Permalänk
Avstängd

klicka med musen i cirklar på allt som rör sig, sedan har man klarat spelet, hjärndöd aktivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

klicka med musen i cirklar på allt som rör sig, sedan har man klarat spelet, hjärndöd aktivitet

haha vafan babblar du om du har inte spelat spelet med andra ord.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

haha vafan babblar du om du har inte spelat spelet med andra ord.

jag kollade (spolade) på dom här två klippen

https://youtu.be/DKiaN64ovqc?si=vi33UNtOK0n2DXjp

https://youtu.be/HNfYpRHScxA?si=9QFDBNsqVakUerjz

och det räckte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Skippade PoE 1 men kände nu suget då jag kollat på en polare som spelat nu i helgen och duå jag vart besviken på D4.

Hoppade på och kört en del nu, är i början av ACT 2 och lvl 20ish, sorc - build -> massa jävla lightning och is.
(är medveten om att lightning är väldigt högt och lågt när man rollar på dmg)

Det känns som att bossarna har för mkt HP... allt annat i spelet dör på några attacker men står och köttar konstant i 6 min och bossen tappat kanske 10-15% HP (en viss varg och senare en hyena) medans "im fighting for my fucking life here".
Kändes helt fantastiskt efter man lyckades men var tvungen att ta en längre paus efter slutet på ACT 1 för att lunga ned sig.

Är helt OK med att det är en "skill issue" (hur mycket kan jag ha fuckat upp på vägen upp till lvl 20?)
Men skall man behöva leta upp någon guide där man måste maximera allt från lvl 1 för att köra på vanliga svårighetsgraden?

Har jag missat något helt uppenbart eller är det "The PoE experience?"

Om det tar sån lång tid för dig så tidigt att döda bossar kan du nog optimera lite mer. Hade inga större problem med min monk, min polare rullar på bra med en warrior (vi båda är melee). Är på act 3 nu, det första som satt stopp för mig är trial of chaos...

Ett tips är att använda 'currency' på just vapnet för att få ett bra, det gör mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Ja, alltså ARPG:n är ju inte för alla... Men med din beskrivning så är det ju ganska många spel som går bort. Typ alla FPS-spel: klicka på allt som rör sig för att skjuta och döda - klara spelet; äventyrsspel: peka och klicka på allt som ser intressant ut - klara spelet etc... Men hoppas du har något spel du tycker är intressant också

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Skippade PoE 1 men kände nu suget då jag kollat på en polare som spelat nu i helgen och duå jag vart besviken på D4.

Hoppade på och kört en del nu, är i början av ACT 2 och lvl 20ish, sorc - build -> massa jävla lightning och is.
(är medveten om att lightning är väldigt högt och lågt när man rollar på dmg)

Det känns som att bossarna har för mkt HP... allt annat i spelet dör på några attacker men står och köttar konstant i 6 min och bossen tappat kanske 10-15% HP (en viss varg och senare en hyena) medans "im fighting for my fucking life here".
Kändes helt fantastiskt efter man lyckades men var tvungen att ta en längre paus efter slutet på ACT 1 för att lunga ned sig.

Är helt OK med att det är en "skill issue" (hur mycket kan jag ha fuckat upp på vägen upp till lvl 20?)
Men skall man behöva leta upp någon guide där man måste maximera allt från lvl 1 för att köra på vanliga svårighetsgraden?

Har jag missat något helt uppenbart eller är det "The PoE experience?"

Jag kan hålla med om att vissa bossar har kanske lite väl mycket hp. Men just de större bossarna i PoE har alltid handlat om att lära sig deras attackmönster och mekanik. Tanken har väl varit att om du inte kan lära dig och anpassa dig till bossen så ska du inte klara den. Men i PoE1 var det främst för "uberbossarna", men de verkar ha lyft ner det tänket lite mer även till akt-bossarna här i 2:an. Jag tror detta förstärks lite av att det enligt mig (som jag kommenterade ovanför) känns lite för svårt att hitta bra gear. Nu har jag faktiskt inte ens provat att köpa/sälja något än så vet inte hur det fungerar i detta spel, men i ettan ju det ett bra och enkelt sätt att få bra gear som passar...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen bossarna i PoE2. Jag minns i princip varje boss, och alla är bra gjorda med animationer och olika attacker. De är också överlag svåra, men jag har lärt mig och blivit bättre. I D4 kommer jag tvärtemot knappt ihåg någon boss alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om det tar sån lång tid för dig så tidigt att döda bossar kan du nog optimera lite mer. Hade inga större problem med min monk, min polare rullar på bra med en warrior (vi båda är melee). Är på act 3 nu, det första som satt stopp för mig är trial of chaos...

Ett tips är att använda 'currency' på just vapnet för att få ett bra, det gör mycket.

Håller med ovanstående då jag själv missade att byta ut utrustning då och då. Gick fint överlag fram till act 2 då jag märkte att jag sprang runt med gear (förvisso uppgraderad) från lvl 5 när jag var lvl 20+. Plötsligt gick allt bättre och jag var inte lika squichy.

Kör Monk fullt dedikerad mot frost och älskar det.

Ni som kört trials när gav ni er på dem? Testade med min monk vid lvl 21 och gick inget vidare men tänkte att det är dags för ett omgång igen. Dock fattade jag inte delen i trial med kristaller och tid som räknar ned, är det bara att kuta och ta ut krsitallerna och skita i mobs eller något annat bakom att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Dock fattade jag inte delen i trial med kristaller och tid som räknar ned, är det bara att kuta och ta ut krsitallerna och skita i mobs eller något annat bakom att tänka på?

Det stämmer till viss del att du ska kuta och klicka, men då får det inte finnas någon levande monster i närheten av kristallen, annars går det inte att klicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Det stämmer till viss del att du ska kuta och klicka, men då får det inte finnas någon levande monster i närheten av kristallen, annars går det inte att klicka.

Toppen tack, var lagom bristfällig information när trials startade just på den punkten...

Permalänk
Medlem

Btw hur många unique items/weapons har ni fått? inte sett en enda och är nu lvl 25 (tror jag).

Permalänk

Ville bara säga att jag har aldrig spelat PoE innan och vet inget om det; köpte det i Fredags och jag har aldrig varit så förvirrad i ett spel tidigare

Skrivet av johanb78:

Btw hur många unique items/weapons har ni fått? inte sett en enda och är nu lvl 25 (tror jag).

Har fått två (som är bra för melee såklart, är witch). Har spelat med brorsan typ 95% av tiden och han har fått 5-6 stycken xd

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem

Hur upplever folket prestandan i POE2?
Jag har en Ryzen 7 3700X, 32GB RAM och RX5600 XT och har svårt att få jämn FPS i 1080p. Ligger ofta under 55, verkar inte göra så mycket skillnad av att dra ner detaljerna och AMD FSR gör bilden rätt ful när den sätts på balanced eller performance.

Någon med liknande setup som kan ge en bild av sin prestanda i spelet?

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Någon mer som kör med mus som kontrollmetod och känner att spelet är som att lira Quake 1 med 56K-modem 1997? Min karaktär glider omkring vilket gör det omöjligt att klara exempelvis första Act-bossen eftersom man måste stå på precisa ställen för att inte bli mördad. Kör Witch. Har hört att man måste köra med WASD-kontroll eller controller. Då känns nog spelet för mig iaf inte längre som ett ARPG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Jag har en Ryzen 7 3700X, 32GB RAM och RX5600 XT och har svårt att få jämn FPS i 1080p. Ligger ofta under 55, verkar inte göra så mycket skillnad av att dra ner detaljerna och AMD FSR gör bilden rätt ful när den sätts på balanced eller performance.

Utan mer belägg än noterade temps på min komponenter kan jag säga att det går mer på CPU än GPU.. kör spelet i 4k, 140fps med maxade inställningar och det har än så länge inte varit något problem för min dator (5800X3D, RTX4080).. CPUn blir dock väldigt varm (70-80 grader) jämfört med när jag spelar många andra titlar medens GPU ligger och fiser på 50-60 grader. Skulle gissa på att du har mest att hämta i en nyare CPU även om 5600XT inte är något power house.

EDIT: Fråga min kusin som spelar... han har en 2700x och ett RTX 3080 och ligger med lägre inställningar på runt 100fps.. så kanske är grafikkortet som bottleneckar dig ändå...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Fått en, en minion Focus på min lightning deadeye (ranger)

Skrivet av charmless:

Med signaturen får jag i alla fall 100FPS konstant utan FSR aktiverat i 4K med allt på högsta (förutom bloom som jag satt till 25%)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Skrivet av tJev:

Utan mer belägg än noterade temps på min komponenter kan jag säga att det går mer på CPU än GPU.. kör spelet i 4k, 140fps med maxade inställningar och det har än så länge inte varit något problem för min dator (5800X3D, RTX4080).. CPUn blir dock väldigt varm (70-80 grader) jämfört med när jag spelar många andra titlar medens GPU ligger och fiser på 50-60 grader. Skulle gissa på att du har mest att hämta i en nyare CPU även om 5600XT inte är något power house.

