bärbar vill inte kopplas till hotellets wifi, telefon fungerar

Permalänk

bärbar vill inte kopplas till hotellets wifi, telefon fungerar

telefonen går att kopplas till hotellets wifi.
laptop vill inte.

kan ngn hjälpa mig?
w10.

Permalänk
Medlem

Testa surfa till http://neverssl.com på din dator. Har du tur kommer du då till hotellets inloggnings-sida.

Permalänk
Skrivet av uvry:

Testa surfa till http://neverssl.com på din dator. Har du tur kommer du då till hotellets inloggnings-sida.

går inte

Permalänk
Medlem

Kan det ha nåt med den här inställningen att göra?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Kan det ha nåt med den här inställningen att göra?

<Uppladdad bildlänk>

hur kmr du in dit?

Permalänk
Medlem

Du har inte typ råkat ställa in fast IP istället för DHCP?

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Inställningar -> Nätverk och internet -> Egenskaper

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har stängt av WiFi via en funktionsknapp på din laptop, det är inte alltid man ser i windows att flygplansläge eller wifi är avstängt om det sköts via t.ex. HP mjukvara som stänger av WiFi i biosen eller liknande. Kan vara lite lurigt det där till man upptäcker hur det fungerar på just din laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Röstar för att DNS som ej går att nå är satt statiskt

Permalänk
Medlem

Ibland betyder det att nätverket blockerar dig eftersom det finns en Captive Portal.
Får du upp en webbsida som vill att du godkänner villkor eller skriver rumsnummer på telefonen?

Kommer samma sak upp på datorn?

Finns det en begränsning på hur många enheter man får ansluta?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Skrivet av chandler:

nej

Skrivet av sp1k3n:

Inställningar -> Nätverk och internet -> Egenskaper

<Uppladdad bildlänk>

jag saknar egenskaper sektionen.

tror ethernet du delar är kabelinternet. jag sitter på wifi.

Skrivet av DennisOlof:

Kolla så att du inte har stängt av WiFi via en funktionsknapp på din laptop, det är inte alltid man ser i windows att flygplansläge eller wifi är avstängt om det sköts via t.ex. HP mjukvara som stänger av WiFi i biosen eller liknande. Kan vara lite lurigt det där till man upptäcker hur det fungerar på just din laptop.

jag är ansluten till telefonens hotspot. så wifi är på.

Skrivet av Linus:

Röstar för att DNS som ej går att nå är satt statiskt

hur löser man detta?

Skrivet av IB:

Ibland betyder det att nätverket blockerar dig eftersom det finns en Captive Portal.
Får du upp en webbsida som vill att du godkänner villkor eller skriver rumsnummer på telefonen?

Kommer samma sak upp på datorn?

Finns det en begränsning på hur många enheter man får ansluta?

nej telefonen ansluts direkt. ingen portal.

har provat utan telefon endast, dator fungerar ej.

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera] eller [Citera flera]. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

hur löser man detta?

På samma ställe där du ser om du har DHCP eller fast IP. Ska finnas ruta för DNS också. Den bör även då vara satt till automatiskt lr nåt sånt. Så du inte satt in typ googles lr nåt sånt. Kan va att hotellet blockar. Annars om du har automatiskt kan det ju va värt att testa manuellt sätta 8.8.8.8 om det är nåt strul för din dator mot hotellets standard dns-server

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Skrivet av chandler:

På samma ställe där du ser om du har DHCP eller fast IP. Ska finnas ruta för DNS också. Den bör även då vara satt till automatiskt lr nåt sånt. Så du inte satt in typ googles lr nåt sånt. Kan va att hotellet blockar. Annars om du har automatiskt kan det ju va värt att testa manuellt sätta 8.8.8.8 om det är nåt strul för din dator mot hotellets standard dns-server

kan du hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Den ska vara på DHCP, Automatisk

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

kan du hjälpa mig?

<Uppladdad bildlänk>

Kan vara så att det är bäst att gå via gamla kontrollpanelen, ser ut som att i Windows 10s moderna inställningar att det inte går att ha automatiskt IP samtidigt som fast DNS.

https://www.thewindowsclub.com/how-to-change-dns-settings-in-windows-7-vista

På bild 3 får du ju då klicka på ditt wifi istället för ethernet.

på fönster 7 då väljer du "Använd följande DNS-serveradresser" 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av chandler:

Kan vara så att det är bäst att gå via gamla kontrollpanelen, ser ut som att i Windows 10s moderna inställningar att det inte går att ha automatiskt IP samtidigt som fast DNS.

https://www.thewindowsclub.com/how-to-change-dns-settings-in-windows-7-vista

På bild 3 får du ju då klicka på ditt wifi istället för ethernet.

på fönster 7 då väljer du "Använd följande DNS-serveradresser" 8.8.8.8 och 8.8.4.4

det fungerar inte. ska ändå byta hotell imorn så det är lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

nej

jag saknar egenskaper sektionen.

tror ethernet du delar är kabelinternet. jag sitter på wifi.

jag är ansluten till telefonens hotspot. så wifi är på.

hur löser man detta?

nej telefonen ansluts direkt. ingen portal.

har provat utan telefon endast, dator fungerar ej.

Skumt problem! All hotel jag bott på har haft portal. Undrar om det är något fel på deras sida.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

@internet946 nu minns jag inte hur det fungerar men är det inte så att hotellets WiFi system kan se att en annan enhet försöker komma åt Internet via din smartphone. Om så är fallet så kan det vara så att man blockar alla enheter som inte är godkända (inloggade) mot hotellets WiFi detta för att förhindra obehöriga att använda systemet. Eller så löser man detta genom att ha en portal där alla unika enheter måste logga in för att släppas igenom och sedan ser dom att just din laptop försöker komma ut på Internet olovligen och blockas.

Det du ska prova är att använda din laptop och logga in direkt mot WiFi nätet, då borde det finns en porta eller liknande och då borde det stå där om man ska logga in etc. Eller så ska personalen på hotellet kunna hjälpa dig med hur du ska göra. Att köra via telefon gör man normalt om man ska ta sig ut på Internet via 4G eller liknande inte för att ta omvägen genom telefonen vidare till ett lokalt WiFi nät.