Tradera blir dyrare nästa år

Permalänk
Melding Plague

Tradera blir dyrare nästa år

Avgifter för köparskydd blir obligatoriska från den 7 januari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir inte dyrare för alla, för mig som alltid köper köpskydd om det inte är en butik som säljer så blir det 3kr billigare per vara och om du köper flera saker från samma person blir det ännu billigare då man slipper betala basavgiften för varje köpt vara. Skulle aldrig tänka mig att köra utan köpskydd nu speciellt när det är så kallt, saker spricker så lätt i frakten.

Tycker dock att det fortfarande borde vara ett val till köpskydd och man får skylla sig själv om man blir blåst om man valt att köra utan, lägg bara till en varning att om du inte har köpskydd så får du heller ingen kompensation om du blir blåst, som mest kommer de stänga av säljaren.

Permalänk
Medlem

5% på all omsättning??! Det är ju enorma summor pengar för Tradera. För jag antar att de INTE betalar ut till 5% av köparna vilket skulle behövas för att rättfärdiga en sådan avgift. Fult gjort av dem men gör det lättare för konkurrenter att slå sig in på marknaden antar jag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Är så jäkla fult av dom att lägga in tvingande "köpskydd" precis som Blocket gjorde förut och dom även ändrade så att man får annonsera gratis.
Borde helt klart vara valfritt om man vill ha det.

Permalänk
Medlem

Giriga Tradera blir ännu mer giriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

5% på all omsättning??! Det är ju enorma summor pengar för Tradera. För jag antar att de INTE betalar ut till 5% av köparna vilket skulle behövas för att rättfärdiga en sådan avgift. Fult gjort av dem men gör det lättare för konkurrenter att slå sig in på marknaden antar jag.

Blocket har krav på köpskydd om man använder deras paket och deras köpskydd är i stort sett samma avgift som Tradera har, en Nintendo Switch för 2500kr har köpskydd på 111kr så finns ingen konkurrens där iaf.

Som köpare är det bättre att köpa på Blocket för saker är ofta billigare, du vill inte sälja på Blocket för man får mycket mindre för grejerna jämfört med Tradera så även om man inte betalar 10% provision (upp till 200kr) så har jag ofta fått mindre totalt iaf, beror säkert på kategori också.

Blocket har sina egna problem, man kan inte se gamla sålda varor och du kan inte ens gå tillbaka på en annons du köpt och kolla bilder eller text det tas bort direkt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte detta speciellt att det även tvingas när man köper av företag vilket är enligt mig helt onödigt. Jag köper i princip uteslutande utan köpskydd och det har gått utan problem. Man får kolla upp säljaren innan man budar helt enkelt.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

"Det tar emot när vi inte kan hjälpa en användare som inte har köparskydd. Det är därför vi inför den här förändringen nu, säger Sofia Hagelin"

Lol. Det enda som tar emot är såklart att de inte dragit in pengar på alla affärer där allting gått bra, som de själva säger är nästan alla. Brukar tycka att företag får göra som de vill men Tradera är verkligen giriga 🤮

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Detta känns enbart som en "smyghöjning" av priser från tradera... Varför ska man tvingas ha köpskydd om man inte vill...
Jag handlar gärna 30 saker billigare och får offra 1 än att betala en stående avgift på allt.
Då kan dom ju lika gärna plocka bort omdömen som finns också för vad spelar det för roll när man alltid är garanterad pengarna tillbaka. Enda gången jag kan överväga köpskydd är extremt dyra varor eller nya användare utan betyg.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Förvånad att dessa köp och sälj sidor ens överlever i dessa tider.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Låter bra detta, köpskyddet har hjälp mig några gånger.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Jag gillar inte detta speciellt att det även tvingas när man köper av företag vilket är enligt mig helt onödigt. Jag köper i princip uteslutande utan köpskydd och det har gått utan problem. Man får kolla upp säljaren innan man budar helt enkelt.

Om man tvekar och går in på säljaren, kollar omdömen etc då är varan redan såld. Det finns inte tid för sånt du kan max kolla det som finns på köpsidan som första bilden, kolla vad frakten kostar och se om de har några omdömen öht i hörnet sen har du 1-3 sekunder max att klicka köp nu annars har någon annan köpt varan.

Det gäller ju inte allt men det gäller allt som ligger på långt under vad det är värt. De "sämsta" köpen jag har gjort på Tradera är när en annons har budgivning.

Permalänk
Medlem

Funderar de även på att införa säljarskydd? Betala en slant för att slippa personer som hittar på ursäkter och fel på saker som köpts för att de ångrar sig.

Har haft otrolig tur med all min försäljning och mina köp på Tradera. Kan eventuellt ha att göra med områden inom jag köpt och sålt varor samt att man kan se säljarens tidigare omdömen och tid på Tradera.

Men har vänner som hamnat i väldigt jobbiga situationer trots att de verkligen gjort allt för att vara så tillmötesgående och korrekta som bara möjligt när de sålt varor.

Permalänk
Medlem

Så inte nog med att Tradera ska ha 10% av säljaren, de vill ha 5% av köparen. Det är 15% på en normal annons som Tradera vill ha. Glöm inte att de tidigare hade gratis köpskydd när man betalade via Tradera som de sedan tog bort innan man fick betala för det.

Blocket lär nog jubla, säljer själv mer där nu när de har "Köp nu" som är sjukt smidigt.

Permalänk
Medlem

Tur att man aldrig använder tradera. Satans vad dyrt att sälja datorn för där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så inte nog med att Tradera ska ha 10% av säljaren, de vill ha 5% av köparen. Det är 15% på en normal annons som Tradera vill ha. Glöm inte att de tidigare hade gratis köpskydd när man betalade via Tradera som de sedan tog bort innan man fick betala för det.

Blocket lär nog jubla, säljer själv mer där nu när de har "Köp nu" som är sjukt smidigt.

Blocket köp nu har också krav på frakt+köpskydd så vad är skillnaden för dig som köpare?

Permalänk
Medlem

Fult sätt att höja avgiften utan att faktiskt höja avgiften...

Men de har ju redan varit väldigt fula med deras hantering av denna tjänst då förut när man kunde betala med Paypal (som har eget köparskydd) så blev man påtvingad Traderas köparskydd som extra avgift trots att de själva hänvisade att man ska höra av sig till Paypal för att nyttja köparskyddet (vilket t.o.m. kan ha stridit mot Paypals användaravtal som förhindrar säljare och tjänster från att ta ut extra avgifter för en köpare som väljer att betala med dem, m.a.o. ska det inte kosta mer för köparen att betala med Paypal som någon annan betalmetod).

Även idag gör de likadant för de som väljer att betala med Klarna, avgiften är obligatorisk även där men om det blir en tvist ska man höra av sig till Klarna direkt.

Helt sjukt att de tvingar en avgift för en tjänst som ett annat företag erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blocket köp nu har också krav på frakt+köpskydd så vad är skillnaden för dig som köpare?

Att det är valbart. Samt att som säljare kan jag ha 10% lägre pris än på Tradera då mycket är gratis på Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Förvånad att dessa köp och sälj sidor ens överlever i dessa tider.

Just nu är det extremt många "företag" som sitter på Tradera och dammsuger upp det mesta eller driver upp begagnatpriser, bra om man vill sälja några saker... men väldigt missvisande "statistik" om man ser till liknande varor på många kategorier då dessa "företag" även budar upp sina egna varor med x antal konton etc. Flertalet säljer/köper även under "privata konton", något skattemyndigheten borde ta sig en titt på... för det är många som försöker runda att klassas som företag eller skatta på inkomster då det understiger x antal sålda/köpta varor samt 50k/år då man växlar mellan olika konton.

Just datordelar har en tendens att gå för riktiga överpriser då "företag" bygger ihop datorer och säljer dem som "nybyggda" för riktiga överpriser till intet ont anade personer som inte har speciellt stor koll på komponenter etc.

Tradera har blivit en riktig "Cesspool" på senare tid och nu vill väl Tradera casha in på detta.

Negativt för de som bedrev/bedriver second hand shops som flyttade från lokaler till Tradera, för nu kommer detta helt klart ge dem mindre pengar för sina varor då köpare kommer lägga in detta tvingade "köpskydd" i sina maxbud.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att det är valbart. Samt att som säljare kan jag ha 10% lägre pris än på Tradera då mycket är gratis på Blocket.

Jag brukar också lägga ut på blocket med 10% lägre pris men det säljer typ aldrig, bara massa folk som skickar köpförslag på halva priset. 9/10 fall så säljer det på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag brukar också lägga ut på blocket med 10% lägre pris men det säljer typ aldrig, bara massa folk som skickar köpförslag på halva priset. 9/10 fall så säljer det på Tradera.

Kanske värt att prova lägga ut det på blocket till samma eller t.o.m. högre pris. Sedan när du får köpförslag från dårar som försöker få sig en superdeal så kanske köpförslaget ligger närmre den summa du faktiskt vill ha

Isåfall kan köparen få tro att den gjort en superdeal men i själva verket så gick det till typ marknadspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

För mig har det varit tvärt om när jag lagt ut spel och komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja det är väldigt högt, blir 15% totalt pga. de redan har 10% på säljaren. Men, med 250kr tak.

Blocket börjar kännas billig...

Permalänk
Medlem

Tradera var så mycket bättre när det drevs av Kaplans. När Ebay köpte Tradera, så blev det sakta men säkert, sämre o sämre.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tradera var så mycket bättre när det drevs av Kaplans. När Ebay köpte Tradera, så blev det sakta men säkert, sämre o sämre.

Tradera är ett helt fristående företag numera så det här kan inte skyllas på Ebay

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Ska tradera ha procent på handeln, så vore det ju mer rimligt att tradera står för frakten.
Sedan förstår jag att dom inte pysslar med välgörenhet, men det man betalar för är ju en plats för köpare och säljare att mötas på.
Köpare och säljare kan ju enkelt komma överens att kapa mellanhanden ändå.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad jag tycker om detta. På dyra objekt eller objekt som anses mer "riskfyllda" så absolut, jag betalar redan köpskydd för dessa. Däremot småsaker vette sjutton. Då blir ju provisionen snarare 15% + 5 kr. Sänk provisionen till 5% så det totalt blir 10% så okej. Nu känns det mer som någon skrev ett försök att höja priserna fast kalla det för köpskydd istället för provision.

Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem

Tråkigt...Gillar Tradera i övrigt...15% avgift är dock på tok för högt.

Permalänk
Medlem

tradera är sämst, aldrig jag nånsin kommer sälja där mer.. glöm det

Permalänk
Medlem

Har vart medlem i över 20 år på Tradera, säljer mest spel jag spelar igenom, och lite gamla retroprylar.

Nu ska de alltså ta 5% ytterligare, från köparen dessutom, detta kommer innebära lägre bud på sikt.

Omdöme systemet finns ju där av anledning, aldrig haft problem under mina 20 år, och har gjort 445 affärer.

Valfritt köpskydd är ju det bästa helt klart.

Vilket klavertramp.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |