Black Week-stream med Webhallen!

Hjälp internet fungerar inte. Telenor supporten hjälper inte

Permalänk
Medlem

Hjälp internet fungerar inte. Telenor supporten hjälper inte

Hej

Jag vet inte längre vart jag ska vända mig så provar skriva här se om någon har något förslag vad jag kan göra

Jag bor i lgh och har telenor fiber. vi fick zitus öppet när för typ 2 månader sedan och då installerade dom en omvandlare? som sitter bredvid nätverksuttaget jag har. det fungerade tills för 2 veckor sedan nu fungerar det inte längre.

jag har provat med allt möjligt jag vet inte längre vad jag ska göra.

jag har ringt telenor o dom säger att det ser bra ut från deras sida så dom skulle skicka ut en tekniker till mig. en vecka senare får jag ett samtal att tekniker ska komma ut dagen efter. men dagen efter får jag ett sms AV TELENOR om att jag måste ringa in och ändra min kontraktstyp för vi har gått över till stadsnät så jag ringde in och då säger dom att jag redan har rätt kontraktstyp?? så det är inte felet. och såklart kom det aldrig ut någon tekniker.
då säger dom att dom ska skicka ut en tekniker igen så antar att jag kommer få vänta en vecka innan dom bokar in någon som sen säger att det är något annat fel så dom kommer ändå inte ut.

bifogar 2 bilder hur det ser ut och i routern står det bara att den söker

bild

https://imgur.com/7URXmfz

Permalänk
Medlem

Om det blivit fel när fastighetsägaren bytt de som driver fibernätet och Telenor redan ändrat över adressen till Zitius och en tjänst (alltså hastighet) som finns där, så ligger det på Zitius (Telia) att fixa felet efter du felanmält via Telenor. Telenor bokar inte tekniker för ditt stadsnät alltså.

Sök på din adress på www.zmarket.se och kolla så att hastigheterna Telenor erbjuder där är en av de hastigheter du har på ditt abonnemang. Både upp och nedladdningshastighet måste matcha. Matchar det inte ring Telenor igen! Det måste vara rätt både hos Zitius och Telenor för att det ska fungera.

Tänk också på att du har koppar in, så du kan koppla direkt till ditt inkommande uttag märkt AA011A119 (bilden är lite suddig) och måste inte köra med tjänstefördelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om det blivit fel när fastighetsägaren bytt de som driver fibernätet och Telenor redan ändrat över adressen till Zitius och en tjänst (alltså hastighet) som finns där, så ligger det på Zitius (Telia) att fixa felet efter du felanmält via Telenor. Telenor bokar inte tekniker för ditt stadsnät alltså.

Sök på din adress på www.zmarket.se och kolla så att hastigheterna Telenor erbjuder där är en av de hastigheter du har på ditt abonnemang. Både upp och nedladdningshastighet måste matcha. Matchar det inte ring Telenor igen! Det måste vara rätt både hos Zitius och Telenor för att det ska fungera.

Tänk också på att du har koppar in, så du kan koppla direkt till ditt inkommande uttag märkt AA011A119 (bilden är lite suddig) och måste inte köra med tjänstefördelaren.

Hej

jag har provat koppla in direkt i väggen också som det var innan jag fick den lådan som sitter där men det fungerar inte då heller

jag har 500/500 och det finns på sidan du länkade på min adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plaffy:

Hej

jag har provat koppla in direkt i väggen också som det var innan jag fick den lådan som sitter där men det fungerar inte då heller

jag har 500/500 och det finns på sidan du länkade på min adress

Då får du vänta på Telenor/Zitius. Nu framgår det inte av ditt inlägg, men kolla så de har skickat tillbaka eller nu skickat ärendet till Zitius. Första rundan hade de ju försökt felsöka sitt egna nät som inte längre är anslutet i fastigheten! Därav att Telenors tekniker inte kunde hjälpa dig och avbokade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plaffy:

Jag bor i lgh och har telenor fiber...

Ser inte ut som fiber direkt... snarare koppar från Tele2. Ringer du rätt support?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får du vänta på Telenor/Zitius. Nu framgår det inte av ditt inlägg, men kolla så de har skickat tillbaka eller nu skickat ärendet till Zitius. Första rundan hade de ju försökt felsöka sitt egna nät som inte längre är anslutet i fastigheten! Därav att Telenors tekniker inte kunde hjälpa dig och avbokade.

okej tack, när jag pratade med dom idag så sa dom att dom ska skicka ut en tekniker... så vart jag uppringd av jag tror företaget hette "stadsnät". dom ska skicka ut en på fredag iaf.

jag har Ingen bindningstid, tror du om jag säger upp det o byter till Telia eller något så kommer det fungera? eller är det fel någonstans dom måste göra något på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser inte ut som fiber direkt... snarare koppar från Tele2. Ringer du rätt support?

jag köper internet av telenor? så jag har ringt telenor.
jag antog det är fiber jag har? såhär skrev hyresvärden när vi bytte i mailet
*Nu närmar sig bytet från Telenor till Telia öppen fiber, Zitius.*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Telenor köpte Tele2s bredbandsverksamhet 2013 och affären gick i lås så Telenor tog över driften från januari 2014.

Uttaget är dock ägt av fastighetsägaren, så efter fastighetsägaren fick avtal med Telenor genom att Tele2 sålde sin verksamhet så har de sagt upp avtalet med Telenor och tecknat avtal med Telia (Zitius).

