Hobbyist bygger surroundljud med laser

Permalänk
Melding Plague

Hobbyist bygger surroundljud med laser

Youtube-kanalen DIY Perks använder laser och speglar för att skicka digitalt ljud trådlöst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Coolt, men trodde lasern skulle skapa ljudet på något sätt när jag läste rubriken

Permalänk
Medlem

Vilket problem löser detta?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kabelfri och svindyra optiska kablar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vilket problem löser din hobby?

Permalänk
Medlem

https://www.drkrupp.se/hifi
Bra sida om man själv vill testa på att bygga sjukligt avancerade lådor som tex transmissions line, kvartvågspipa eller andra udda men oftast extremt effektiva lådor. Dock tar de massor av plats. Nackdelen med hans är att han inte kan ändra eventuell mängd dämpull för att få en korrekt avstämning som dessutom kan minska storleken på "lådan".

Coolt men känns inget som är direkt lättare än att dra kablar Tror dessutom detta kan bidra till mer kablar då varje högtalare behöver kablar för el. För att inte tala om laser systemen.

Skrivet av Maximo:

Vilket problem löser din hobby?

beror ju på hobbyn. Jag vet tex alla eventuella fel på alla mina bilar och kan laga dom för småpengar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! men det gjorde ont i bröstet när han peka lasern mot kameran....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

En bekant hade liknande lösning med en laser i sitt sony hemmabiosystem för många år sedan för att man skulle klara sig utan kabel till bakhögtalarna.

Permalänk
Medlem

Cool grej som tekniknörd, men varför är folk så rädda för att dra kablar inne i väggar o tak? Eller sitter alla med betong på innerväggarna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Cool grej som tekniknörd, men varför är folk så rädda för att dra kablar inne i väggar o tak? Eller sitter alla med betong på innerväggarna?

Betong, timmer, m.m. Hyresrätt också. Inget konstigt alls där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Betong, timmer, m.m. Hyresrätt också. Inget konstigt alls där.

Hyresrätt, bra poäng. Tänkte inte på det
Fast o andra sidan... Vem i hyresrätt kan spela hög musik? Snarare ett par BT hörlurar som används där

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av 925a:

Riktigt häftigt! men det gjorde ont i bröstet när han peka lasern mot kameran....

En röd laser skadar inte ett dyft på en kamera på en så kort stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Varför då?

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Coolt men känns inget som är direkt lättare än att dra kablar Tror dessutom detta kan bidra till mer kablar då varje högtalare behöver kablar för el. För att inte tala om laser systemen.

Håller med, tycker det är fräckt men för egen del så hade det blivit jobbigare med dragning av elkablar är högtalarkablar.

Permalänk
Medlem

Allt blir bättre med laser!

Han har gjort en del balla ljudgrejer tidigare.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av Sunnysoda:

En röd laser skadar inte ett dyft på en kamera på en så kort stund.

Färgen/våglängden på lasern spelar ingen större roll i hur skadlig den är. Man kan absolut skada en kamerasensor på kort tid även med lasrar under klass 3R då objektivet kan fokusera strålen till en otroligt liten yta under rätt förutsättningar. Har själv förstört en systemkamera på det sättet

Permalänk
Medlem

Så en trådlös optisk kabel tekniskt sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBlobfish:

Färgen/våglängden på lasern spelar ingen större roll i hur skadlig den är. Man kan absolut skada en kamerasensor på kort tid även med lasrar under klass 3R då objektivet kan fokusera strålen till en otroligt liten yta under rätt förutsättningar. Har själv förstört en systemkamera på det sättet

Går arean mot noll så går effekten/yta mot oändligheten typ?Några faktorers skillnad i energitäthet spelar ganska liten roll då antar jag (INTE insatt i ämnet).

Permalänk
Skrivet av FlatMM:

Går arean mot noll så går effekten/yta mot oändligheten typ?Några faktorers skillnad i energitäthet spelar ganska liten roll då antar jag (INTE insatt i ämnet).

Ja det blir lite som att hålla ett förstoringsglas mot solen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Errek:

Varför då?

Det här är risken:

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kabelfri och svindyra optiska kablar.

Finns radiolösnigar för detta som ej kräver fri sikt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Själv har jag inget emot att dra kablar. Jag fattar man inte vill se dessa kablar, i mitt fall har jag ett undertak i mitt biorum där drar jag ska kablar. 😊

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Finns radiolösnigar för detta som ej kräver fri sikt

Om man kollar på videon så är syftet att få okomprimerad, störningsfri och latensfri ljudöverföring utan kablar. Då är det i princip bara laser som funkar. Möjligen en väldigt robust radiolösning, men det skulle inte gå att lösa med enkla, färdiga komponenter som han nu kunde göra med laser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S