Permalänk
Medlem

Speldator budget: 25k-28.

Tjena!

Dags att uppgradera dator och jag spelar mestadels nya Marvel rivals som i min nuvarande dator laggar som jag vet inte vad.

Vad tror ni om denna?
https://www.inet.se/datorbygge/b1604130/test

Permalänk
Medlem

Skulle personligen bytt ram minne till någon QVL som ligger på 6000MT/s CL30 för 9800X3D.

Behöver du W11 Pro? Home räcker gott och väl för den vanliga användaren och en nyckel kostar strax under 200kr just nu med Black Friday/Juldeal.

Skulle även bytt CPU kylning till en Arctic Freezer III 360 (Har 420 själv) och de är top of the line!

Kanske ett moderkort med stöd för PCI-E 5.0 (X870) med de pengar som du sparar och lägger på en liten upgrade? Tycker den CPUn förtjänar ett bra moderkort.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Enligt mig att du ska helst skippa HDD. Skaffa större M2 istället. WD eller Kingston Fury ska vara bra. Jag ha två st M2 Kingston fury.. Jag är nöjd.

Grafikkort, det tycker jag att du ska vänta lite. Nya AMD och Nvidia kommer under 2025 så alternativ köp billig grafikkort alt begagnat.

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Enligt mig att du ska helst skippa HDD. Skaffa större M2 istället. WD eller Kingston Fury ska vara bra. Jag ha två st M2 Kingston fury.. Jag är nöjd.

Grafikkort, det tycker jag att du ska vänta lite. Nya AMD och Nvidia kommer under 2025 så alternativ köp billig grafikkort alt begagnat.

Kommer det bli en sådan prisminskning när nya släpps? Tänker på för 7900?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Skulle personligen bytt ram minne till någon QVL som ligger på 6000MT/s CL30 för 9800X3D.

Behöver du W11 Pro? Home räcker gott och väl för den vanliga användaren och en nyckel kostar strax under 200kr just nu med Black Friday/Juldeal.

Skulle även bytt CPU kylning till en Arctic Freezer III 360 (Har 420 själv) och de är top of the line!

Kanske ett moderkort med stöd för PCI-E 5.0 (X870) med de pengar som du sparar och lägger på en liten upgrade? Tycker den CPUn förtjänar ett bra moderkort.

Behöver inte Windows pro, men har ingen aning hur man installerar själv och jag slipper bökande. Så det var därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Behöver inte Windows pro, men har ingen aning hur man installerar själv och jag slipper bökande. Så det var därför.

Jag förstår.
Med lite bökande kan du dock spara en del pengar och lägga på andra uppgraderingar som ger mer, tex bättre GPU

Men å andra sidan, vill du ha det bekvämare med byggande och Windows installerat så blir det ju en högre summa också.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jag förstår.
Med lite bökande kan du dock spara en del pengar och lägga på andra uppgraderingar som ger mer, tex bättre GPU

Men å andra sidan, vill du ha det bekvämare med byggande och Windows installerat så blir det ju en högre summa också.

Såg dock inte supersvårt ut. Kollade https://www.youtube.com/watch?v=gNMQFT2HAiY&ab_channel=ECPU och det kan ju fan en 10 göra? Är det lika lätt som det visar eller uppstår det strul? I så fall ska det ju gå att lösa.

Edit: Såg att många kopplar ut diskar för att det ska bli lättare, blir dock lite klurigt då jag är sämst själv på byggandet och skulle inte kunna göra det. Tror du disken är lätt att se med windows 11 om man kollar hur mycket space som man har kvar, då borde den bli lättare att hitta när man ska installera?

https://www.inet.se/datorbygge/b1604215/test2

Vad tror du om denna? Tror inte jag behöver så mycket starkare GPU? Den är väl ändå att anse som väldigt stark?

Permalänk
Medlem

Nästan 28k och vi har ny generation av grafikkort som kommer efter nyår. Skulle verkligen råda dig att avvakta tills efter AMD och Nvidias nya kort lanserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Nästan 28k och vi har ny generation av grafikkort som kommer efter nyår. Skulle verkligen råda dig att avvakta tills efter AMD och Nvidias nya kort lanserats.

