Bästa tipsen från Black Week

Ändra reglerna för budgivning i Marknaden

Permalänk
Medlem

Ändra reglerna för budgivning i Marknaden

Dessa tröttmössor och drägg som tillåts lägga icke-bindande bud förstör hela Marknaden.

Personer som vill göra ett klipp blir lurade på konfekten av tröttmössor som lägger bud på saker, som de ändå inte avser fullfölja eller köpa.

Och som säljare skapar de en enorm frustration när de inte svarar eller kommer med ”läs reglerna, bud är inte bindande”.

Förslag på regler:
* Bud är bindande.
Lägg inte bud på en produkt du inte har för avsikt att köpa. Både av respekt för övriga intresserade men också för den som säljer.

* Efter avslutad annons skall affären vara avklarad inom x antal dagar.
Att inte logga in och besvara meddelanden om vunna budgivningar är respektlöst och skapar en massa stök.
Oftast finns ett slutdatum för annonsen och då får man se till att göra sig tillgänglig och inleda kontakt med säljaren.

Kan man inte leva upp till dessa enkla punkter bör man stängas av från Marknaden.

Permalänk
Medlem

Kanske ingen dum idé att ha bank-id för bud, så som det är för skapande av annonser

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Nej, bud ska inte vara bindande. Du som säljare är fri att välja vilken köpare som helst, så bara ignorera tramsare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Dessa tröttmössor och drägg som tillåts lägga icke-bindande bud förstör hela Marknaden.

Personer som vill göra ett klipp blir lurade på konfekten av tröttmössor som lägger bud på saker, som de ändå inte avser fullfölja eller köpa.

Och som säljare skapar de en enorm frustration när de inte svarar eller kommer med ”läs reglerna, bud är inte bindande”.

Förslag på regler:
* Bud är bindande.
Lägg inte bud på en produkt du inte har för avsikt att köpa. Både av respekt för övriga intresserade men också för den som säljer.

* Efter avslutad annons skall affären vara avklarad inom x antal dagar.
Att inte logga in och besvara meddelanden om vunna budgivningar är respektlöst och skapar en massa stök.
Oftast finns ett slutdatum för annonsen och då får man se till att göra sig tillgänglig och inleda kontakt med säljaren.

Kan man inte leva upp till dessa enkla punkter bör man stängas av från Marknaden.

Håller helt med. Egentligen helt ointressant att i dagsläget ens engagera sig i annonserna på Marknaden här med tanke på hur affärer sköts. Tycker till och med att budgivning inte är något att ha då jag själv är av den åsikten att vill jag ha något så vill jag kunna köpa saken direkt utan att behöva sitta i dagar för att eventuellt ens ha en chans. Har man sedan otur så är det någon som i sista sekund sitter på "skicka meddelande" knappen och höjer budet igen. Jag har börjat köpa saker via Blocket och andra ställen pga detta.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, bud ska inte vara bindande. Du som säljare är fri att välja vilken köpare som helst, så bara ignorera tramsare.

Varför ska inte bud vara bindande?

Hur ska jag som säljare kunna veta vilken budgivare som är seriös eller är en respektlös tröttmössa?

Varför ska både säljare och seriösa budgivare drabbas av en utdragen försäljning, pga respektlösa och dryga tröttmössor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Varför ska inte bud vara bindande?

Hur ska jag som säljare kunna veta vilken budgivare som är seriös eller är en respektlös tröttmössa?

Varför ska både säljare och seriösa budgivare drabbas av en utdragen försäljning, pga respektlösa och dryga tröttmössor?

För att ingen kan tvinga nån att genomföra ett köp. Det är en helt orimlig ståndpunkt. Detta är bara ett problem.om.man som säljare saknar handlingskraft och ryggrad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att ingen kan tvinga nån att genomföra ett köp. Det är en helt orimlig ståndpunkt. Detta är bara ett problem.om.man som säljare saknar handlingskraft och ryggrad.

Förstår inte din tankegång.
Jag kan förstå varför man inte ska ha bud som bindande så man som säljare kanske väljer Person 1 över 2 men detta känner jag gäller mer när man visar upp en vara, eller personer kommer på besök så man vet att X eller Y inte har avsikt och bara sälja den vidare etc.

Att bud är bindande skulle motverka precis alla idioter som budar för skojj skull eller bara meh, såklart ska man väl få kunna avbryta sitt bud med tycker jag men jag förstår OP's problem även om jag typ aldrig lägger en annons.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förlåt, men vad har handlingskraft och ryggrad med saken att göra? Ska säljare åka hem och tvinga budgivare att betala eller svara på meddelanden eller vad menar du?

Ditt "problem" löses enkelt av att säljare har rätt att neka bud men köpare måste fullfölja med sitt bud. Detta stärks upp med att köpare måste logga in med bank-id som även säljaren krävs på

Permalänk
Medlem

Välj ut annan köpare om.den med högst bud inte hör av sig. Det är skitenkelt. Skriv ut det förfarandet i annonstexten om ni vill. Det är det jag menar med handlingskraft, att hoppa över bud om budläggaren krånglar eller inte svarar. Inget tvång behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snacka om att förstöra Marknaden för seriösa personer…
Låta patrask buda hejvilt på vad de vill, utan att på något vis ha för avsikt att köpa något.
🤔

Och vaddå sakna handlingskraft och ryggrad?

Varför ska en säljare behöva vänta på att det, eventuellt, kommer ett drygt svar från oseriösa tröttmössor?

För egen del fick jag inget svar på 24h och tvingades kontakta den som lagt näst högsta bud.
Denne svarade istället blixtsnabbt och blev självfallet glad att få möjligheten, så kunde affären slutföras efter onödigt stök.

Säg nu att både andra och tredje på tur vore lika oseriösa, anser du det vara rätt sätt att Marknaden ska bedrivas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Snacka om att förstöra Marknaden för seriösa personer…
Låta patrask buda hejvilt på vad de vill, utan att på något vis ha för avsikt att köpa något.
🤔

Och vaddå sakna handlingskraft och ryggrad?

Varför ska en säljare behöva vänta på att det, eventuellt, kommer ett drygt svar från oseriösa tröttmössor?

För egen del fick jag inget svar på 24h och tvingades kontakta den som lagt näst högsta bud.
Denne svarade istället blixtsnabbt och blev självfallet glad att få möjligheten, så kunde affären slutföras efter onödigt stök.

Säg nu att både andra och tredje på tur vore lika oseriösa, anser du det vara rätt sätt att Marknaden ska bedrivas?

Som sagt, det där är ditt problem som säljare. Skriv i annonsen att du förväntar dig svar inom, säg, en timme, annars går frågan vidare till nästa. Hur lätt som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, det där är ditt problem som säljare. Skriv i annonsen att du förväntar dig svar inom, säg, en timme, annars går frågan vidare till nästa. Hur lätt som helst.

Ska komma ihåg det när du lägger upp annons nästa gång 😉