Tips före och efter installation av Win 11 tack.

Permalänk
Medlem

Tips före och efter installation av Win 11 tack.

Hejsan. Jag ska snart installera en 10900k med ett ASRock Velozita Z590 PG.
Tänkte att jag skulle ta och prova win 11 när jag ändå håller på. (kan ju gå bra)

Så är det något jag bör tänka på i BIOS/UEFI före? Allt blir nytt för mig här.

Efter jag är klar med installationen av win 11. Vad har ni för rekommendationer, tips och trix att bjuda på?

Allting mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag vill ha mitt win 11 så snarligt ett nedstrippat win 10 i UI och ej bli spanad på som möjligt.

Mvh

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kör inte Windows längre men har för mig du behöver TPM aktiverat i BIOS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Kör inte Windows längre men har för mig du behöver TPM aktiverat i BIOS.

Om man installerar senaste BIOS version så har de absolut flesta moderkortstillverkare ändrat standardinställningen för TPM så den är på som standard istället för av. Det gjordes på mitt MSI moderkort när Windows 11 kom ut.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hejsan. Jag ska snart installera en 10900k med ett ASRock Velozita Z590 PG.
Tänkte att jag skulle ta och prova win 11 när jag ändå håller på. (kan ju gå bra)

Så är det något jag bör tänka på i BIOS/UEFI före? Allt blir nytt för mig här.

Efter jag är klar med installationen av win 11. Vad har ni för rekommendationer, tips och trix att bjuda på?

Allting mottages tacksamt.

Kan tillägga att jag vill ha mitt win 11 så snarligt ett nedstrippat win 10 i UI och ej bli spanad på som möjligt.

Mvh

aktivera XMP sen är du klar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Jag brukar aktivera XMP, stänga av interna grafikkortet om något sådant finns och inte behövs och stänga av funktionen som gör att usb-enheter osv fortfarande får ström när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har ni för rekommendationer, tips och trix att bjuda på?

Här kommer mina tips!

* Windows 11 23H2
https://os.click/
* Win11Debloat - Ta bort telemetri m.m.
https://github.com/Raphire/Win11Debloat
* Open-Shell - Bättre startmeny
https://open-shell.github.io/Open-Shell-Menu/
* ExplorerPatcher - Bättre taskbar
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/

Med hjälp av Open-Shell och ExplorerPatcher kunde jag få tidigare versioner av Windows 11 att i många fall bli nära nog identiskt med min Windows 10-installation.

Slutligen föredrar jag installation mha Rufus för att lättare skapa lokal användare samt ta bort kraven på TPM, CPU m.m.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man installerar senaste BIOS version så har de absolut flesta moderkortstillverkare ändrat standardinställningen för TPM så den är på som standard istället för av. Det gjordes på mitt MSI moderkort när Windows 11 kom ut.

Okej, låter logiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket har sagts redan...
nr. 1 : Ha bara den ssdn som du ska ha Windows på i datorn när du installerar. Detta är standard enligt mig, även på m.2 diskar.
nr. 2 : Du kan använda Rufus att göra Windows 11 ISO med så kan du ställa in lokalt konto och andra saker.

Titta på Chris Titus skript som brukar vara populärt. Jag själv körde inte in det sist utan tog bort saker manuellt och sedan körde O & O Shutup. Rensar inte lika mycket men använder ju onedrive, xbox, och Office 365.

Tycker att Windows 11 startmenyn inte är så hemsk, men använder den heller inte så mycket. Kör andra sätt för att starta mina vanligaste program (Dopus, Flow launcher, Autohotkey)
walkir har bra program han tipsar om, nackdelen som jag ser det är att om man uppdaterar Windows så kan de börja bråka, så jag kör inte dessa.
Sedan givetvis att man använder andra program än Windows egna. Firefox (web), irfanview (bild), SumatraPDF (pdf), Dopus (filmanager), (kolla Onecommander, verkar super), m.m.

Och om du inte är nöjd när du installerat så kör om det igen innan du börjar använda det. jag själv tog inloggning först och då skapade han användarmappen med en avkortad mailadress, såg skumt ut så jag körde lokalt får då skapar han mappen som samma namn som min inloggning.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Tar gärna emot fler tips

Jag har en sticka jag gjort med Rufus som tar bort behov av TPM osv. Men tänkte att jag ska leta upp i Bios så allt är redo där för det ändå. För varför inte?
Samt hitta inställningar för Above 4G Decoding, Enable Rebar så det är klart. Vet inte om jag har så stor nytta av det just nu med mitt 3070ti? Men lika bra att vara redo om ett Intel ARC letar sig in i min burk.
Så har någon av er erfarenhet av ett ASRock Velozita Z590 PG så skriv gärna. Ibland är det ett aber att hitta en ny Bios då tillverkarna byter namn hipp som happ.

