Uppgradering - stöd och hjälp av produktval

Permalänk
Medlem

Uppgradering - stöd och hjälp av produktval

Hej,

Jag satt och funderade över en ny 4k 32 tum oled förra veckan. Ganska snabbt insåg jag att jag kanske ska börja med att se till att hårdvaran orkar med det... Nuvarande setup med I7 6700k/gtx 1080 i 1440p. kommer nog gå det lite svettigt även med enklare spel som wow Classic om man ska köra 4k.

Antar att det är viktigast med gpu för 4k och tänker vänta på vettigt kort i Nvidia kommande där.

Om jag har en budget på 6-7k ish för cpu/moderkort/ram, vad hade i så fall varit en vettig combo?
Inte helt med på vilka moderkort som funkar till vad i Am5. Finns ju allt från 1500kr till 8000kr typ.

Har även ett asus xonar essence stx ljudkort som ska få plats någonstans. Krav på 3st M.2 lagring behövs med.

Tacksam för hjälp i djungeln.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter 60fps/Hz så funkar troligen typ allt, även Ryzen 5 5600 på am4/b[4,5]50. Eller Ryzen 5 7600/b650 på am5 om du vill vill betala mer för att framtids säkra. Men helt ärligt så är det nog bättre att lägga mer på grafikkortet då. Lite dålig timing med sista dagen på black friday, många erbjudanden är slut när det kommer till moderkort och cpu.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Lite dåligt timing med BF osv. Varit bortrest några veckor...
Men då tar jag helt enkelt och kollar efter ett B650 kort och antingen en 7600x eller 7700x
Kommer ju inte ha användning för det som x670/x870 erbjuder som jag förstått det

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Vad du har användning för eller inte kan bara du svara på. Om du inte behöver mer I/O än vad som erbjuds av B650-moderkorten så är de ett bra val. Även där kan det skilja en del, så det skadar nog inte att skriva här och fråga om de noderkorten du funderar mest på.

Tillverkarna släppte ju lite nya sämre modeller av sina moderkort ett tag efter release, för att hoppas slippa recensioner av de sämre korten. De som släpptes initialt var praktiskt taget alla bra nämligen, till skillnad från de som släpptes senare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q