TLTR: Rekommendationer på ny kylare för Ryzen 7 3700x som gärna är av den tystare typen (gamear mest, överklockar inte)
============================================================================
Hej,
Har nyligen börjat kolla runt på en ny cpu-kylare till min Ryzen 7 3700x men känner mig lite vilse.
Anledningen till bytet är då att jag för nuvarande använder stock-fläkten man fick med cpun och får ganska höga temps (såg den tidigare idag ligga på upp mot 69c bara av en yt-video t.ex.) men tycker även att den börjar låta lite för högt vid tyngre gaming.
Har haft den i snart 3-4 år utan att byta thermal paste (vet att det är dåligt...) vilket säkert hade hjälpt men känner att om jag ändå ska ta mig tiden att göra det kan jag lika gärna passa på att skaffa något bättre.
Både AIO och luftkylning är intressant, finns ingen direkt budget (vilket jag förstår gör det svårare att ge tips), utan är antingen intresserad av något som duger för just denna cpu:n eller om ni har några rekommendationer som är lite av den bättre typen som kanske kan sträcka sig till nästa cpu uppgradering.
Föredrar lägre ljud över rgb o sånt men det hade inte skadat.
Mitt RAM är ganska höga :/
Lite övriga PC specs (om det kan hjälpa något):
Chassi Corsair 4000D Airflow
Gpu 3060ti
32gb RAM DDR4