Visa signatur

MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Mycket har sagts redan...
nr. 1 : Ha bara den ssdn som du ska ha Windows på i datorn när du installerar. Detta är standard enligt mig, även på m.2 diskar.
nr. 2 : Du kan använda Rufus att göra Windows 11 ISO med så kan du ställa in lokalt konto och andra saker.

Titta på Chris Titus skript som brukar vara populärt. Jag själv körde inte in det sist utan tog bort saker manuellt och sedan körde O & O Shutup. Rensar inte lika mycket men använder ju onedrive, xbox, och Office 365.

Tycker att Windows 11 startmenyn inte är så hemsk, men använder den heller inte så mycket. Kör andra sätt för att starta mina vanligaste program (Dopus, Flow launcher, Autohotkey)
walkir har bra program han tipsar om, nackdelen som jag ser det är att om man uppdaterar Windows så kan de börja bråka, så jag kör inte dessa.
Sedan givetvis att man använder andra program än Windows egna. Firefox (web), irfanview (bild), SumatraPDF (pdf), Dopus (filmanager), (kolla Onecommander, verkar super), m.m.

Och om du inte är nöjd när du installerat så kör om det igen innan du börjar använda det. jag själv tog inloggning först och då skapade han användarmappen med en avkortad mailadress, såg skumt ut så jag körde lokalt får då skapar han mappen som samma namn som min inloggning.

Ha bara den ssdn som du ska ha Windows på i datorn när du installerar. Detta är standard enligt mig, även på m.2 diskar.

Varför är detta viktigt? Vad kan det få för konsekvenser om man inte kopplar ur sina andra diskar?

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 9 3950x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Ha bara den ssdn som du ska ha Windows på i datorn när du installerar. Detta är standard enligt mig, även på m.2 diskar.

Varför är detta viktigt? Vad kan det få för konsekvenser om man inte kopplar ur sina andra diskar?

Jag gör detta vid var ominstallation. För minst en gång har diskar blivit oläsliga i windows och har behövt omformateras.
Inte kul.
Det var jättelängesedan det hände. Men jag tar inga chanser nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Anledningen till detta är för att Windows Boot Manager hamnar annars på den disk som enligt moderkortet är Disk 0 (vad jag kunnat läsa mig till) inte nödvändigtvis behöver vara samma disk som du installerar Windows. I mitt fall är t.ex. M.2 platserna disk 5 och 6.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Skrivet av SCORPIUS:

Jag gör detta vid var ominstallation. För minst en gång har diskar blivit oläsliga i windows och har behövt omformateras.
Inte kul.
Det var jättelängesedan det hände. Men jag tar inga chanser nu.

Genom åren har Windows när det känner för det (finns säkert någon teknisk anledning) lägga bootfilerna på den andra disken när man installerar Windows. Och det märker man oftast inte fören långt efter och då sitter man där med en Windows som inte startar när man formaterar om eller man tar ut den andra disken.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Genom åren har Windows när det känner för det (finns säkert någon teknisk anledning) lägga bootfilerna på den andra disken när man installerar Windows. Och det märker man oftast inte fören långt efter och då sitter man där med en Windows som inte startar när man formaterar om eller man tar ut den andra disken.

Harrejävlar det är PRECIS det som har hänt mig igår och idag!!! Har försökt installera Win11 på min nya M.2, rensat min andra disk efteråt och så gick det inte att boota! Sen ville den insistera på att boota in till min gamla disk där jag hade Win10, TROTS att jag precis hade installerat Win11... Detta var värdefull info!

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 9 3950x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Harrejävlar det är PRECIS det som har hänt mig igår och idag!!! Har försökt installera Win11 på min nya M.2, rensat min andra disk efteråt och så gick det inte att boota! Sen ville den insistera på att boota in till min gamla disk där jag hade Win10, TROTS att jag precis hade installerat Win11... Detta var värdefull info!

Ajdå. Vad synd att du inte visste om det innan du installerade windows 11. Och i detta falll gjorde den det mer med flit eftersom du hade en windows 10 install redan på en disk. Gör alltid det där extrajobbet och drar ut sedan windows 95/xp tiden.

Visa signatur