Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Byta till OLED?

Tja,

Med black friday runt hörnet får man sina villhöver cravings igång och jag har siktat in mig på att uppgradera min gaming skärm.
Har idag någon budget MSI IPS 2K 144Hz skärm och den är ihopkopplad till ett RTX 2070 SUPER och en i7 12700k. Det är egentligen två saker som jag gör att velar fram och tillbaka om jag ska investera i en OLED gaming skärm. Första är om det är värt? Har idag en OLED TV och den är grym. Men 7k för en datorskärm känns mycket. Men är det värt så är det värt. Mitt andra dilemma är om jag ska uppgradera grafikkortet eller inte. Jag funderar på att slå till på OLED skärm och sedan vänta till nästa BF för att slå till på ett grafikkort. Den jag kollat nu på är en 4070 SUPER samt en Samsung Odyssey OLED G6 som har bra pris.

Vad ska jag göra? Klarar mitt 2070 SUPER en 2K skärm? Överlever den ett år till? Det enda jag spelar är LoL och CoD samt lite F1 23.

Permalänk
Medlem

Det beror på är väl det klassiska svaret, sitter du mycket vid datorn så tycker jag personligen att det är värt det, likaså om du jobbar mycket hemma så kan det också vara värt att köpa en större skärm.

Din ekonomiska situation och hur mycket du sitter vid datorn är två faktorer som spelar störst roll imo.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu hänger jag inte med, du har ju en lika högupplöst skärm idag? Ditt grafikkort kommer orka oled-skärmen precis lika mycket.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Uppgradera inget. Speciellt inte grafikkortet, då 5000-serien är typ runt hörnet. Begagnatmarknaden kommer då överflödas av kort om du inte har råd att köpa nytt.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Bildexpert 📺

Vi tar det igen: 2K = ungefär 2000 pixlar på bredden till vilket 1920x1080 räknas, alltså Full HD. Det är en fingret-i-vinden-term för att beskriva ungefärlig pixelmatris i situationer när man inte behöver vara exakt.

2560x1440-skärmar ska enligt samma finger i vinden bli "2.5K" men det är ju onödigt då de lika vanliga termerna QHD och 1440p sedan länge är accepterade och direkt utifrån sammanhanget beskriver den idag vanligaste typen av skärm. Behöver inte en fjärde benämning på samma typ av skärm som dessutom står i konflikt med systemet.

Annars som skrivet. När du går från en äldre skärm med 2560x1440 pixlar till en ny skärm med exakt mängd pixlar är det ur grafikkortets synpunkt i fråga om FPS-nivåer exakt samma som innan.