Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Tjusigt ljus i spel höjer upplevelsen, men kräver mer av hårdvaran. Hur viktigt tycker du ray tracing är i spel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur viktigt det är beror ju lite på vilket spel det är. Vissa spel är ju lite "meh" när det gäller RT-effekter i spelet medan vissa andra får spelet att se helt magiskt ut.

Att RT går ut över spelets FPS får vi acceptera, men för min del är "smärtgränsen" nådd när det konstant ligger under 60 FPS, och då i SP och ej MP.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nej för min del är det ganska ointressant, men jag gillar också att tv/data -spel ser ut som just spel och inte en alternativ verklighet.

Det är ju lite tudelat där hur man vill ha det.
Blir ofta lite billigare för dem som är i mitt läger eftersom RT är rätt så krävande, speciellt utan uppskalningstekniker såsom DLSS etc

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad som är viktigt för mig är att utvecklingen går framåt, och RT är en del av det. Dom allra finaste spelen har raytracing idag.

Permalänk
Medlem

Spelade nyligen igenom Cyberpunk 2077 med RT helt avstängt och DLAA påslaget. 180-190 FPS genom hela spelet, en fantastisk spelupplevelse.

Med RT på och DLSS var det 110~ FPS och en raktav dålig och suddig upplevelse. Drog ned spelglädjen enormt. Visst var det snyggt som fan men vad spelar det för roll när det känns skit? Jankigt, ryckigt, inte lika responsivt.

Permalänk
Medlem

I Dead Space-remaken var det riktigt trevligt. I övrigt, nej, inte precis.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Inte viktigt än. När budget GPUer kan prestera väl i raytracing utan problem och kommer i ett rimligt pris och konsolerna är kapabla att leverera raytracing i 60 fps utan bekymmer, då kan raytracing vara viktigt.

Men det är precis nu med Intel B580 som ett budgetkort till ett bra pris existerar som kan hantera raytracing väl. Det har bara funnits fyra spel ute till konsol som har kunnat rulla det med 60 fps (Alan Wake 2, Metro exodus EE, Fortnite och Indiana Jones). Och Alan Wake 2 rullar det ganska ostabilt i 60 fps och jag vet inte om Fortnite räknas med tanke på att Lumen är mer fejk-raytracing. Och många håller fortfarande fast vid den förra generationens konsoler eller har en GTX 10-kort kvar i sina riggar. Så jag tror det kommer att ta 4 år till innan raytracing kommer att bli realistiskt att använda i spel.

Permalänk
Medlem

Brukar föredra bättre grafik i SP upplevelser. Speciellt när det är lite lägre pace, se t.ex. Indiana Jones and the great circle. Maxar inställningar när man bara går runt och utforskar. I de snabbare delarna brukar jag stänga av RT för att det ska flyta på bättre. Rätt bra balans tycker jag. Generellt brukar jag försöka satsa på runt 90+ FPS i SP, lägre än det så stängs det av rätt snabbt.

Dock avskyr jag implementationer av RT / DLSS när det blir brus överallt. Då åker det av direkt. Vill inte att hela bilden ska flimra bara för att man ska få lite bättre ljus och skuggor. Har inte orkat sätta mig in i det tillräckligt för om det går att bli av med.

Till frågan igen, lagom viktigt. Typ av spel, genre, situation, SP/MP och massa annat påverkar när det är viktigt och inte.

Permalänk
Medlem

Tycker hela RT fenomenet är helt vansinnigt uppblåst. Nya tekniker har kommit gebom åren som varit fräcka. T.ex Bumpmaping, Tessellation, en massa olika shaders. RT är bara en i raden liksom

Permalänk
Medlem

Lite stelbent formulerad fråga, men jag måste svara att jag tycker det är väldigt viktigt - om det är implementerat rätt.

Dels för inlevelsen i världen men också för gameplay. Just nu är gameplay-biten ganska outforskad, men det har mycket potential.

