Innehåll hoppar omkring när reklam laddas in

Permalänk
99:e percentilen

Innehåll hoppar omkring när reklam laddas in

Nu har jag äntligen kommit till skott med att ta tag i detta som har stört mig ofta och länge.

Reklamen högst upp och till höger har låst höjd i CSS, vilket är bra! Detsamma gäller dock inte reklamen mellan foruminlägg som visas på mobilen, eller i smala fönster i allmänhet. Istället hoppar allt innehåll nedanför en reklam plötsligt neråt när reklamen laddas in.

Detta är mycket desorienterande och frustrerande när man läser forumtrådar. Prova till exempel att gå till detta inlägg (på mobilen eller i ett smalt fönster) och scrolla upp lite grann för att se ett exempel.

Mitt lösningsförslag ser ut enligt nedan och finns i Better SweClockers från och med version 2024.12.14.17.36.11.

.ad.adForum { height: 320px; overflow: hidden; }

Borde väl främst vara en fråga för @jreklund.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Alling:

Nu har jag äntligen kommit till skott med att ta tag i detta som har stört mig ofta och länge.

Reklamen högst upp och till höger har låst höjd i CSS, vilket är bra! Detsamma gäller dock inte reklamen mellan foruminlägg som visas på mobilen, eller i smala fönster i allmänhet. Istället hoppar allt innehåll nedanför en reklam plötsligt neråt när reklamen laddas in.

Detta är mycket desorienterande och frustrerande när man läser forumtrådar. Prova till exempel att gå till detta inlägg (på mobilen eller i ett smalt fönster) och scrolla upp lite grann för att se ett exempel.

Mitt lösningsförslag ser ut enligt nedan och finns i Better SweClockers från och med version 2024.12.14.17.36.11.

.ad.adForum { height: 320px; overflow: hidden; }

Borde väl främst vara en fråga för @jreklund.

Det stämmer nog, när man scrollar nerifrån upp eftersom vi inte laddar alla annonser förrän de är hyfsat nära viewport. Jag och herr Eklund pratar ihop oss och löser något. :).

Ps. Nackdelen med din lösning är att när det inte finns en annons blir det ett stort svart tomt utrymme.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Edin:

Det stämmer nog, när man scrollar nerifrån upp eftersom vi inte laddar alla annonser förrän de är hyfsat nära viewport. Jag och herr Eklund pratar ihop oss och löser något. :).

Ps. Nackdelen med din lösning är att när det inte finns en annons blir det ett stort svart tomt utrymme.

Stort tomt utrymme är helt OK! Bara man slipper det hemska hoppandet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Exakt samma sak händer på mobilen ganska ofta

Ett exempel:
1. Scrolla ned till nyhet typ 20
2. Gå in på nyheten
3. Gå bakåt i webbläsaren (tillbaka på förstasidan)
4. Skrolla uppåt
5. Hela upplevelsen hoppar runt i takt med att sakerna ovanför poppar in och ändrar scrollpunkten och vad som visas

Samma i trådar med mycket bilder, det går aldrig att klicka på en länk till ett inlägg, då hamnar man alltid fel för att bilder och annat poppar in efteråt (samma med quiz-svaren i de trådarna)

Känns inte riktigt som att det borde behöva vara så här 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Stort tomt utrymme är helt OK! Bara man slipper det hemska hoppandet.

Nu har jag inte haft så mycket hoppande här, men i en annan tråd refererades det till Prisjakt i negativa ordalag och det är ett av de stora problemen där, förutom att själva grundfunktionaliteten försämrats ganska betänkligt över tid. Sådant är helt klart "bra inte".