PCIE adapterkort

Permalänk
Medlem

PCIE adapterkort

Jag kör idag ett MSI MAG B650 Tomahawk WIFI (https://www.inet.se/produkt/1903936/msi-mag-b650-tomahawk-wif...) med totalt 3 installerade m2 hårddiskar på moderkortet.

Hittade ett fjärde (https://www.komplett.se/product/1300142) öppnat när jag rensade lite här hemma och undrar hur jag kan trycka in det också.

Funkar exempelvis ett sånt här https://www.webhallen.com/se/product/303434-Akasa-M-2-SSD-til... Och vad får hastigheter kan jag få ut på hårddisken?

Sedan undrar jag, stör detta luftintag av grafikkortet tro? Andra nackdelar som kan påverka prestanda?

Permalänk
Medlem

Du bör få ut full pcie 3.0 prestanda som om det suttit i ett av dina m.2 platser. Notera dock att SSDn har stöd för pcie 4.0, så eventuellt går lite prestanda förlorad, men helt ärligt känns det ganska försummbart i normal användning.

Skulle inte tro att det stör nämnvärt prestandan på ditt grafikkort heller, men visst nån grad kanske det lägger till. Men sätter du det i platsen längst ned så borde det va lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Du bör få ut full pcie 3.0 prestanda som om det suttit i ett av dina m.2 platser. Notera dock att SSDn har stöd för pcie 4.0, så eventuellt går lite prestanda förlorad, men helt ärligt känns det ganska försummbart i normal användning.

Skulle inte tro att det stör nämnvärt prestandan på ditt grafikkort heller, men visst nån grad kanske det lägger till. Men sätter du det i platsen längst ned så borde det va lugnt

Tack för svar. Det längst ner är PCI Express x1, får den plats där? Och påverkar det något eller är det bara storleken på själva platsen

Permalänk
Medlem

KC3000 har som sagt en PCIe 4.0 kontrolleri som pratar via 4 PCIe-kanaler. Om du installerar den i en x1 plats så kommer det att fungera, men du har bara 1/4 av den teoretiska prestandan. Du har dessutom redan halverat den i och med nedväxlingen till 3.0.

Så, 4.0 x4 -> 3.0 x1 = 1/8, sen vad det betyder i verkligheten är ju subjektivt och beroende på användningsområde.

Om du har den andra x16 (x4) kontakten ledig så kan du nyttja den, men då du nyttjar alla tre M.2 portarna så infaller denna begränsning som nämns i specifikationerna för ditt moderkort. Du får alltså bara ut x2 från den andra x16 kontakten, och din tredje M.2 kommer att växla ned från x4 till x2.

Citat:

** M2_3 & PCI_E2 share the bandwidth.
M2_3 will run at x2 speed and PCI_E2 will run at x2 speed when installing devices in both slots.

Permalänk
Medlem

Så, gen 3, x1 = 1 GB/s
Det är den teoretiska max-hastigheten du kommer få ut.
Det duger alldeles utmärkt för normal användning.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

KC3000 har som sagt en PCIe 4.0 kontrolleri som pratar via 4 PCIe-kanaler. Om du installerar den i en x1 plats så kommer det att fungera, men du har bara 1/4 av den teoretiska prestandan. Du har dessutom redan halverat den i och med nedväxlingen till 3.0.

Så, 4.0 x4 -> 3.0 x1 = 1/8, sen vad det betyder i verkligheten är ju subjektivt och beroende på användningsområde.

Om du har den andra x16 (x4) kontakten ledig så kan du nyttja den, men då du nyttjar alla tre M.2 portarna så infaller denna begränsning som nämns i specifikationerna för ditt moderkort. Du får alltså bara ut x2 från den andra x16 kontakten, och din tredje M.2 kommer att växla ned från x4 till x2.

Tack snälla för denna utförliga förklaring.

Jag kör följande:

M2 slot 1: Kingston Fury Renegade 2tb (PCI Express 4.0 x4)
M2 slot 2: WD Black SN850X 2tb (PCI Express 4.0 x4)
M2 slot 3: Seagate FireCuda 510 SSD 2tb (PCIe Gen3 x4)

Sedan då en Kingston KC3000 1tb (PCI Express 4.0 x4).

Ska jag byta plats på något av ovanstående? Kan det vara värt att sätta Kingston KC3000 i M2 slot 3 och köra Firecuda i PCI x1 kanske? Hur hade du gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack snälla för denna utförliga förklaring.

Jag kör följande:

M2 slot 1: Kingston Fury Renegade 2tb (PCI Express 4.0 x4)
M2 slot 2: WD Black SN850X 2tb (PCI Express 4.0 x4)
M2 slot 3: Seagate FireCuda 510 SSD 2tb (PCIe Gen3 x4)

Sedan då en Kingston KC3000 1tb (PCI Express 4.0 x4).

Ska jag byta plats på något av ovanstående? Kan det vara värt att sätta Kingston KC3000 i M2 slot 3 och köra Firecuda i PCI x1 kanske? Hur hade du gjort?

Det låter ju som en tanke man gärna kastar sig över, men tänk på att interfacet inte är allt. Kontrollern i sig har ju en viss teknikhöjd och prestanda. Dessutom vet vi ju att större SSD (flera parallella kretsar?) brukar ha bättre prestanda än de mindre. (Även NAND-kretsvalet har ju viss betydelse.)
Jag skulle prestandatesta samtliga fyra SSD i en PCI 4.0 x4 slot och ta det från de resultaten. Du måste själv göra den delikata avvägningen om det är sekventiell eller random access som är viktigast för dina arbetsflöden.

Sen beror det ju på hur du vill nyttja diskarna också, var du vill arkiverar långtids-filer t.ex.
Om du vill ge någon tillbaka till forumet så postar du test-resultatet här, även om de säkert finns på webben så är tester tagna på samma system värdefulla att ta del av.

Sist men inte minst då vi går in i ett torrare vinterklimat: När du handskas med dina SSD bör du använda antistatarmband. Eller så håller du ett finger stadigt på någon jordpunkt. Undvik syntetiska kläder, mysbyxor i bomull är att föredra.