Man kan fråga så här också: Om det hade noll eller minimal prestandaförlust, skulle det vara viktigt för spelupplevelsen? Beror väl på hur mycket det förhöjer spelet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Grunden är ju att konsolerna inte orkar med RT alls, och helt ärligt klarar ju inte 4090 heller full pathtracing i 4K

Det rullades ut alldeles för tidigt, blev snabbt en gimmick som knappt gick att se

Jag tycker det är onödigt att slösa kisel på det, hade hellre sett mer traditionell prestanda, speciellt nu när grafikkort är så extremt dyra som aldrig förr

Det finns några spel som sticker ut, helt klart, men inte ändå värt det i min värld

Permalänk
Medlem

Ja, men ännu viktigare är Real-time Path Tracing. Då snackar vi om paradigmskifte.

Skrivet av andreas_dock:

Nej för min del är det ganska ointressant, men jag gillar också att tv/data -spel ser ut som just spel och inte en alternativ verklighet.

Man kan fortfarande ha stiliserat och RT samtidigt, det finns ingen motsatsförhållande här.

Permalänk
Medlem

Nej inte för min del.

Permalänk
Medlem

Jätteviktigt för min del. När utvecklarna lägger in det rätt så blir det magiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett RTX 2070.
I klenaste laget för att ge något reellt mervärde för raytracing ;). Det var egentligen för klent även för de första titlarna (DLSS har däremot varit kickass!).

Problemet är väl att det kostar så pass mycket mer än det smakar. Det går att lägga 20.000 spänn för att en titel ska se extra bra ut så som exempelvis alan wake. Och sedan spelar man satisfactory/borderlands/ brotato och/eller LoL som inte ens har RT resten av tiden.

Jag ska inte tala för någon annan - men själv spar jag då hellre 15.000 spänn och har en hyfsat bra upplevelse av alan wake fast utan RT.
Eller väntar på att köpa det spelet tills man kan får RTupplevelsen med ett "billigt" grafikkort längre fram som klarar av det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte för min del. Om jag kan köra det utan att totalslakta mina frames så gör jag det, men annars stänger jag av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

Inte viktigt än. När budget GPUer kan prestera väl i raytracing utan problem och kommer i ett rimligt pris och konsolerna är kapabla att leverera raytracing i 60 fps utan bekymmer, då kan raytracing vara viktigt.

Men det är precis nu med Intel B580 som ett budgetkort till ett bra pris existerar som kan hantera raytracing väl. Det har bara funnits fyra spel ute till konsol som har kunnat rulla det med 60 fps (Alan Wake 2, Metro exodus EE, Fortnite och Indiana Jones). Och Alan Wake 2 rullar det ganska ostabilt i 60 fps och jag vet inte om Fortnite räknas med tanke på att Lumen är mer fejk-raytracing. Och många håller fortfarande fast vid den förra generationens konsoler eller har en GTX 10-kort kvar i sina riggar. Så jag tror det kommer att ta 4 år till innan raytracing kommer att bli realistiskt att använda i spel.

Tycker 4 år känns lite optimistiskt. RTX har redan funnits i 6 år och det har inte hänt så mycket när det gäller low-end och midrange-kort. 2060, 3060 och 4060 var alla för långsamma för att hantera RT, och 5060 verkar inte bli mycket snabbare. B580 är ett rejält lyft i RT-prestanda för Intel, men det presterar fortfarande sämre än RTX 3060 Ti, ett 4 år gammalt budgetkort.

Sedan beror det på om man bara vill ha "lite" ray-tracing eller full RT (Path Tracing). Det senare fungerar fortfarande bara i princip på RTX 4090 och även då måste man köra med uppskalning och FG. Partiell RT känns inte så meningsfullt eftersom det ofta inte gör så stor skillnad i upplevelsen jämfört med bara rasterisering. Det är först när man går över till PT som det verkligen gör skillnad.

Om RTX 6060 kommer ut inom 4 år och presterar som RTX 4090 kan det kanske bli aktuellt men annars kommer nog full RT fortsätta vara en "lyxfunnktion" snarare än något man tar för givet i spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Märklig fråga egentligen. Om utvecklaren väljer att gå med en ljusdesign som funkar bra med raytracing och är välgjort se typ Control, är ju Raytracing jättenajs.

Men man kan ju få ljus osv och se bra ut utan raytracing, se typ Ori and the blind forest eller Hollow knight som ganska motsatta exempel jmft med Control.

