Australien förbjuder sociala medier för ungdomar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det är väl snarare ett sätt för att undvika få befolkningen att bli en framtida version av Idiocrazy https://m.imdb.com/title/tt0387808/ där befolkningen blir bara dummare och dummare av allt skit som finns tillgängligt 24/7 utan begränsningar.

Absolut, jag ifrågasätter inte att man tror sig ha dom bästa intentioner, precis som dom som ville förbjuda rock'n'roll, hårdrock, punk, fildelning och allt däremellan.

För 20 år sedan när fildelning skulle förbjudas så var det ungdomsgenerationen som sa nej, och gubbar som var för, och jag är övertygad om att samma förhållande råder nu, att i princip alla här som vill förbjuda är gubbar.

Och nästa gång ni kollar på "The Pirate Bay" på SVT Play och ser Pontén, eller när ni hör Siewert Öholm säga "we are satans people.." förstå att det är en spegel ni kollar i .

Om den kommande generationen vill bli en "Idiocracy"-generation, är det inte upp till dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det är väl snarare ett sätt för att undvika få befolkningen att bli en framtida version av Idiocrazy https://m.imdb.com/title/tt0387808/ där befolkningen blir bara dummare och dummare av allt skit som finns tillgängligt 24/7 utan begränsningar.

Precis, det är redan svårt att få barnen att bli källkritiska när deras "idoler" på tiktok, youtube etc hela tiden kränger massa lögner på dom. För att inte tala om reklam.
Försöka få en 10 åring att förstå vad reklam, spam, personlig information mm innebär och att dom inte ska trycka in på varenda jävla reklam grej som erbjuder "gratis" v-bucks för fortnite är fan inte lätt......

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på detta och tänker att det kom m ska komma till Sverige har nog missat att minderåriga inte får godkänna användaravtal - i längden registrera sig själv på NÅGON hemsida - utan målsmans tillstånd i Sverige.. så har det alltid varit och kommer nog alltid att vara. Tekniskt sett olagligt, men inte praktiskt möjligt att genomdriva lagen.
Sättet att hindra oregistrerade användare att använda en tjänst är alltså att kräva inloggning för att se någonting alls

Permalänk
Medlem

Sociala medier skapar givetvis stora problem. (och stora fördelar)

Jag tycker nog att det måste finnas plattformar där åtminstone 13+ bör kunna "hänga" (insert ord som ungdomen använder), även anonymt. Det finns många som inte vågar prata om saker under eget namn, av flera skäl.

Med det sagt, mina barn börjar komma i den åldern. Självklart har de inte Tiktok, men Snapchat används mer eller mindre i skolarbetet (inte direkt i undervisningen), och jag ser inget fel med att det skulle finnas en "klassgrupp" på Facebook när man går på högstadiet. (Barnen har redan på mellanstadiet själva skapat klassgrupper i Snapchat; inte skapade av mina barn, men mina barn får vara med för att inte hamna utanför)

Men skolresultatens förfall (i Sverige åtminstone) startade innan handhållna skärmar präglade vardagen, ja, det började även innan Microsoft Messenger och Lunarstorm och allt vad de hette gjorde sitt intåg. Ska man råda bot på det måste man nog lösa boendesegregation etc, och det är ju oerhört mycket svårare (och initialt dyrare) än att förbjuda saker. Fast det är ju en annan fråga.

I Sverige har vi dessutom en regering som företräder folket, och älskar oss innerligt (5 sekunder innan vi röstar på dem), om alla konton måste verifieras åldersmässigt, och ingen kan registrera sig anonymt, så kan man blir det ju krångligt i länder där det är straffbart att ha fel åsikter, läggning, etc.

Kanske lika bra att förbjuda VPN och kräva whitelist av alla adresser icke-myndiga vill besöka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Sociala medier är ett socialt gift, även om detta kanske i praktiken blir tandlöst så får man se det som en seger i den mån att samtalstonen blivit mer skarp kring detta enorma problem.

Jag håller med att det har utvecklats till detta. Från början, när man enbart följde sina vänner och bekanta, och eventuellt träffade nya vänner var det en helt annan sak. Nu när det är fullproppat med riktad reklam. Folk följer kändisar och influencers, som i princip också blir reklam för hur man ska leva sitt liv. Det finns redan tillräckligt mycket att ta ställning till i livet när man är i den åldern, man behöver inte bombas med ytterligare "krav" (tänker främst på utseendekrav för tjejer nu, men även steroidanvändandet bland unga killar har ökat enormt pga influencers).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tvinga föräldrarna att logga ungars ip adress till telecom bolagen att denna mobil med ip 192.168.1.200 och dennes laptop 192.168.1.198 är till en unge på 10 år. Blockad.

Är det någon 10-åring som ens sätt en laptop nu för tiden? Är det inte bara ipads och mobiler nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För den som inte använder det markant mer obskyra Old Reddit-formatet, utan endast navigerar genom "reddit.com" eller genom den officiella appen, då möts man av detta vid försök att besöka en NSFW-sida utan att vara inloggad med ett konto.

