Alla fyndtips från mellandagsrean

Endast Nvidias egna RTX 5090 får plats i små chassin

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det verkar ju rimligt att köpa ett grafikkort för 28000 kr men inte en nätdel för 1500 kr som orkar driva det.

Jag köpte ett 650 W för 1750 kr.

Men idag kostar det ungefär det dubbla för motsvarande modell från den senaste generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Tror få personer som köper ett 5090 vill behöva skruva ner de.

Att dra ner powerlimit behöver inte betyda att man tappar prestanda har mitt 6900XT på -10% power limit och får ut samma prestanda som med fabriksinställningar fast att kortet drar cs 35w mindre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att man får valuta för sina 30 000🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det har mest att göra med upplösningen på mätutrustningen. Grafikkort hoppar ständigt upp och ner i hur mycket effekt som dras och nackdelen med Nvidia PCAT är att den bara tar 10 mätningar per sekund eller något åt det hållet, vilket är på tok för lite för att få en bra helhetsbild av ett modernt grafikkort. Det är därför många har införskaffat liknande utrustning men med betydligt högre upplösning, plus att det rimmar lite illa när testutrustningen kommer från en deltagare i testet.

Intressant.
Hur många värden per sekund loggar den andra utrustningen?
Finns det något stöd för teorin att summeringen påtagligt ändras med fler än 10 värden per sekund?
Exempelvis ett utdrag från både PCAT och något annat för samma testslinga.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Daark:

Tror få personer som köper ett 5090 vill behöva skruva ner de.

Det tror inte jag
Med 4090 var det väl undervoltning/ energioptimering en av de största diskussionerna, speciellt i början. Många skröt över bibehållen prestanda med -100w, typ… flera kända överklockare utforskade detta ämne betydligt mer än att öka spänning/klockfrekvens.

Med tanke på att 5090 ska ha än mer kräm och skapar än mer värme så kommer det vara högst aktuellt även denna gång.

Att testa ett 5090 med sf750 måste provas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är sugen på ett 5070 men är nyfiken på det röda lagets kommande kort och priser. Maxlängd får högst vara 31,5 cm.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ett 5070 är väldigt intressant! Känns som en bra uppgradering från mitt 3070

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Intressant.
Hur många värden per sekund loggar den andra utrustningen?
Finns det något stöd för teorin att summeringen påtagligt ändras med fler än 10 värden per sekund?
Exempelvis ett utdrag från både PCAT och något annat för samma testslinga.

TPUs utrustning, som exempel, gör 40 mätningar per sekund, Gamers Nexus använder sig av ett oscilloskop där de kan ändra upplösningen i ett ganska brett spann.

Medelvärdet ändras inte nödvändigtvis jättemycket med fler mätningar, men vad PCAT har en tendens att missa är dippar och toppar eftersom ändringarna sker ända ner på mikrosekundsnivå och PCAT bara gör en mätning var 100:e millisekund eller så. Har du ett grafikkort som är någorlunda stabilt i hur mycket det drar i olika scenarion så kan mätningar från PCAT vara helt ok, men har du ett grafikkort som dippar/toppar väldigt mycket så säger en PCAT inte särskilt mycket, för ett medelvärde på exempelvis 350W säger inte så mycket om kortet konstant hoppar mellan 250-600W. I detta läget vill man gärna veta hur ofta kortet ligger i de lägre respektive högre värdena och det framkommer inte med enbart 10 mätningar per sekund.

Inte den jämförelsen du efterfrågade, men ett bra exempel på varför en Nvidia PCAT kan falla platt https://youtu.be/j9vC9NBL8zo?si=8DidnbrjG-OrJRkz&t=619

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Jag köpte ett 650 W för 1750 kr.

Men idag kostar det ungefär det dubbla för motsvarande modell från den senaste generationen.

Visst, och min nuvarande 1000W nätdel kostar 2400 kr, men gå till t.ex. Prisjakt och sök på "1000W nätdel" så kommer du upptäcka att det finns 80 Plus Gold-certifierade för under 1500 kr idag till och med.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Visst, och min nuvarande 1000W nätdel kostar 2400 kr, men gå till t.ex. Prisjakt och sök på "1000W nätdel" så kommer du upptäcka att det finns 80 Plus Gold-certifierade för under 1500 kr idag till och med.

Jo jag vet. Finns lite mer prisvärda alternativ än det jag valde. 🤣

Permalänk

Tror att ett RTX5080/5090 blir idealiskt för min Intel NUC 13 Extreme.
Kommer att blåsa ut värmen på rätt sätt samt att den har ett SF750 från början.