Alla fyndtips från mellandagsrean

Media spelare som klarar av att streama filmer från NAS med subtext.

Permalänk

Media spelare som klarar av att streama filmer från NAS med subtext.

Har chrome-cast, men den klarar ej av att spela upp subtexter (ej hårdkodade texter, utan filmer med srt filer mm).

Förslag på lösning och media spelare?

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem

Skölden

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Gen4 och den senare vad den nu heter klarar mha Kodi ,

Permalänk
Medlem

Shield Pro (ej tube)

Permalänk
Medlem

Shield pro med appen kodi. Funkar prima. 🙂

Permalänk
Medlem

Valfri enhet typ. Det är ju programmet man kör som läser undertexterna. Kan tänka mig att det inte fungerar när man castar förstås.

Nvidia Shield, Apple TV, Google Streamer och alla andra Android-stickor, men dom tre nämnda är dom man bör välja mellan. Chromecast med Google TV fungerar också såklart, men den har slutat tillverkas och är förstås segare än dom andra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Valfri enhet typ. Det är ju programmet man kör som läser undertexterna. Kan tänka mig att det inte fungerar när man castar förstås.

Nvidia Shield, Apple TV, Google Streamer och alla andra Android-stickor, men dom tre nämnda är dom man bör välja mellan. Chromecast med Google TV fungerar också såklart, men den har slutat tillverkas och är förstås segare än dom andra.

Är det verkligen möjligt att spela upp filmer på Apple TV från NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Självklart. Varför skulle det inte vara det? Jag gör det varje dag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Köpte den senaste Apple TV för 1 mån sedan och är nöjd men hur i hela friden streamar man från NAS?
Jag trodde den var låst till enbart stream appar som Netflix, viaplay osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Köpte den senaste Apple TV för 1 mån sedan och är nöjd men hur i hela friden streamar man från NAS?

Installera valfritt program och spela upp dina filer. Infuse rekommenderas starkt men du kan väl lika gärna använda VLC eller någon annan videospelare. Man kan till och med sideloada Kodi om man vill (men det är lite överkurs), men det saknar stöd för HDR och DV på Apple TV i dagsläget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Installera valfritt program och spela upp dina filer. Infuse rekommenderas starkt men du kan väl lika gärna använda VLC eller någon annan videospelare. Man kan till och med sideloada Kodi om man vill (men det är lite överkurs), men det saknar stöd för HDR och DV på Apple TV i dagsläget.

Vilket av dessa 2 ger bäst bild Infuse eller VLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av Punchboll:

Jag trodde den var låst till enbart stream appar som Netflix, viaplay osv.

Jag ställer mig i listan för att veta hur man streamar filmer från en NAS till chromecast 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

? Jag har VLC installerat och klart. Hur ska jag lösa tex inloggningen till min nas från VLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Vilket av dessa 2 ger bäst bild Infuse eller VLC?

Ingen skillnad, båda spelar upp filen som den ska se ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ingen skillnad, båda spelar upp filen som den ska se ut.

Tack! Ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Tack! Ska testa.

VLC är mer för att bara öppna filer från en lista medan Infuse har ett gränssnitt som är mer inriktat på att ha ett serie- och filmbibliotek med snygga filmomslag, trailers, synopsis etc.

Infuse har också stöd för t.ex. DTS och Dolby TrueHD (inte TrueHD med Atmos), vilket Apple TV inte annars klarar av. Det kostar dock 109kr per år om det ska användas för annat än enklare filformat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag ställer mig i listan för att veta hur man streamar filmer från en NAS till chromecast 4k.

Dela ut filmerna från din nas. Navigera till filerna och öppna dom?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Dela ut filmerna från din nas. Navigera till filerna och öppna dom?

Det är enbart lokalt vi pratar om nu då alltså? Jag tänkte mer sitta på avstånd och titta på dom.

Permalänk
Medlem

Om du kommer åt filmerna från din NAS så kan du såklart titta på dom, var du än sitter själv. Men om du ska dela filmer från ditt hemnätverk till någon annan plats så krävs det lite mer, t.ex. en VPN server uppsatt hemma hos dig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield pro
Med Kodi som mediaspelare.
Röstar jag okså på.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Infuse har jag använt i ett par år nu spelar upp filmer från min NAS ,alternativt köper du en Zidoo ZX9 mediaspelare , slår Nvidia shield.

Permalänk

Jag har nu testat både Infuse och VLC och märkte att VLC är fullt användbart för mig.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Det är enbart lokalt vi pratar om nu då alltså? Jag tänkte mer sitta på avstånd och titta på dom.

du får sätta up en VPN server i nätverket så du kan koppla enheten whatever du vill kolla på till den så att det blir som om telefonen eller whatever fortfarande var kvar i det lokala nätverket.

när du sedan satt upp det så är det bara ev tillgänglig bandbredd till din telefon eller whatev om du kör 4g/5g som begränsar om du kommer kunna titta på filmen eller ej då tillräcklig bandbredd måste finnas mellan vpn servern och klienten för att kunna strömma datan tillräckligt fort annars kommer du få en bufferfest galore.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Punchboll:

Ja det är inga problem. Gjorde det själv tidigare innan jag bytte till en ny tv där jag kunde installera plex-appen direkt i tv:n.