Intels grafikkort här för att stanna

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikkort här för att stanna

Michelle Johnston säger att Intel ser långsiktigt på investeringarna i grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt positiv nyhet, kämpa på Intel!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Det är ju bra med fler aktörer, förhoppningsvis har de ambitionen att utmana nvidia så småningom. Och i så fall att AMD överlever detta.

Permalänk
Medlem

Well beror på marknad, här i Sverige är dom fortfarande onpar/aningen efter AMD.

Men hoppas verkligen att dom lyckas, dom har tagit ett stort kliv med Battlemage men har fortfarande otroligt långt kvar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alltid kul med fler parter på marknaden men i dagsläget är Intel inget alternativ för mig iaf, kanske för en HTPC eller nått sånt men då kan man lika gärna köra en 8500G eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vi behöver ett Intel grafikkort med 32-64gb VRAM 🤤. Då slår jag till.

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Alltid kul med fler parter på marknaden men i dagsläget är Intel inget alternativ för mig iaf, kanske för en HTPC eller nått sånt men då kan man lika gärna köra en 8500G eller liknande.

Det går snabbt dock, deras kommande Celestial-kort kommer troligtvis leverera på en nivå där det faktiskt blir en legitim kandidat Go Intel Go

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Det går snabbt dock, deras kommande Celestial-kort kommer troligtvis leverera på en nivå där det faktiskt blir en legitim kandidat Go Intel Go

Och förväntas ganska snart också? De hade väl redan engineering sample redo...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tror Intel går förbi AMD nästa generation i prestanda GPU.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

blir ett intel grafikkort nästa gång.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dagens Arrow Lake har bara Arc Alchemist iGPU.

Var något rykte om att efterföljaren skulle hoppa över Battlemage och köra Celestial iGPU.
Kan bli bra om Celestial finns i både dedikerade kort och iGPU.

Om inte bara de som köper dedikerade Intel grafikkort utan även de som köper Intel CPU (förutom F modellerna) får någon form av Celestial GPU så borde det innebära tillräckligt mycket kunder för att lägga resurser på att göra bra drivrutiner.

Permalänk
Snusfri

Härligt.
Det behövs som sagt en tredje stark aktör på GPU-marknaden.
Extra roligt att B580 faktiskt är bäst val i mellanklassen idag med sett till pris/prestanda.

Hoppas även att vi får se lite High-End framöver som kan tampas med Nvidia.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

De får ta och fixa den dåliga prestandan med rezizable bar för äldre processorer om de ska ha en chans i framtiden.

Permalänk
Medlem

Gott att höra Nvidia vill man ju egentligen inte stödja längre och tveksamt på Intel med efter deras fulspel på 2000 talet men AMD's grafikkort har fungerat rätt dåligt till WoW som jag lirar 99% av tiden.

Men man vill ju ha en 3e aktör för att priserna ska hållas på en rimlig nivå i priserna jag köper GPU'er som är runt 6000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd så här långt med mitt och grabbens nya bygge.
Alla spel vi slängt på den rullar fint, troligen kommer vi rätt som det är stöta på något som trilskas, men so far so good.
ARC B580 är stabilt och bra är min upplevelse så här långt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

De får ta och fixa den dåliga prestandan med rezizable bar för äldre processorer om de ska ha en chans i framtiden.

"I framtiden" kommer ju allt fler ha datorer med ReBAR på som standard. Det problemet var störst för Alchemist, mindre för Battlemage och ännu mindre för Celestial.
Säg att de kommer med ett kort med prestanda som typ 4070 Ti nästa år. Hur många sätter ett sånt i en dator utan ReBAR?

Hur långt behöver man förresten gå innan stöd för ReBAR inte går att fixa? Folk kör det åtminstone på Core 8000-serien, och Ryzen 2000. Core 10000/Ryzen 3000 tror jag det är officiellt, eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

"I framtiden" kommer ju allt fler ha datorer med ReBAR på som standard. Det problemet var störst för Alchemist, mindre för Battlemage och ännu mindre för Celestial.
Säg att de kommer med ett kort med prestanda som typ 4070 Ti nästa år. Hur många sätter ett sånt i en dator utan ReBAR?

Hur långt behöver man förresten gå innan stöd för ReBAR inte går att fixa? Folk kör det åtminstone på Core 8000-serien, och Ryzen 2000. Core 10000/Ryzen 3000 tror jag det är officiellt, eller?

Prestandan är urusel på äldre och klenare cpu'er även med ReBAR påslaget, du måste upp till core 12 serien i5/i7/i9 eller Ryzen 7 5xxx för att B580 ska kunna få ur sin fulla potential.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns bra att det har lyckats bra denna gången.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Prestandan är urusel på äldre och klenare cpu'er även med ReBAR påslaget, du måste upp till core 12 serien i5/i7/i9 eller Ryzen 7 5xxx för att B580 ska kunna få ur sin fulla potential.

Jo, jag har sett de grejerna, men jag tycker inte att det talar emot mitt argument. För kort i den prestandaklassen vill man väl i regel ha en CPU som de du nämner oavsett GPU-märke. Visst, 4070 Ti + t ex 10700K funkar säkert, men det lär inte vara vanligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Bra att intel finns med nu också. Känns som nvidia kommer hoppa av GFX tåget snart, de tjänar helt enkelt så mycket mer på AI delen av dagens teknik.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att de ska lyckas med det.
Det behövs.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag menar att de inte upprepa den horibla skalningen med äldre processorer. För att nyttja B580 så är Ryzen 7000-modell minst man ska ha för att inte Intel kortet ska sacka efter t ex en RTX 4060 som i sig skalar utmärkt ned till 5000-serien.

Även om vissa moderkort från B450 eller B550 klarar Reziable bar så skalar B580 otroligt dåligt med dem jämfört med AMD eller Nvidias diton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om man kan tänka sig att patcha sin egen BIOS så kan man få det att fungera ganska långt bak.

https://github.com/xCuri0/ReBarUEFI/tree/master

Intel behöver dock fixa sitt overhead-problem innan B580 blir ett vettigt val för de äldre CPU:erna i vilket fall som helst. Innan dess presterar det tyvärr dåligt även med en del officiellt stödda CPU:er.

Tycker dock att det låter bra att de inte ger upp redan, vilket de lätt hade kunnat göra med tanke på att det går lite knackigt för Intel rent allmänt just nu. GPU-divisionen är nog inte särskilt billig i drift, samtidigt som de förmodligen inte drar in överdrivet mycket pengar. Kul att se att de gör tydliga framsteg i all fall, och nu faktiskt har en rätt så vettig produkt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, jag har sett de grejerna, men jag tycker inte att det talar emot mitt argument. För kort i den prestandaklassen vill man väl i regel ha en CPU som de du nämner oavsett GPU-märke. Visst, 4070 Ti + t ex 10700K funkar säkert, men det lär inte vara vanligt.

Jag skulle kunna rekommendera dessa kort till folk som sitter på intel 7/8 serien om det inte var dessa overhead problem då det är en vettig uppgradering om man har en äldre i7a, speciellt de 6 kärniga med HT som var väldigt populära under intel 8 serien som ofta parades ihop med GTX 970/GTX 1060 e.tc. finns fortfarande massvis av prestanda att hämta ur dessa äldre cpuer speciellt om man fyller på med 32gb DDR4 3200mhz

Innan jag byggde min nuvarande dator maximerade jag min i7 3770k med 16gb DDR3 2133mhz stickor lätt överklockad till 4.4ghz ihop med ett GTX 980 och de var en helt perfekt kombo för 1440p mellan 2016-2019 tills jag köpte nuvarande PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well beror på marknad, här i Sverige är dom fortfarande onpar/aningen efter AMD.

Men hoppas verkligen att dom lyckas, dom har tagit ett stort kliv med Battlemage men har fortfarande otroligt långt kvar.

otroligt långt kvar!
Många röda och gröna fanboys kommer nog inte byta fot direkt.
De som däremot ser hur de här korten de släpper nu presterar i nya och gamla spel och inser att Intel faktiskt presterar bra per krona kanske gör det.

Det kanske till och med räcker med denna generation för att ta ett stort kliv framåt på marknaden.
Största problemet om de vill växa fort är att få OEM tillverkarna med på tåget när det gäller färdigbyggt.