Alla tre använder ljus på bra sätt med olika/lika tekniker.

Får väl svara lagom viktigt då det är najs om någon faktiskt har lagt energi på det.

Permalänk
Medlem

Lagom viktigt. Vill att det blir standard framöver, men det kostar för mycket nu. Hoppas att dem lyckas med mer optimeringar framöver som gör tekniken billigare för prestandan.

Permalänk

Raytracing eller fullraytracing dvs pathtracing är framtiden och gör allt mycket snyggare och atmosfäriskt!
Det är dock väldigt dyrt idag men förhoppningsvis så kommer alla ha bra raytracing i framtiden för en rimlig budget! AI-uppskalning kommer till sin rätt här, då bör du inte behöver ha för kostsam hårdvara hoppas jag! Kom igen AMD eller INTEL, fix that thing!

Permalänk
Medlem

Tycker det är för dyrt i förhållande till vad man får. Att spela med RT i 4K kostar minst 10000kr mer och inte ens då är det en särskilt bra spelupplevelse(låg FPS).

Hoppas på nästa generation grafikkort, men tror att det kommer ta ytterligare en generation innan det blir okej prestanda.

Permalänk
Medlem

Ser fantastiskt ut i många fall men än så länge prioriterar jag högre FPS över ögongodis. Har inte 40-seriens FG så, stor chans att jag blir mer såld efter uppgradering till ett 50X0.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som RT i allmänhet bara slängs på spelen utan optimering eller handpåläggning, med diverse buggar och konstigheter som följd.

Givetvis finns det undantag och gjort på rätt sätt med sparsamhet kan det se grymt ut.

Dock är tekniken alldeles för krävande tycker jag, än så länge.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Frames före ögongodis.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Kan ray tracing vara viktigt för spelupplevelsen? Absolut, om man bygger spelet mekanik runt effekten.

Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen? Nej, för ingen tillverkare gör spel där ray tracing är en del av spelmekaniken.

Ray Tracing är PhysX 2.0.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte om RT/PT så länge som det bara är pålägg till rastrering. När renderingen växlar över helt till 100% RT/PT med prestanda som inte är kass, då kan jag vara med. Förutsatt att det inte är knökfullt med "AI"-genererade artefakter då (och där räknar jag även in frame generation).

Fram till dess har jag inte ens orkat testa trots att jag haft ett 2080 Ti och nu har ett 3090.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har för långsamt grafikkort för att njuta av det med mitt 7900XTX, kanske nästa uppgradering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser skillnad när de står brevid varandra men förutom speglingar i speglar/fönster är det en smaksak.

Ofta med RT så blir det bäcksvart i skuggor så man inte ser ett skit medans det är ljusare så man ser när man stänger av RT.

Permalänk
Medlem

Raytracing är inte så jäkla exclusivt längre. Dom snygagste spelen har det typ, och även en del spel som inte är så jäkla snygga, typ spiderman spelen (inte att dom ser kass ut eller så, bara inte topp).

RT spel från mitt spelbibliotek, lumen spel ej medräknade även om även dessa är rent tekniskt är RT. Känns som var och varannat nytt spel har lite RT effekter nu, att slippa screen space arefakter är rätt gött. Kan förstå att det är för dyrt för många.

Alan Wake II
The Ascent
Black Myth Wukong
Bright Memory: Infinite
Chernobylite
Control
Cyberpunk 2077
Doom Eternal
Dying Light 2
Fortnite
The Finals
The First Descendant
Hogwartz Legacy
Indiana Jones and the Great Circle
Marvel's Guardians of the Galaxy
Marvel's Spider-Man: Miles Morales
Marvel's Spider-Man Remastered
Metro Exodus Enhanced Edition
A Plague Tale: Requiem
Portal: Prelude RTX
Portal RTX
Quake II RTX
Ratchet & Clank: Rift Apart
Shadow of the Tomb Raider
STAR WARS: Jedi Survivor

Permalänk
Medlem

Det är ju inte avgörande. MEN, realistisk ljussättning gör rätt mycket ändå för känslan och stämningen. Till och med Minecraft blir "mysigare" när man slår på raytracing

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII