Permalänk
Medlem

Asus AiMesh med trådlösa routers

Tjo!

Har till min huvudsakliga Asus-router kopplat två ytterligare Asus-routers genom AiMesh. Kör dessa två routers trådlöst där ena är i garaget och den andra i förrådet. Båda har bra anslutning mot huvudroutern men huvudroutern verkar mest få alla enheter runt om. Har en enhet i garaget som enbart vill koppla sig mot huvudroutern och tvingar jag den mot routern i garaget så tappar den och vill återgå till huvudroutern. Som det ser ut nu så har huvudroutern typ 35 enheter och de andra sammanlagt 3 stycken...

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? I kategorin Wireless och fliken Professional har jag igång Roaming assistant. I kategorin Administration står den i fliken Operation Mode som Wireless router mode.

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tjo!

Har till min huvudsakliga Asus-router kopplat två ytterligare Asus-routers genom AiMesh. Kör dessa två routers trådlöst där ena är i garaget och den andra i förrådet. Båda har bra anslutning mot huvudroutern men huvudroutern verkar mest få alla enheter runt om. Har en enhet i garaget som enbart vill koppla sig mot huvudroutern och tvingar jag den mot routern i garaget så tappar den och vill återgå till huvudroutern. Som det ser ut nu så har huvudroutern typ 35 enheter och de andra sammanlagt 3 stycken...

Någon som har någon idé om vad det kan bero på? I kategorin Wireless och fliken Professional har jag igång Roaming assistant. I kategorin Administration står den i fliken Operation Mode som Wireless router mode.

Tack på förhand!

Dem väljer den som har bäst connection. Utan backhaul så brukar mesh noder inte vara så snabba... Därav tillbaka mot huvudrouter.
35 enheter är ingenting för en router ändå.
Har du några problem annars?

Edit
"If you are looking to bind a specific client to the router or a specific node - Click on the AiMesh menu. From that menu find the client you want to bind on the Client List (right side of screen). Click the Bind and then select the Router or Node. Then OK. "

White= bound
black = free roam

Hoppas detta löser ditt problem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Nej inga problem förutom att det är märkligt att de två enheter i garaget som klagar över weak-signal inte väljer routern i garaget 8 meter bort...

Edit: Provat att binda men den tycker huvudroutern är bäst...

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tack för svaret! Nej inga problem förutom att det är märkligt att de två enheter i garaget som klagar över weak-signal inte väljer routern i garaget 8 meter bort...

Testa att bind dem och hoppas det hjälper 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Redan gjort och får utropstecken att huvudrouter är bäst...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske man ska konfa om dem till repeaters istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du aktivera "Smart Connect" eller "Roaming assist" i AI-Mesh inställningarna? Och har du testat att leka runt med RSSI-inställningarna för att på så vis tvinga enheter att koppla ifrån tidigare. Den senare är lite dum då den även påverkar själva mesh-noderna så den kanske inte passar sig i ditt läge.

Men du kan ju även testa att aktivera Wireless MAC-filter i AI-Mesh inställningarna för att svartlista enheterna på primära routern, så att du på så vis tvingar dem att ansluta mot mesh-noden även om klienten på något vänster anser att primära routern är starkare signalmässigt eller på annat vis. Jag läste nu att det i AI-Mesh och Devices ska gå att styra enheter till önskad nod, så det kan ju vara värt att kolla på också.

Men ja, i nödfall så skulle du kunna konfa sekundära enhet som repeater, som då gör att du får ett annat SSID på den enhet som då gör att du kan tvinga klienten att glömma det primära SSID:t och då bara ansluta till det sekundära SSID:t.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD