Ska nog uppgradera till 4080 super och tänkte passa på att köpa en sleevad kabel på köpet. Mitt power supply är ett corsair rm 750x och jag vet inte vad det gör för skillnad om man kör på ett 2x8 eller 3x8 pci-e utag. Är det bara hur mycket ström den överför eller är det något annat. Någon som kan förklara?
Menar du vad du puggar in i adaptern? Då 4080 super använder väl ett "12VHPWR", är din psu nyare finns den kabeln med, är det äldre behövs adapter.
Fler kablar= mer ström som kan överföras, men behöver ju inte användas. 1x8 kan ge 150w, så 2x8 blir 300w + 75w från pcie kontakten (där du sätter på grafikkortet). Alltså räcker det för 4080 super som sägs dra 320w max. Däremot kan man kanske vilja ha lite mer marginal ifall överclockar och vid någon power spike, då är 3x8 (525w totalt) eller 12VHPWR direkt från moderkort (600w) bättre.
Vad jag sett är ju passande Corsair Sleeved kablar som säljs här alla 2x8->12vhpwr, så inte mycket val ändå.
Lite urspårning: Rtx 4080 (icke super) drar ju också "max 320w" men har lite färre kärnor och dens minne drar mindre ström. Alltså vill man kanske att sitt 4080super drar 350w så att den inte kompromissar med clocks. Fast även då räcker ju 2x8, upp till 375w som sagt.