Tele2 startade upp ny bredbandsverksamhet i och med uppköpet av Com Hem 2018.

Namnet på uttaget säger bara vad fastigheten var ansluten till när uttaget installerades, fastigheten äger i regel fastighetsnätet som installeras.

Eftersom hans adress kommer upp på www.zmarket.se så stämmer det ju att fastigheten gått över till Zitius. TS ska ringa det namn han har på hans faktura, ingen annan kommer erbjuda support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plaffy:

okej tack, när jag pratade med dom idag så sa dom att dom ska skicka ut en tekniker... så vart jag uppringd av jag tror företaget hette "stadsnät". dom ska skicka ut en på fredag iaf.

jag har Ingen bindningstid, tror du om jag säger upp det o byter till Telia eller något så kommer det fungera? eller är det fel någonstans dom måste göra något på plats.

Jag förstår inte varför du skapar tråden om du redan fått besked om att tekniker från de som driver fibernätet hjälper dig på fredag

Byter du leverantör innan du får hjälp så avbeställs teknikern och du får göra om processen med nästa internetleverantör. Tekniker (eller underentreprenör till Telia/Zitius) hade inte ringt upp dig om felet låg hos Telenor. De har redan kollat (hos Telia/Zitius) att felet inte går att fixa hos Telenor eller på distans om de skickar ut tekniker för hembesök. Du kan inte göra annat än att ta emot teknikern på fredag och vara hemma vid uttalad tid. Felet sitter förmodligen i fastigheten, men hur som helst kan de om det gått så långt inte spåra upp felet utan att skicka ut någon på plats.

Att de avbokat en tidigare tekniker som möjligen jobbade åt Telenor är inte så relevant för dina fråga om du fått bekräftat att en tekniker som jobbar åt fibernätet kommer ut nu.

Du får vänta dina 1,5 dygn, uppsägningstiden hos Telenor är ändå 1 månad och ber du Telenor koppla bort sig redan innan uppsägningsdagen så vill du förmodligen vänta tills tekniker från fibernätet gjort sitt besök.

För att vara tydlig:

Skrivet av Plaffy:

då säger dom att dom ska skicka ut en tekniker igen så antar att jag kommer få vänta en vecka innan dom bokar in någon som sen säger att det är något annat fel så dom kommer ändå inte ut.

Det var detta du sa i ditt inlägg för ett par timmar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag förstår inte varför du skapar tråden om du redan fått besked om att tekniker från de som driver fibernätet hjälper dig på fredag

Byter du leverantör innan du får hjälp så avbeställs teknikern och du får göra om processen med nästa internetleverantör. Tekniker (eller underentreprenör till Telia/Zitius) hade inte ringt upp dig om felet låg hos Telenor. De har redan kollat (hos Telia/Zitius) att felet inte går att fixa hos Telenor eller på distans om de skickar ut tekniker för hembesök. Du kan inte göra annat än att ta emot teknikern på fredag och vara hemma vid uttalad tid. Felet sitter förmodligen i fastigheten, men hur som helst kan de om det gått så långt inte spåra upp felet utan att skicka ut någon på plats.

Att de avbokat en tidigare tekniker som möjligen jobbade åt Telenor är inte så relevant för dina fråga om du fått bekräftat att en tekniker som jobbar åt fibernätet kommer ut nu.

Du får vänta dina 1,5 dygn, uppsägningstiden hos Telenor är ändå 1 månad och ber du Telenor koppla bort sig redan innan uppsägningsdagen så vill du förmodligen vänta tills tekniker från fibernätet gjort sitt besök.

För att vara tydlig:

Det var detta du sa i ditt inlägg för ett par timmar sedan.

förlåt jag är bara så uppgiven... jag har inte haft fungerade internet på 14 dagar jag vet inte vart jag ska ta vägen därav skapade denna för o få något tips vad jag kan testa. har seriöst funderat på o säga upp lägenheten för dom skaffa denna skit. fungerade felfritt i flera år innan.

har en känsla av att dom kommer skicka ut ngn som kommer o kollar så sladdarna sitter i o sen säger att han måste eskalerat det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plaffy:

förlåt jag är bara så uppgiven... jag har inte haft fungerade internet på 14 dagar jag vet inte vart jag ska ta vägen därav skapade denna för o få något tips vad jag kan testa. har seriöst funderat på o säga upp lägenheten för dom skaffa denna skit. fungerade felfritt i flera år innan.

har en känsla av att dom kommer skicka ut ngn som kommer o kollar så sladdarna sitter i o sen säger att han måste eskalerat det...

Nej, teknikern som kommer är betydligt mer kompetent än så, de kommer kolla så signalen kommer från din lägenhet in till rätt port i switchen som de har i fastigheten (i något skåp eller teknikrum). De kommer också ha mätinstrument så de kan mäta kvalitén på kabeln (uttaget för dig) eller se om det är något avbrott i fastigheten. Efter de kopplat om kablar i din fastighet eller uppdaterat något hos Telia/Zitius baserat på hur du är inkopplad så kommer det fungera för dig.

Minns när det var tre veckor leveranstid vid adressbyte med ADSL, och då betalade man per MB på mobilen om man hade 3G så var inte praktiskt att använda internet från mobilen som idag. Idag får man inte riktigt samma abstinens som att inte kunna vara uppkopplad alls, och du kan internetdela från mobilen till datorn och/eller tvn.

Är det 1,5 dygn till teknikern så kanske du kan sitta och spela på fredagskvällen!