Långt kvar har de men kanske inte otroligt långt kvar om de lyckas med prissättning och prestanda per krona...samt att OEM tar emot dem med öppna armar.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Jag skulle kunna rekommendera dessa kort till folk som sitter på intel 7/8 serien om det inte var dessa overhead problem då det är en vettig uppgradering om man har en äldre i7a, speciellt de 6 kärniga med HT som var väldigt populära under intel 8 serien som ofta parades ihop med GTX 970/GTX 1060 e.tc. finns fortfarande massvis av prestanda att hämta ur dessa äldre cpuer speciellt om man fyller på med 32gb DDR4 3200mhz

Innan jag byggde min nuvarande dator maximerade jag min i7 3770k med 16gb DDR3 2133mhz stickor lätt överklockad till 4.4ghz ihop med ett GTX 980 och de var en helt perfekt kombo för 1440p mellan 2016-2019 tills jag köpte nuvarande PC.

Jag håller med helt och fullt, men den tidigare diskussionen gällde ju nästa generation Arc, inte t ex B580. Snitt-datorn som behöver uppgraderas lär ju ha blivit en aning snabbare när Celestial väl släpps (sett i snitt över alla potentiella köpare vid kortens release, alltså).
Inte heller omöjligt att de hunnit jobba på overhead-problemet tills dess med tanke på hur uppmärksammat det har blivit nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag menar att de inte upprepa den horibla skalningen med äldre processorer. För att nyttja B580 så är Ryzen 7000-modell minst man ska ha för att inte Intel kortet ska sacka efter t ex en RTX 4060 som i sig skalar utmärkt ned till 5000-serien.

Även om vissa moderkort från B450 eller B550 klarar Reziable bar så skalar B580 otroligt dåligt med dem jämfört med AMD eller Nvidias diton.

Hoppas fortfarande på att Intel ska lyckas lösa detta med skalningen. Läste någon tråd på Reddit där man fick bättre prestanda genom att stänga av kärna #0, så det låter som någon form av bugg/drivrutinsproblem i så fall.

En annan stor begränsning på äldre moderkort är bristen på PCI-E 4.0. Med PCI-E 3.0 får kortet bara bandbredd motsvarande PCI-E 4.0 X4 vilket är alldeles för lite. Dock kommer troligen RTX 5060 också vara X8 så det blir samma problem där. Har man äldre moderkort får man helt enkelt köpa en lite bättre GPU bara för att få X16 så man kan nyttja den, vilket är lite bakvänt. Men har man dock t.ex. 5800X3D + B550/X570 borde man kunna utnyttja kortet fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag håller med helt och fullt, men den tidigare diskussionen gällde ju nästa generation Arc, inte t ex B580. Snitt-datorn som behöver uppgraderas lär ju ha blivit en aning snabbare när Celestial väl släpps (sett i snitt över alla potentiella köpare vid kortens release, alltså).
Inte heller omöjligt att de hunnit jobba på overhead-problemet tills dess med tanke på hur uppmärksammat det har blivit nu.

Vi får verkligen hoppas det då jag med glädje köper ett Intel kort istället för Nvidia vid nästa uppgradering, fortsätter Intel i samma takt och fortsätter hålla relativt lågt pris och får ordning på sina saker så kommer det bli svettigt för team grön och röd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såna här utspel brukar jag ta med en fet skopa salt. Sades det inte att inte heller google stadia skulle lägga ner precis innan de faktiskt lade ner det? 😛

Med det sagt så hoppas jag verkligen att intel fortsätter på inslagen väg för att få bukt med prisbilden av gpuer.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

otroligt långt kvar!
Många röda och gröna fanboys kommer nog inte byta fot direkt.
De som däremot ser hur de här korten de släpper nu presterar i nya och gamla spel och inser att Intel faktiskt presterar bra per krona kanske gör det.

Det kanske till och med räcker med denna generation för att ta ett stort kliv framåt på marknaden.
Största problemet om de vill växa fort är att få OEM tillverkarna med på tåget när det gäller färdigbyggt.

Långt kvar har de men kanske inte otroligt långt kvar om de lyckas med prissättning och prestanda per krona...samt att OEM tar emot dem med öppna armar.

Well dom lyckades med b580 att vara onpar med amd och nvidia (med amd och aningen bättre än nvidia) när de kommer till prestanda per krona, men kombinera det med problemen dom har med "äldre" cpuer lär ställa till det en väldans massa och gör dom ointressanta för den stora skalan.

Långt kvar eller otroligt långt återstår att se, hoppas oavsätt innerligt att dom lyckas då AMD bara visat sig ovilliga att faktiskt ta marknadsdelar och marknaden behöver någon som kan göra med nvidia som AMD gjort med Intel på cpu sidan.

Visa signatur

here we go!