Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Hdmi till scart konverterare

Förlåt om jag startar en ny tråd. Ingen annan jag kan hitta passar...
Har en Philips TV från 2000 med scart, composit och SV ingångar. Vill ansluta en GoogleTV dongel (hdmi) senaste modellen till den.
TV'n är rätt avancerad med olika inställningar för storlek och form på bilden.

Vilken kontakt och vilken (hdmi till scart) adapter rekommenderas?

Hittade denna:

Tråd flyttad till Bild/TV. // MOD
Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Varför tar du ett screenshot och varför kollar du amerikanska Amazon istället för svenska? Klistra in länken istället för att göra det krångligt för både dig och oss!

Men ja, det är en sån typ av produkt du ska ha.

https://noerdic.se/products/hdmi-to-av-adapter

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför tar du ett screenshot och varför kollar du amerikanska Amazon istället för svenska? Klistra in länken istället för att göra det krångligt för både dig och oss!

Men ja, det är en sån typ av produkt du ska ha.

https://noerdic.se/products/hdmi-to-av-adapter

Jo, skall berätta.
Valde produkten för att den hade Svideo som borde ge en litet bättre bild än dom andra alternativen. Speciellt rgb. Dessutom finns vissa data i specen som indikerar att den borde passa GoogleTV senaste variant.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Jo, skall berätta.
Valde produkten för att den hade Svideo som borde ge en litet bättre bild än dom andra alternativen. Speciellt rgb. Dessutom finns vissa data i specen som indikerar att den borde passa GoogleTV senaste variant.

Det var inte det jag frågade. Jag frågade varför du tog ett screenshot istället för att länka?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Flikar in lite här: Varken S-Video eller RCA är SCART. Så det blir bara förvirrande om du säger att du letar efter Scart men vill ha S-video...?

Den du länkar finns även på Amazon.de: https://www.amazon.de/PARUIEN-S-Video-Converter-Composite-Com...

Permalänk
Bildexpert 📺

SCART i sitt esse är RGBs-signal (RGB med separat synk på kompositvideo) och som sådan förstås bättre än S-video som endast är chroma och luma separerat. Ifall TV:n har komponentingångar kan det vara att föredra eftersom detta ofta innebär att man dessutom kan köra 480p/576p och undvika interlace-problemet. Några av de där där gamla apparaterna har även VGA-ingång vilket ytterligare kan öppna för möjligheter.

I praktiken är det högst varierande vilket kvalitet det är på prylarna. Är det något som karaktäriserat tjugo år av frågor runt de här prylarna är att det sällan fungerar exakt som man vill. Dels pga av prylen i sig, dels pga av hur både den nya utrustningen och den gamla TV:n/skärmen reagerar på kombinationen. Därför blir det av sin natur chansningar. Det finns inget plug-n-play här utan allt handlar om att matcha och kompromissa. Då kan det underlätta att vända sig till en svensk ÅF som också kan vara öppen med köpet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av larryd:

Förlåt om jag startar en ny tråd. Ingen annan jag kan hitta passar...

Finns det ingen uppenbar existerande tråd så är det inget att ursäkta sig för.

Däremot passade denna bättre i TV-forumet än grafikkort, så vi flyttade lite på den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

För bra råd så måste du börja med att reda ut vilka ingångar din TV har och vilka signaler den accepterar på respektive ingång. Antingen letar du upp informationen själv, eller så talar du om vad TV'n har för modellnr så kan vi hjälpa dig med det. Vissa alternativ är lättare att konvertera till och chansen finns då att det blir både bättre och billigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Typ
Denna borde fungera om det fans komponent.
https://satpro.se/kablar-kontakter/signalhantering/omvandlare...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Om det är 4K Google TV Streameren du syftar på: Köp den inte, massvis med folk har ljudproblem med denna halvfärdiga produkt. Jag har denna inkopplad i en 4K Panasonic OLED TX - 55LZ1000E (eARC), en Marantz NR 1711 hemmabio receiver (eARC) i TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC).

Många har problem att ljudet bl.a försvinner å kommer tillbaka å försvinner å kommer tillbaka. Detta gäller hemmabioreceiver soundbars å vanlig HDMI inkoppling på tv, inget speciellt märke som gäller. Funkade bra för mig i ca 2 - 3 veckor, har inte försvinnande ljudproblem utan med ljudformat i Britbox appen som körs denna halvfärdiga produkt. Finns en Systemuppdatering på ca 35, 35 MB. HDMI kabel får köpas till.

Om det är (4K) Chromecast Google TV du syftar på: Har den slutat att tillverkas å bara det som finns i kvar i lager som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur nära en storstad du bor kan du förmodligen hitta en bättre TV gratis som har HDMI från början. Kan vara värt att kolla upp innan du kastar pengar på något som troligen kommer resultera i en väldigt undermålig bild.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns det nån streamingtjänst som fungerar utan HDCP?
Misstänker att att användbarheten blir rätt begränsad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Prelatur:

Alla kommersiella aktörer kräver HDCP så detta är en av dessa faktorer som är testa-och-se-ifall-det-fungerar. Ifall Google-menyer etc. fungerar men det blir svart när filmen startar är det ett tecken på att HDCP kickar in och släcker bilden.

Nu brukar dock HDMI->analoga lågupplösta interlace-format som dessutom reduceras ytterligare av begränsningar i den analoga domänen inte vara ett problem eftersom den kvalitetsförlusten är så enorm att det inte längre anses var ett problem för kopiering.

Det kan för övrigt bli intressanta bieffekter när ett gränssnitt byggt kanske med tanke på 1080p reduceras ned till 480i. Helt enkelt mycket som kan variera på vägen, även fast man får till signalkonverteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För bra råd så måste du börja med att reda ut vilka ingångar din TV har och vilka signaler den accepterar på respektive ingång. Antingen letar du upp informationen själv, eller så talar du om vad TV'n har för modellnr så kan vi hjälpa dig med det. Vissa alternativ är lättare att konvertera till och chansen finns då att det blir både bättre och billigare.

Förvisso:
Philips SC1MD2 modellår 2000
3 Scart varav en Y/C. 1 S- video. Valfri ingång kan anges som "digital källa"
Widescreen, 4:3 14:9 16:9 och16:9/super expand. Samtliga kan väljas manuellt eller automatiskt.

Provade idag med en mycket enkel "Kina" HDMI to Scart konverter för en hundring. Stor som en tändsticksask. Inställning på TV "Digital Källa" Bilden blev hyfsad men inte helt bra. Svaga kantskuggor när man kollade närmare. När man ställde TV på automatisk så blev inställningen "Super Zoom" och personer och text trycktes ihop något horisontellt. Kanske för att adaptern inte klarade 1080P. Men fyllde ut hela skärmen utan brevlåda eller kant bortfall.
Inbillar mig att en S-Videoansluten adapter med högre kvalitet skulle ge samma bildkvalitet som kommer ur satellitmottagarens Scartkontakt. (Eftersom den mottagaren också har en hdmi utgång kan jag jämföra)

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tack!
Har du provat den?

Är det någon som provat GoogleTV mot en Hdmi adapter? Och kan rekommendera märke.?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

We will see!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Förvisso:
Philips SC1MD2 modellår 2000
3 Scart varav en Y/C. 1 S- video. Valfri ingång kan anges som "digital källa"
Widescreen, 4:3 14:9 16:9 och16:9/super expand. Samtliga kan väljas manuellt eller automatiskt.

Provade idag med en mycket enkel "Kina" HDMI to Scart konverter för en hundring. Stor som en tändsticksask. Inställning på TV "Digital Källa" Bilden blev hyfsad men inte helt bra. Svaga kantskuggor när man kollade närmare. När man ställde TV på automatisk så blev inställningen "Super Zoom" och personer och text trycktes ihop något horisontellt. Kanske för att adaptern inte klarade 1080P. Men fyllde ut hela skärmen utan brevlåda eller kant bortfall.
Inbillar mig att en S-Videoansluten adapter med högre kvalitet skulle ge samma bildkvalitet som kommer ur satellitmottagarens Scartkontakt. (Eftersom mottagaren också har en hdmi utgång kan jag jämföra)

Låter som en gammal CRT det där. Just den där ordningen av widescreen, 4:3 14:9 16:9 och 16:9/super expand känns igen.

Jag skulle fortfarande se om du inte kan få tag i en mycket bättre TV utan kostnad, eller som mest några hundralappar. Många i större städer har ingen bil så det är ganska omständigt att frakta bort en TV.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Beroende på hur nära en storstad du bor kan du förmodligen hitta en bättre TV gratis som har HDMI från början. Kan vara värt att kolla upp innan du kastar pengar på något som troligen kommer resultera i en väldigt undermålig bild.

Haha..
Den pjäsen flyttar man inte i brådrasket.
Men bild och ljudkvaliteten är faktiskt enastående.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla kommersiella aktörer kräver HDCP så detta är en av dessa faktorer som är testa-och-se-ifall-det-fungerar. Ifall Google-menyer etc. fungerar men det blir svart när filmen startar är det ett tecken på att HDCP kickar in och släcker bilden.

Nu brukar dock HDMI->analoga lågupplösta interlace-format som dessutom reduceras ytterligare av begränsningar i den analoga domänen inte vara ett problem eftersom den kvalitetsförlusten är så enorm att det inte längre anses var ett problem för kopiering.

Det kan för övrigt bli intressanta bieffekter när ett gränssnitt byggt kanske med tanke på 1080p reduceras ned till 480i. Helt enkelt mycket som kan variera på vägen, även fast man får till signalkonverteringen.

Tack för ett informativt inlägg som jag tror jag förstår.🤗

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Haha..
Den pjäsen flyttar man inte i brådrasket.
Men bild och ljudkvaliteten är faktiskt enastående.

Haha, nej de står stadigt på marken.

Vi har bevisligen väldigt olika definition på vad "enastående bildkvalitet" betyder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, nej de står stadigt på marken.

Vi har bevisligen väldigt olika definition på vad "enastående bildkvalitet" betyder.

Jominnsann...
Iallafall du och min fru. I kåken finns också en 5 årig Samsung. Den vägrar hon att se på.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Kul att någon hänger kvar med gamla grejor. Ska man se VHS eller spela retro-spel är en sådan TV guld (förutsätter att den tar RGB, (kanske) komponent, s-video och 50/60Hz). Glöm inte att skriva i tråden hur det gick.

Jag har kvar en Panasonic plasma, delvis för att den funkar så grymt bra till min gamla Amiga CD32 samt är väldigt förlåtande mot äldre material av halvdassig kvalitet (VHS, men även DVD). (däremot är den usel att använda som datorskärm)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Jominnsann...
Iallafall du och min fru. I kåken finns också en 5 årig Samsung. Den vägrar hon att se på.

Hon föredrar en 25 år gammal CRT alltså? Intressant.

Vad är det hon inte gillar med Samsungen? Vilken modell är det på den hon inte gillar? Bevisligen bryr hon sig inte det minsta om upplösning, så det måste vara rörelsehantering eller nåt sånt antar jag?

Visa signatur