Bästa tipsen från Black Week

Värdering samt undran om vad denna gamla dator klarar av i dagsläget

Permalänk
Medlem

Värdering samt undran om vad denna gamla dator klarar av i dagsläget

Fick den här pcn i present 2015:

https://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-10...

Edit: Verkar inte riktigt länka till rätt dator då specsen på sidan inte stämmer. Min tycks ha Nvidia gtx 750 och intel pentium g3258. Jag har också 750gb utrymme, kan vara så att jag hade 250 till en början men köpte till 500 extra.

Den kom aldrig till mycket användning, mest lite foto redigering. Undrar för det första om den alls är värd något i dagsläget och vad den egentligen klarar av för spel?

Vet att mina gamla kompisar spelar fps spel, tror apex bl.a. är det något den kan hantera utan att man laggar?

Det enda jag testade spela på den som hastigast var classic wow och medieval total war 2 (tror jag) och dom funkade ju.

Väldigt tacksam för er expertis i frågan 🙂🙏

Permalänk
Medlem

Är en I3 med 2 kärnor, kommer nog inte funka super för spelande, laptops har oftast sådana eller rentav bättre CPUs idag.

GPU kommer du kunna använda, 1050 ifall du inte har något annat kort fungerar.

En ny CPU hade gjort brutalt mycket och 16GB DDR4 ram i denna

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Det enda som skulle vara värt att uppgradera är om du hittar någon väldigt billig begagnad CPU i Intel 4000 serien med 16 GB RAM och sen ett billigt grafikkort. Annars är det nog bättre att försöka byta ut hela burken, skulle säga att det är svårt att få mer än 1000 kronor för den om du ens hittar någon som vill köpa. En rpi 5 har snabbare CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ring01:

Fick den här pcn i present 2015:

https://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-10...

Edit: Verkar inte riktigt länka till rätt dator då specsen på sidan inte stämmer. Min tycks ha Nvidia gtx 750 och intel pentium g3258. Jag har också 750gb utrymme, kan vara så att jag hade 250 till en början men köpte till 500 extra.

Den kom aldrig till mycket användning, mest lite foto redigering. Undrar för det första om den alls är värd något i dagsläget och vad den egentligen klarar av för spel?

Vet att mina gamla kompisar spelar fps spel, tror apex bl.a. är det något den kan hantera utan att man laggar?

Det enda jag testade spela på den som hastigast var classic wow och medieval total war 2 (tror jag) och dom funkade ju.

Väldigt tacksam för er expertis i frågan 🙂🙏

Kort svar är nog ett nej om det är dator enligt länk och med ett gtx 750 och en g3258 så är det nog bara att glömma att spela nyare spel tyvärr.

Sämsta datorerna vi har just nu är en dator med ett rx 580 (aningen bättre än 1060) och en 3770k som är en aning överklockad och den datorn orkar inte riktigt med nyare spel, är precis på gränsen att han kan spela fc25 och fortnite i 1080p med allt på absolut lägsta!

Visa signatur

here we go!