För att 7900 kommer bli billigare eller för att jag ska köp ett xtx istället för en billigare peng? Kommer inte vilja ha det senaste då datorn kommer bli ännu dyrare än runt 28k

Permalänk
Medlem

skippa windows, köpr nyuckel för några hundra , installera själv. behöver du verkligen nytt chassi också?

spar dessa pengar och köp ett 5070 som kommer nu i jan, k ommer nog kosta ca 10k.

skippa hårddisken också, gå på en 2TB ssd

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

För att 7900 kommer bli billigare eller för att jag ska köp ett xtx istället för en billigare peng? Kommer inte vilja ha det senaste då datorn kommer bli ännu dyrare än runt 28k

För så mycket pengar så vill du väl ändå inte köpa en GPU som är över 2 år gammal som snart ska ersättas av nästa generations GPU:er?
Kan väl ändå vara värt att avvakta och se? Om det inte passar kan du ju köpa ett RX7900XT efter utvärdering av nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

För så mycket pengar så vill du väl ändå inte köpa en GPU som är över 2 år gammal som snart ska ersättas av nästa generations GPU:er?
Kan väl ändå vara värt att avvakta och se? Om det inte passar kan du ju köpa ett RX7900XT efter utvärdering av nästa generation.

Absolut, får nog avvakta lite och se. När är det de börjar rulla ut. Är det i januari de släpps?

Permalänk
Skrivet av audnord:

Tjena!

Dags att uppgradera dator och jag spelar mestadels nya Marvel rivals som i min nuvarande dator laggar som jag vet inte vad.

Vad tror ni om denna?
https://www.inet.se/datorbygge/b1604130/testhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1604130/test

Skulle nog skippat HDD och skaffat extern SSD om du planerar för säkrare långtidslagring annars en större M.2 enhet. Installera inga spel/os eller andra program som ska köras snabbt på en HDD bara.

Skulle även köpt Windows-nyckel för betydligt lägre pris och en USB sticka, detta kräver nog även att du själv bygger datorn vilket jag också rekommenderar dig att göra. Det är kul och lärorikt och så länge du är försiktig så löser du det. Ett ESD-band är att rekommendera. Finns mängder av guider hur du gör det.

Skulle även bytt ut dina RAM-minnen till andra som ligger på 6000 mHz samt en CL på 30, detta rekommenderas för AMD 7 9800X3D. Se även till att de stöds enligt moderkortets QVL-lista.

Om du ska vänta eller inte gällande GPUn är svårt att säga. Ingen aning vad den nya serien som kommer 2025 kommer kosta, vet inte heller när exakt de släpps. Själv köpte jag nyligen ett 4080 OC istället för ett 4090 för att kanske kunna uppgradera igen vid 6000 serien.

Planerar du att uppgradera GPU längre fram kan det vara värt att inte snåla allt för mycket på PSUn så du klarar de eventuella spikarna som kan ske. Kanske 1000 eller 1200 watt för att ha marginal. Inte står skillnad i pris alltid.

Alla pengar du sparar in kan du lägga på bättre komponenter som fokuserar på det området du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Såg dock inte supersvårt ut. Kollade https://www.youtube.com/watch?v=gNMQFT2HAiY&ab_channel=ECPU och det kan ju fan en 10 göra? Är det lika lätt som det visar eller uppstår det strul? I så fall ska det ju gå att lösa.

Edit: Såg att många kopplar ut diskar för att det ska bli lättare, blir dock lite klurigt då jag är sämst själv på byggandet och skulle inte kunna göra det. Tror du disken är lätt att se med windows 11 om man kollar hur mycket space som man har kvar, då borde den bli lättare att hitta när man ska installera?

https://www.inet.se/datorbygge/b1604215/test2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1604215/test2

Vad tror du om denna? Tror inte jag behöver så mycket starkare GPU? Den är väl ändå att anse som väldigt stark?

Det är inte speciellt svårt att bygga en egen dator, det finns guider som du refererar till men även instruktioner med till alla delar du köper så det blir riktigt.

Vad gällande prestanda, det kommer som några redan sagt i tråden en ny generation av GPUer som presenteras på CES i början av Januari, ryktas om 5080 release i mitten av Januari och 5090 i slutet. AMD presenterar också sina nya men den bästa av dom kommer ligga med prestanda runt 7900GRE, strax runt 7900XT fast med bättre RT och lite annat lullull. Oklart vad du siktar efter prestanda men när priset är satt på dom nya förmodar jag att dagens 7xxx serie får ett annat pris, de kort som finns kvar.
Sen så skulle jag skippa HDD, kommer du bara spela? Eller har du massiva lagringar? Jag köper endast m2 diskar idag, skulle aldrig personligen infektera min dator frivilligt med de slöa diskarna

Sen är det ju mellandagsrea just nu så fynd kan du absolut göra och under Black Friday fanns det mycket fina priser, sparade i år ca 7000kr på min nya rigg jag byggt med 9800X3D, X870 MSI Tomahawk, 64Gb DDR5 och diverse andra trevliga komponenter.
Jag tror att vill du få det bästa för runt 28k totalt så får du bygga själv. Göra research, beställa, plocka ut paketen från posten, packa upp, samla ihop och ta kort och öppna alla kartonger och börja bygget Första gången man gör det och man startar datorn, ser att alla fläktar snurrar, kollar att skärmen tänds och man ser logotypen, då har man kommit en bra bit på vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det är inte speciellt svårt att bygga en egen dator, det finns guider som du refererar till men även instruktioner med till alla delar du köper så det blir riktigt.

Vad gällande prestanda, det kommer som några redan sagt i tråden en ny generation av GPUer som presenteras på CES i början av Januari, ryktas om 5080 release i mitten av Januari och 5090 i slutet. AMD presenterar också sina nya men den bästa av dom kommer ligga med prestanda runt 7900GRE, strax runt 7900XT fast med bättre RT och lite annat lullull. Oklart vad du siktar efter prestanda men när priset är satt på dom nya förmodar jag att dagens 7xxx serie får ett annat pris, de kort som finns kvar.
Sen så skulle jag skippa HDD, kommer du bara spela? Eller har du massiva lagringar? Jag köper endast m2 diskar idag, skulle aldrig personligen infektera min dator frivilligt med de slöa diskarna

Sen är det ju mellandagsrea just nu så fynd kan du absolut göra och under Black Friday fanns det mycket fina priser, sparade i år ca 7000kr på min nya rigg jag byggt med 9800X3D, X870 MSI Tomahawk, 64Gb DDR5 och diverse andra trevliga komponenter.
Jag tror att vill du få det bästa för runt 28k totalt så får du bygga själv. Göra research, beställa, plocka ut paketen från posten, packa upp, samla ihop och ta kort och öppna alla kartonger och börja bygget Första gången man gör det och man startar datorn, ser att alla fläktar snurrar, kollar att skärmen tänds och man ser logotypen, då har man kommit en bra bit på vägen.

Tack!

Kanske ska våga på mig att bygga själv.

Hur kommer det sig att jag inte kan ha 9800x3d med X870 MSI Tomahawk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Tack!

Hur kommer det sig att jag inte kan ha 9800x3d med X870 MSI Tomahawk? <Uppladdad bildlänk>

Det kan du men tror att det har att göra med ditt val av RAM.
Dessa finns med QVL för Tomahawk:

https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Sen finns det ju också 32Gb version av dom för drygt hälften.
Eftersom jag kör en del Flight Simulator och kommer att göra samt att de rekommenderar 64Gb RAM så biffade jag på med det också, kommer trots allt att köpa ett 5090 när det släpps och vill således inte ha någon flaskhals x antal år framöver. Men oklart om 32Gb versionen av just Fury fanns med i QVL för Tomahawken, det går ju att kolla på MSIs hemsida för just det moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/KHk1ARROp5ym3yFEuhxXYl0sJO4/basics

grundpaket, använd ditt gamla chassi, köp sedan när nya grafikkorten har kommit och är recensserade.
Kylare; välj något som du vill ha bara.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av audnord:

Tack!

Hur kommer det sig att jag inte kan ha 9800x3d med X870 MSI Tomahawk? <Uppladdad bildlänk>

Datorbyggaren är inställd för att bara acceptera icke-XMP hastigheter, du behöver klicka bort den begränsningen i menyn.