32 tum skärm, 2k, frekvens >= 120 Hz, låg input lag, USB-C med laddning >= 90 W

Permalänk
Medlem

32 tum skärm, 2k, frekvens >= 120 Hz, låg input lag, USB-C med laddning >= 90 W

Hej,
Försöker finna en skärm med följande egenskaper:

• 32 tum (+- 0.5)

• 2k upplösning

• >=120 Hz uppdateringsfrekvens

• <= 1 ms input lag

• USB-C koppling med laddning >= 90 W

Någon som vet någon dylik skärm? Har själv ej lyckats finna en nämligen.

Permalänk
Medlem

Enligt prisjakt så finns det inte, iaf om du med "input lag <=1ms" menar GtG pixel response time. Input lag är inget som generellt brukar finnas som spec för skärmar.
Då får ge avkall på något av dina krav eller vänta till den dag då en sådan skärm lanseras.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1302665/gaming/spelutrustning...
Bara dra ner upplösningen du renderar i om så önskas.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Enligt prisjakt så finns det inte, iaf om du med "input lag <=1ms" menar GtG pixel response time. Input lag är inget som generellt brukar finnas som spec för skärmar.
Då får ge avkall på något av dina krav eller vänta till den dag då en sådan skärm lanseras.

Skrivet av Leestander:

https://www.komplett.se/product/1302665/gaming/spelutrustning...
Bara dra ner upplösningen du renderar i om så önskas.

Yes, jag som formulerade mig fel. Trodde jag till slut hade hittat en i form av Asus Proart PA328CGV, men där låg responstiden på 5 ms.

Jo, jag vet att det finns 4k varianter som uppfyller det mesta (även 27 tums 2k skärmar). Hur bra blir nerskalningen 4k->2k med tanke på att 2k inte motsvarar hälften heltalet pixlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Yes, jag som formulerade mig fel. Trodde jag till slut hade hittat en i form av Asus Proart PA328CGV, men där låg responstiden på 5 ms.

Jo, jag vet att det finns 4k varianter som uppfyller det mesta (även 27 tums 2k skärmar). Hur bra blir nerskalningen 4k->2k med tanke på att 2k inte motsvarar hälften heltalet pixlar?

Jag skulle säga att 4k -> 1440p är dugligt i och med högre PPI men alla är vi olika känsliga för sådant. 4k -> 1080p skalar bättre då det blir en naturlig 4:1 ratio. Du kan å andra sidan köra med nvidia dlss och skala upp från 1440p till 4k och bara förlora några få procent fps (beroende på titel) med väldigt liten försämring i texturkvalitet. har du en AMD gpu så heter det FSR och är inte idag riktigt lika effektivt/bra men åter igen beror det på hur känslig man är.

Permalänk
Medlem

Finns ju 32" Oled skärmar med dualmode 4K@240Hz och 1080p@480Hz med USB-C.

https://www.inet.se/produkt/2225848/asus-32-rog-swift-pg32ucd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmac:

Menar du 2.5k?

Gör man jämförelser med skärmarna bredvid varandra föredrar jag personligen mer pixlar och renderar i önskad upplösning.

Har just nu en LG 42 C2 och kör den i nativ upplösning, men spelar i lite olika beroende på hur många fps jag vill nå.
Kör även skalning i Windows för att menyerna blir för små annars.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Bildexpert 📺

2K = ungefär 2000 pixlar på bredden = omfattar sådant som FHD, Full HD, 1920x1080 och 2048x1080-formatet inom produktion och digital biostandard.

2560x1440 pixlar i fysisk matris kallas för QHD (Quad HD där HD=1280x720) men det går lika bra att kalla det för 1440p även om denna benämnning mer syftar på det logiska formatet, videon eller signalen. Men man förstår utifrån sammanhanget vad som avses.

Så det finns redan två etablerade och mångårigt tydliga begrepp. Ska man utgå från ungefärligt antal pixlar på bredden skulle man kunna kalla QHD/1440p detta för "2,5K" eller liknande. Men nej, någonstans har snurrpannor fått för sig att etablera ett tredje begrepp som står i konflikt med den ursprungliga betydelsen av K-begreppet.

Till och med Wikipedia tar upp detta: https://en.wikipedia.org/wiki/1440p#Application_of_%222K%22_t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag skulle säga att 4k -> 1440p är dugligt i och med högre PPI men alla är vi olika känsliga för sådant. 4k -> 1080p skalar bättre då det blir en naturlig 4:1 ratio. Du kan å andra sidan köra med nvidia dlss och skala upp från 1440p till 4k och bara förlora några få procent fps (beroende på titel) med väldigt liten försämring i texturkvalitet. har du en AMD gpu så heter det FSR och är inte idag riktigt lika effektivt/bra men åter igen beror det på hur känslig man är.

Kör ett 4070 laptopgrafikkort just nu. Är det något särskilt man behöver göra för att få DLSS att fungera där?

Skrivet av Yrch:

Finns ju 32" Oled skärmar med dualmode 4K@240Hz och 1080p@480Hz med USB-C.

https://www.inet.se/produkt/2225848/asus-32-rog-swift-pg32ucd...

Intressant, ska checka lite vidare på det. Är lite skeptiskt till att ha en Oled då det kommer bli en kombo jobb/spelskärm. Men finns kanske för Mini Led också.

Skrivet av Leestander:

Menar du 2.5k?

Gör man jämförelser med skärmarna bredvid varandra föredrar jag personligen mer pixlar och renderar i önskad upplösning.

Har just nu en LG 42 C2 och kör den i nativ upplösning, men spelar i lite olika beroende på hur många fps jag vill nå.
Kör även skalning i Windows för att menyerna blir för små annars.

Jag menade 1440p. Har inte testat, men är lite tveksam om mitt 4070 (laptop) klarar av att driva 4k-spel med fps kring 120. Kanske funkar med tanke på dlss ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmac:

Jag menade 1440p. Har inte testat, men är lite tveksam om mitt 4070 (laptop) klarar av att driva 4k-spel med fps kring 120. Kanske funkar med tanke på dlss ändå.

Beror på vad du ska spela och vad du förväntar dig. Flera år gamla titlar kan fungera väldigt väl även utan DLSS. I andra titlar får du kompromissa mer med och där kan DLSS hjälpa väldigt långt.

Ofta finns ett samband om tittar på hur hårdvaruprestanda och spel konvergerar i fråga om krav om kapacitet. Ett spel som är för gammalt för att ha DLSS är idag ofta så pass relativt lättdrivet att senaste hårdvaran kan rendera det native i tillräckligt FPS. Spelet man inte kan rendera native är ofta så modernt att det erbjuder DLSS som når målet den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du ska spela och vad du förväntar dig. Flera år gamla titlar kan fungera väldigt väl även utan DLSS. I andra titlar får du kompromissa mer med och där kan DLSS hjälpa väldigt långt.

Ofta finns ett samband om tittar på hur hårdvaruprestanda och spel konvergerar i fråga om krav om kapacitet. Ett spel som är för gammalt för att ha DLSS är idag ofta så pass relativt lättdrivet att senaste hårdvaran kan rendera det native i tillräckligt FPS. Spelet man inte kan rendera native är ofta så modernt att det erbjuder DLSS som når målet den vägen.

Tack, gjorde ett test idag med en 4k-skärm, och det gick faktiskt att köra Fortnite med helt okej settings vid 120 fps. Även utan DLSS. Testade också med DLSS, men upplevde nästan att jag blev lite yr av det. Summa summarum, jag kan nog ändå satsa på en 4k trots att jag hade avskrivit det. Så, nu startar jag om igen:

• 32 tum

• 4k

• Frekvens >= 120 Hz

• Responstid <= 1 ms

• USB-C med laddning >= 90 W

Till det tänker jag att jag ej vill ha OLED-panel eftersom skärmen kommer användas till en hel del programmering / arbete med dokumentation. Tänker jag fel?

Har inte hittat jättemycket som uppfyller kraven än, men iaf en lite småful från AOC:

https://www.computersalg.se/i/7587803/aoc-agon-ag324ux-80-cm-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmac:

Till det tänker jag att jag ej vill ha OLED-panel eftersom skärmen kommer användas till en hel del programmering / arbete med dokumentation. Tänker jag fel?

Du tänker inte fel. Mer att andra kan fatta ett annat beslut.

Permalänk
Medlem

M32U

Bara 15W laddning dock.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

M32U

Bara 15W laddning dock.

Så nära..! Synd när priset är som det är