Rapport: Gamers tittar mer på spelvideor än spelar

Permalänk
Melding Plague

Rapport: Gamers tittar mer på spelvideor än spelar

Författarna föreslår att studios skapar egna videoplattformar för att öka intäkterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tittar endast när andra spelar om jag kört fast i något spel och behöver se en lösning. Aldrig annars, varför spoila det roliga?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Hur definierar vi en gamer egentligen? Alltså fotbolls fantaster är ju knappast fotbollsspelare bara för att dom kollar mycket på fotboll eller?

Permalänk
Medlem

Casuals!

Permalänk
Medlem

Måste vara folk som växte upp med äldre syskon. Har *personligen* aldrig sett poängen i att sitta och titta på videor på någon annan som spelar TV-spel.

Visa signatur

~ AMD - För att du älskar det goda ~

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattat varför man skulle vilja titta på någon annan som spelar. Lika trist som det var att sitta bredvid kompisen och titta på när man var barn.

Permalänk
Medlem

Ja... Att segmentera fungerande saker i oändlighet för att pricka en liten del av populationen för din niche brukar ju vara väldigt lönsamt och populärt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Har aldrig fattat varför man skulle vilja titta på någon annan som spelar. Lika trist som det var att sitta bredvid kompisen och titta på när man var barn.

Måste vara jobbigt att inte kunna sätta sig in i andras situationer. Är ju miljarder folk över världen som kollar på andra som spelar (sport), och du förstår inte alls tjusningen? Tämligen imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En ny rapport från Midia Research visar att spelare tillbringar mer tid på att tittar på spelrelaterat innehåll än att faktiskt spela.

En stor skillnad är ju att det finns en massa situationer där man kan (halv)titta på någon video/ström (oavsett spelrelaterat eller ej) vid sidan av något annat man håller på med. Och i det läget "uppstår" ju mer tillgänglig tid, men tid där det typiskt inte hade gått att spela...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Jag säger samma sak om folk som kollar fotboll och hockey. Sport är totalt ointressant om man inte själv deltar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Måste vara jobbigt att inte kunna sätta sig in i andras situationer. Är ju miljarder folk över världen som kollar på andra som spelar (sport), och du förstår inte alls tjusningen? Tämligen imponerande.

Då hejar man väl ändå på antingen ett lag eller en atlet, till någon mån. Lite som esport då, om man har ett favoritlag i t.ex. CS. Men att sitta och titta på XXGustaf69Gamer på Twitch när han spelar God of War känns inte som samma sak.

Visa signatur

~ AMD - För att du älskar det goda ~

Permalänk
Medlem

Att titta på det för spelets skull förstår jag inte, då vill jag hellre spela själva.
Men att titta på för att folk är roliga är samma som att titta på vilket tv program som helst.
Gillar WPE t ex, men dom kör olika spel varje gång och det är inte spelet som lockar utan folket. Blir också oftast att man inte ens tittar utan bara lyssnar medans man själv faktiskt spelar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Tror stor del av dessa i statistiken är som jag som följer med e-Sports turneringar på Twitch/YouTube (CS, LOL, DOTA2, Valorant m.m) då enskilda streamare som spelar något spel har sällan nån stor skara aktiv följare. Själv började följa med E-sports pro scenen i CS där kring 2014 kanske och följt med typ alla T1 turneringar tills idag (samt vissa T2) och följer med communityn i HLTV och HLTV confirmed podcast mm. Orsaken varför är främst för att jag annars har andra sysslor och hobby som tar tid och prioriteras vid datorn, så då blir det ytterst liten tid över till att jag själv skulle spela medans när jag har Twitch på min 3:e skärm kan jag i förbifarten under tiden jag gör min hobby följa med då det är ju inte sådär 100% intressant hela tiden så då funkar det bra att man har lite ena ögat på Twitch på sidoskärmen och andra på huvudskärmen rakt fram. Känner flera som gör likadant.

Att kolla på en streamer som kör något spel har jag inget som helst intresse för dock, kan lika bra stirra på tapeterna.

Just nu har vi ju en CS2 major på gång, tyvärr i Kina så blir ju lite då och då att kolla vid sidan av jobbet då ytterst dålig tidtabell för matcherna för EU följare...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Då hejar man väl ändå på antingen ett lag eller en atlet, till någon mån. Lite som esport då, om man har ett favoritlag i t.ex. CS. Men att sitta och titta på XXGustaf69Gamer på Twitch när han spelar God of War känns inte som samma sak.

Är det en rolig och underhållande person som spelar så kan det definitivt finnas underhållningsvärde i att titta på någon som spelar något annat än just tävlingsinriktade spel.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Måste vara folk som växte upp med äldre syskon. Har *personligen* aldrig sett poängen i att sitta och titta på videor på någon annan som spelar TV-spel.

Skrivet av exroz:

Skrivet av Boomerino:

I min hobbyanalys vad gäller twitchström-fallet (och motsvarande innehåll, kan vara något slags "letsplay"-video eller annat) så skulle jag nog se typexemplet som:

• Du tycker XXGustaf69Gamer är en trevlig prick

• Förmodligen något av följande gällande spelet:

1. Du är nyfiken på God of War och vill se bara lite i början för att få en känsla för om det är något för dig

2. Du har redan spelat God of War själv, du gillar spelet och gillar att se andras reaktioner på det

3. Du har inget intresse av att själv spela God of War, det kanske t.ex. är en genre du inte spelar, men tycker det kan vara trevligt att "följa med på resan"

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Officiell jultomte

Tittar ofta på Youtube när riktigt duktiga spelare lägger upp klipp (T ex. PUBG eller CS) och man får se hur dem spelar etc.

Händer oftast när man är borta från sin speldator/inte har tid eller möjlighet att fokusera på att spela.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Har du aldrig träffat en fotbollsentusiast? Långt ifrån ett lag eller en spelare som är intressant, utan sporten som helhet. Dessutom är streamern motsvarande en atlet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara ett bra sätt att få koll på hur ett spel funkar och ser ut, givet att man 'känner' den som streamar. Stalker II verkar vara rakt upp i min dal och kommer att införskaffas så småningom, kollade in när wolfheart lirade en timme.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag tror att många som kollar på Twitch/Youtube etc kan vara folk som har ett arbete som tillåter dem att kolla på det, men man har inte tillgång till speldatorn eller att avsätta tiden för att faktiskt spela det själv och inte kunna gå därifrån när som helst.

Det är situationen för mig, men jag gillar också att kolla då det är lärorikt och bara för att det är väldigt avslappnande.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Sist jag såg någon spela var runnawayguys på youtube som spelade Mario Party och super Mario 3d world...tyckte det var ett kul gäng att lyssna på...lite som en podcast. Men annars kollar man väl bara om man är fast någonstans och behöver hjälp. Gäller det olika builds i RPGs och liknande föredrar jag skriven text...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Stämmer bra på mig jag kollar nog 2-3 timmar farming simulator om dagen

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lite som att titta på porr och inga eller avstår IRL möjlighet av olika anledningar.
Kan vara trevligt men hands on är bättre för de som är med🤣🤣

Minimal effort. Maxa effekt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Måste vara PC-spelare som sitter och suktar över spel som inte finns på deras plattform

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Jag säger samma sak om folk som kollar fotboll och hockey. Sport är totalt ointressant om man inte själv deltar.

Ja precis min tanke också, helt värdelöst att sitta och kolla när andra lirar. Visst nångång ibland för att lär sig nåt eller kolla på nån riktigt duktig brilliera lite, men att bara random slötittande fattar jag inte alls, framför allt när det gäller datorspel då det bara är att spinna upp spelet o köra nån runda själv.

Permalänk

Brukar kolla spelvideos på YT oftast efter jag spelat igenom spelet själv en gång och kollar vad andra har gjort, + att det är bra att hitta någon som lämna omdömmen som ligger nära dig själv i smaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Hur definierar vi en gamer egentligen? Alltså fotbolls fantaster är ju knappast fotbollsspelare bara för att dom kollar mycket på fotboll eller?

Alla vet vad en gamer är och dom tittar enligt rapporten på mer matcher än dom själva spelar.
Skulle du argumentera för att en boxare som går kanske 1 titelmatch per år knappast är en boxare för han tittar säkert mer på andras matcher än han själv går, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan det vara en genarations-grej?
Jag föredrar underhållning där jag är lite aktiv istället för helt passiv.
Alltså spelar jag mer är jag tittar.

Kan det vara så att de yngre generationerna "indoktrinerats" av sociala medier till att nöja sig med att titta?

Permalänk
Medlem

Började spela någon timme häromdagen efter att inte ha spelat på 6 månader, men kollade youtube konstant under den tiden. Tittade mycket på twitch förr i tiden också men väldigt sällan nu. Aldrig fastnat för singelplayerspel med story, alltid spelat tävlingsinriktade spel som CS, WC3, Valorant, LoL, TFT osv och ibland har man inte lust att fokusera helt på något och då är det väldigt skönt att titta på någon rolig/intressant figur (som ofta spelar i höga ranker, vill ändå lära mig).

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara en genarations-grej?
Jag föredrar underhållning där jag är lite aktiv istället för helt passiv.
Alltså spelar jag mer är jag tittar.

Kan det vara så att de yngre generationerna "indoktrinerats" av sociala medier till att nöja sig med att titta?

Möjligen, kanske... Men jag tror ju att det åtminstone delvis är olika tid de två sysslorna konkurrerar om:

Skrivet av evil penguin:

En stor skillnad är ju att det finns en massa situationer där man kan (halv)titta på någon video/ström (oavsett spelrelaterat eller ej) vid sidan av något annat man håller på med. Och i det läget "uppstår" ju mer tillgänglig tid, men tid där det typiskt inte hade gått att spela...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att kolla på Dota2 när det är stora tuneringar slår ju Fotboll & Hockey alla dagar i veckan. Sjukt underhållande!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: ASUS RTX 4070 Massa SSDs