Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Nya chassifläktar

Hej,

Det låter som att de medföljande Dynamic X2 GP-14 fläktarna (FD R6) sjunger på sista versen, det låter om framförallt den ena fläkten men tänker att det kan vara lika bra att byta ut alla tre.

Nu var det ett tag sen jag satte mig in i det här med fläktar å så, så jag tar gärna emot förslag på 140mm.
De ska väl vara så bra som möjligt för lägst möjliga pris. är inte sugen att lägga 500 per fläkt, inte ens 400

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

I mitt kommade vita bygge ska jag använda dessa: 3st:568 krhttps://www.inet.se/produkt/5325051/corsair-rs140-vit-2-pack

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-Chassi-flaekt...

Nya P14 Max är bättre, men verkar lite sådär med lagerhållningen just nu, samt lite dyrare.
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-Max-Black-Cha...

Finns även 5-pack som får ned styckepriset, om du har användning för fler någonstans.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipsen, ska spana in dessa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Böt precis ut alla fläktar i chassit + radiatorn mot Arctic P14 Max och de ligger riktigt fint i pris dessutom, flyttar mycket luft och kyler riktigt bra.

Rekommenderar dom varmt.
Glöm bara inte att ställa in fläktkurvorna för de rampar rätt bra ibland

Alternativet är ju Noctua AF14x25 G2 men de kostar typ tre gånger så mycket så prestanda per krona är nog P14 Max ditt bästa alternativ.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fieskmask:

Rekommenderar dom varmt.

Fast varmt vill vi ju inte ha det! Höhöh.... ehm.

Anyway.
Jag bytte precis ut alla chassifläktar samt mina Noctua NF-F12 industrialPPC på radiatorn till P12 Max, blev finemang.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fast varmt vill vi ju inte ha det! Höhöh.... ehm.

Anyway.
Jag bytte precis ut alla chassifläktar samt mina Noctua NF-F12 industrialPPC på radiatorn till P12 Max, blev finemang.

Noice!

Funderade ett tag på P12 Max i mitt Corsair 7000D Airflow men 140mm går före alla dagar i veckan

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Betala inte för Corsair. Antingen kör du på Arctic för det är "billig och bra". Eller så kör du Noctua för att få klassledande grejer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Men P14 verkar ju vara vettiga, bra prisklass med
Vad mer går man miste om än PWM om man INTE går för Max modellen?
Chassit har ju en inbyggt liten fläkt kontroller med PWM, så behöver ju egentligen inte PWM på fläktarna med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Chassit har ju en inbyggt liten fläkt kontroller med PWM, så behöver ju egentligen inte PWM på fläktarna med

Tror inte den konverterar från 4-pin på moderkort till 3-pin styrning. Du ska endå inte köra samma hastighet fram o bak (antar du kör 1x140 bak och 2x140 fram). Egentligen är det inget en kontroller idag kan göra idag som ett moderkort inte gör bättre.

Du kopplar dom fram på en splitter och sätter på moderkortet SYS_FAN2 och den där bak ensam på SyS_FAN1.

Sen hade jag satt alla på ”Silent” kurva och valt att fläkten bak ska lyssna på CPU temp och fläktarna fram på MB temp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hej,

Det låter som att de medföljande Dynamic X2 GP-14 fläktarna (FD R6) sjunger på sista versen, det låter om framförallt den ena fläkten men tänker att det kan vara lika bra att byta ut alla tre.

Nu var det ett tag sen jag satte mig in i det här med fläktar å så, så jag tar gärna emot förslag på 140mm.
De ska väl vara så bra som möjligt för lägst möjliga pris. är inte sugen att lägga 500 per fläkt, inte ens 400

släng upp en köpes annons här på swec på tex noctua eller be quiet eller annat premium. Det finns alltid folk som har extra liggandes i lådorna som du kan köpa loss för halva priset

Permalänk
Medlem

slår ett slag för arctic fläktarna! Kört dom i mitt chassi några år utan problem och med deras pris så är dom svårslagna precis som deras AIO.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av issue:

Finns PWM-modell av gamla varianten också om det önskas, är väl lite oklart på lagerfronten där dock och då är priset så nära P14 Max att det känns lite ovärt nu. PST har även kablar för seriekoppling.
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-PWM-PST-Black...

Skrivet av fieskmask:

Noice!

Funderade ett tag på P12 Max i mitt Corsair 7000D Airflow men 140mm går före alla dagar i veckan

Jo föredrar också 140, men jag flyttade in i ett 2000D nyligen, så blev P12 Max x3 i fronten och x3 på 360-radiator.

Edit: Ärligt talat hoppas jag på P20 Max!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Thermalright TL-C14C finns för 89kr på Amazon. PWM version. Har inte kört med deras 140mm personligen. Men deras 92mm och 120mm i samma version har verkligen varit en positiv upplevelse för att vara budget grejer.

Visa signatur