Jag har märkt av samma sak som tJev,
CPU ligger runt 75-80c och fläkten kämpar medans GPU är knäpptyst och ligger runt 50c och ca 55% användning.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

EDIT: Fråga min kusin som spelar... han har en 2700x och ett RTX 3080 och ligger med lägre inställningar på runt 100fps.. så kanske är grafikkortet som bottleneckar dig ändå...

Vart får du 140FPS? Kör du DLSS Performance eller något? Enda gången jag ens är i närheten av 140 är om jag kör FSR Performance/max performance - med 7900XTX då. Utan FSR är det runt 100.

Stänger jag av Global illumination så får jag 140-145.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vart får du 140FPS? Kör du DLSS Performance eller något? Enda gången jag ens är i närheten av 140 är om jag kör FSR Performance/max performance - med 7900XTX då. Utan FSR är det runt 100.

Stänger jag av Global illumination så får jag 140-145.

Har inte kommit så långt, nu i Fraythorn testade jag att slå av vsync, då ligger jag runt 150-170FPS med NIS No Upscale.. Körde DLSS Quality innan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har inte kommit så långt, nu i Fraythorn testade jag att slå av vsync, då ligger jag runt 150-170FPS med NIS No Upscale.. Körde DLSS Quality innan.

Det är då alltså med Shadow + Global illumination?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är då alltså med Shadow + Global illumination?

Yes

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som det blir att dra ner på lite ögongodis då jag inte kan uppgradera både CPU och GPU i de närmaste tiderna.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Shadow + GI Quality: High kontra Ultra skiljer 20 FPS... Den kan jag rekommendera att du slår av xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Shadow + GI Quality: High kontra Ultra skiljer 20 FPS... Den kan jag rekommendera att du slår av xD

Ja alltså rent visuellt ser jag väl inte direkt någon skillnad (kör HDR) men max som max Intressant att det skiljer hela 40% mellan 4080 och 7900XTX dock..

Visa signatur

Permalänk

Till er som har prestationsproblem i spelet: Det är ett allmänt känt fel med Win11 24H2 som gör så att CPU:n arbetar mer än vad den behöver. Många användare säger att deras CPU når 100% ibland när de är i loading screen. Har hänt för mig flera gånger, och då fryser hela datorn, kan inte gör någonting.

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ja alltså rent visuellt ser jag väl inte direkt någon skillnad (kör HDR) men max som max Intressant att det skiljer hela 40% mellan 4080 och 7900XTX dock..

Ja, det var otippat då 7900XTX har mer muskler.. kanske löser sig mer lite drivaruppdateringar. Får se om några fler fyller på med liknande specar.

I staden i Act 1 ligger jag runt 120-130fps, ynka 4.1GB VRAM usage... med DLSS Quality, slår jag av DLSS i staden tappar jag ca 15 fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Någon mer som kör med mus som kontrollmetod och känner att spelet är som att lira Quake 1 med 56K-modem 1997? Min karaktär glider omkring vilket gör det omöjligt att klara exempelvis första Act-bossen eftersom man måste stå på precisa ställen för att inte bli mördad. Kör Witch. Har hört att man måste köra med WASD-kontroll eller controller. Då känns nog spelet för mig iaf inte längre som ett ARPG.

Jag kör mus - det som kanske är problemet är att du har en attack/spell på vänster musknapp, så din karaktär rör sig hela tiden eftersom den försöker attackera. Byt till "move only" på vänster musknapp och se om det blir bättre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda alla att ge WASD lite tid. Jag har spelat några tusen timmar PoE1 och sa från början att jag skulle köra WASD/Controller i PoE2 för att det är så det är tänkt att spelas. Jag håller på att vänja mig så saktligen och jag tycker att det är som dag och natt med fin-liret, till det postitiva för WASD då.

Tänk bara att köra t.ex. Searing Exarch i PoE med WASD istället.

Något som jag därimot saknar är att spelet automatiskt byter imellan när man rör musen. Om jag behöver städa i stashen eller crafta grejer gör jag det mycket hellre med mus..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag kör mus - det som kanske är problemet är att du har en attack/spell på vänster musknapp, så din karaktär rör sig hela tiden eftersom den försöker attackera. Byt till "move only" på vänster musknapp och se om det blir bättre!

Har tyvärr redan move only på vänster. Det är några till som har samma problem. Har ingen direkt höjdarlatency (~30ms till EU-servrarna) men tycker inte det borde påverka så pass. Ska motvilligt testa WASD under kvällen för att se om det löser något.

Permalänk
Medlem

Så jäkla svårt spel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o