<Uppladdad bildlänk>

Klickar man på "ej över 18" så kastas man tillbaka till framsidan av Reddit.

Visst, men som sagt sjukt lätt att kringgå med www->old

Tror inte ungdomarna är avsevärt osmartare idag än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är inte bara kidsen som det händer…

Det är ju sant, och personligen hade jag gärna sett rejäla regleringar av hur dessa plattformar får fungera.

Jag gillade FB innan algoritmerna tog över fullständigt med sin "engagement farming" och Snapchat har sin gamification med "Antal dagar" som får barn att bli helt galna om de inte har internet en dag.

Youtube räcker det att man kollar ett enda klipp som är kritiskt mot Israel så får man plötsligt tusen rekommendationer som istället gränsar till judehat. Eller ett klipp med någon högerfigur så kommer plötsligt tomtar som Andrew Tate upp. Eller ett klipp med någon vänsterfigur så får man plötsligt upp videor som förespråkar våldsam revolution. Eller för den delen underhållning. Kollar en del stand-up och givetvis kommer det rekommendationer om hundra olika "best stand-up ever!!!"-komiker som har 30 views och 10 prenumeranter.

Även om algoritmerna är väldigt bekväma när de fungerar, är de väldigt irriterande större delen av tiden. Av alla rekommendationer jag får från youtube tror jag att jag klickar på mindre än 1 procent. Resten är bara i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om den kommande generationen vill bli en "Idiocracy"-generation, är det inte upp till dom?

Nej, det är i nuläget upp till sociala medier-företagen. Därför talas det om förbud, vi vill inte ha ännu mer "Idiocracy".

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det någon 10-åring som ens sätt en laptop nu för tiden? Är det inte bara ipads och mobiler nu?

Deras föräldrar äger kanske än. Ip adress behöver du i alla fall för surfplattor eller smartphones.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Forum som det hypotetiska Aussieclockers skulle troligtvis beröras av detta.

Citat:

The definition of an "age-restricted" platform covers services that allow users to post material, to interact with two or more people, and to interact with some or all other end-users

https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Bills_Legislati...

Jag har inte läst igenom hela lagtexten för undantag, men jag har sett spelande och lärande nämnas. Men inget för diskussionsforum.

Permalänk
Medlem

Tycker att termen "sociala medier" blir mer och mer felvisande.
Problemen som var på tapeten för 10 år sedan kretsade mer kring mobbing/utanförskap var direkt kopplade till den "sociala" aspekten.

De problem som denna lag verkar vilja åtgärda samt som personer här i tråden kretsar kring beroenden och koncentrationssvårigheter. Finns enligt mig väldigt lite som främjar socialt beteende i Tik Tok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer bli helt omöjligt att genomföra, men målet är värt att sikta mot

Jag menar saker som Reddit är ju helt öppet även oinloggad, vem ska blocka det?

Jag tror att det inte är innehållet i sig som är saken, utan snarare hur man lockas in i att masskonsumera media och skapa ett icke hälsosamt beteende som är saken. FB mm har ju använt sig av bland d e bästa psykologerna i världen för att bygga en produkt som skapar just ett beroende. Det är detta som man vill motverka.

Tacka vet jag gamla klassiska forum som hade inbyggda spam filter som kopplades in om man postade för många posts inom en för kort tid som en admin satt upp

Permalänk
Medlem

låter som en tojans häst för att sedan kunna få igenom digitala id som krävs för att logga in på internet..därmed anonymitet helt bortplockat från internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Jag håller med att det har utvecklats till detta. Från början, när man enbart följde sina vänner och bekanta, och eventuellt träffade nya vänner var det en helt annan sak. Nu när det är fullproppat med riktad reklam. Folk följer kändisar och influencers, som i princip också blir reklam för hur man ska leva sitt liv. Det finns redan tillräckligt mycket att ta ställning till i livet när man är i den åldern, man behöver inte bombas med ytterligare "krav" (tänker främst på utseendekrav för tjejer nu, men även steroidanvändandet bland unga killar har ökat enormt pga influencers).

En del av grunden till problemet ligger nog i att det är vinstdrivande bolag som tillhandahåller detta via en tjänst. De tjänar pengar på interaktionerna genom insamlande av data som nyttjas till att mer effektivt sälja reklam.

Sociala medier som det så fint kallas har inget att göra med att vara social längre, det är plattformar för att sprida så mycket reklam det bara går. Med oavsiktiga bieffekter som att missinformation tillåts spridas på ett totalt oansvarsfullt vis.

Om ni tycker att er feed här i Sverige är jobbig kan ni kolla vidare på vad Facebook m.fl. möjliggör på marknader där de inte behöver bry sig om att kontrollera & moderera det som florerar på plattformarna. Förföljelse av folkslag med tillhörande händelser som ni säkert kan föreställa er vad det är bl.a.

