Bästa tipsen från Black Week
Permalänk

Bra mesh-nätverk att ha hemma

Tips från er?
Jag har ganska långt (60m) från hus till uthus/garage och vill mest ha wifi för övervakningskameror.
Jag har noll koll på mesh och vad man vill ha så önskar tips

Permalänk
Medlem

Det är för lång för en mesh, då APerna måste kunna höra varandra för att en mesh ska funka. Du skulle kunna köra en fristående wifi router i garaget då du ändå inte behöver någon roaming funktionalitet när du går mellan hus och garage.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så är det bästa valet att dra kabel så klart och att sätta upp en AP i garaget. Om det inte funkar bör du sätta upp en WIFI brygga samt en AP. Förslagsvis 2 st Ubiquiti AirMax LiteBeam AC Gen2 samt en AP Ubiquiti AirMAX Bullet AC. Det finns billigare lösningar men denna typen av lösning har jag installerat på ett flertal ställen och överföring och problemfrihet har varit helt fantastisk. Den äldsta installationen har tuffat på i fem år utan det minsta problem. Visst det kostar inte gratis men jag tycker det är väl spenderade pengar.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Om du har möjlighet så är det bästa valet att dra kabel så klart och att sätta upp en AP i garaget. Om det inte funkar bör du sätta upp en WIFI brygga samt en AP. Förslagsvis 2 st Ubiquiti AirMax LiteBeam AC Gen2 samt en AP Ubiquiti AirMAX Bullet AC. Det finns billigare lösningar men denna typen av lösning har jag installerat på ett flertal ställen och överföring och problemfrihet har varit helt fantastisk. Den äldsta installationen har tuffat på i fem år utan det minsta problem. Visst det kostar inte gratis men jag tycker det är väl spenderade pengar.

Okey,
Jag ska testa denna detup med Ubiquiti. Låter som en vettig lösning å det blir svårt att gräva.
Tack