Om man vill veta mer om detta kan jag föreslå att ni lyssnar på avsnittet "Sociala medier" från podden P3 Dystopia.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det hela handlar om att hindra att barnen blir allt för endorfinberoende. Jag känner själv att min 45-åriga hjärna har blivit mer och mer rastlös ju äldre jag blir och vad skall det då inte göra med ett barns hjärna som är enormt mycket mer plastisk.

Många barn idag blir utbrända innan de gått ut grundskolan. Informationsbelastningen är på tok för hög på alla i samhället men det är skadligare innan hjärnan växt klart.
En dags upplaga av New York Times innehåller mer information än vad en 1800-talsbonde fick på ett helt år.
Att då även sitta och konsumera tiktoks på all ledig tid blir för mycket.

Människor är inte gjorda för detta helt enkelt. Våra hjärnor behöver vila.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Folk verkar missuppfatta ganska brett vad poängen med förbudet är.

1. Det är inte att kriminalisera unga, de begår inte ett brott genom att konsumera. Det är företaget som begår ett brott om de tillhandahåller tjänsten till dom i Australien. Lite samma sak som underåriga fixar sprit till sig själva, den underåriga straffas inte för det, endast den som t.ex. sålt sprit till den underåriga.

2. Att föräldrar ska vara tekniskt kunniga och blocka, sätta in "anti-vpn" osv. är inte meningen. Det är lite som att föräldrar ska vara TV-ansvariga så barn inte råkar se porr klockan 2 på dagen hemma, finns en orsak till varför vissa saker får visas olika tider på dygnet i Sverige. För det är inte rimligt att föräldrar ska ha koll på barnens konsumption dygnet runt. Men denna sorts "spelregler" finns inte på tjänster som tiktok eller facebook.

3. Meningen är inte att du ska vara blockad från att se content på reddit eller tiktok, meningen är att du inte ska kunna göra "karriär" och tävla mot andra, må dåligt för du får mindre "likes" än Sandra i klassen, behöva känna press att göra en vågad video för att vara cool. -Detta är huvudsyftet som jag uppfattar det. Barnen kommer självklart fortfarande kunna nå content (även om de inte ska), men det kommer vara mycket svårare att få "alla" att känna de måste "vinna sociala medier spelet".

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Mycket bra av Australien.
En förebild för Sverige gällande detta förslag.

Nästa förbud som förhoppningsvis kommer inträffa är EPA-traktorns existens, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Folk verkar missuppfatta ganska brett vad poängen med förbudet är.

1. Det är inte att kriminalisera unga, de begår inte ett brott genom att konsumera. Det är företaget som begår ett brott om de tillhandahåller tjänsten till dom i Australien. Lite samma sak som underåriga fixar sprit till sig själva, den underåriga straffas inte för det, endast den som t.ex. sålt sprit till den underåriga.

2. Att föräldrar ska vara tekniskt kunniga och blocka, sätta in "anti-vpn" osv. är inte meningen. Det är lite som att föräldrar ska vara TV-ansvariga så barn inte råkar se porr klockan 2 på dagen hemma, finns en orsak till varför vissa saker får visas olika tider på dygnet i Sverige. För det är inte rimligt att föräldrar ska ha koll på barnens konsumption dygnet runt. Men denna sorts "spelregler" finns inte på tjänster som tiktok eller facebook.

3. Meningen är inte att du ska vara blockad från att se content på reddit eller tiktok, meningen är att du inte ska kunna göra "karriär" och tävla mot andra, må dåligt för du får mindre "likes" än Sandra i klassen, behöva känna press att göra en vågad video för att vara cool. -Detta är huvudsyftet som jag uppfattar det. Barnen kommer självklart fortfarande kunna nå content (även om de inte ska), men det kommer vara mycket svårare att få "alla" att känna de måste "vinna sociala medier spelet".

Jag tänker att ett förbud kommer göra det mycket enklare för föräldrar att säga nej till sina barn och för barn som egentligen inte vill hålla på med "engagement" att komma undan med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag tänker att ett förbud kommer göra det mycket enklare för föräldrar att säga nej till sina barn och för barn som egentligen inte vill hålla på med "engagement" att komma undan med det.

framför allt försvinner ju "the network effect", när alla har/gör något blir det svårt även för vuxna att motstå.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

framför allt försvinner ju "the network effect", när alla har/gör något blir det svårt även för vuxna att motstå.

Absolut. Det var jäkligt svårt ett tag för mig att inte låta dottern ha tiktok, när alla kompisar höll på med tiktok-danser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ja, precis, men det är lite mer psykologiskt hur förbud funkar.

Men blir ju ganska simpelt att se om någon är för ung på vissa sociala medier då väldigt mycket handlar om att lägga ut bilder eller videos på sig själv vid t.ex. "challenges" eller bara "selfies", vilket då är ett stort "grattis, du visa precis ditt ansikte så lätt för vem som helst att rapportera kontot att du är för ung för att få ha det", dvs. blir ganska snabbt självsanerande för just den sortsens beteende.

Visa signatur

There can be only ONE...