Alla fyndtips från mellandagsrean

Långa fördröjningar händer mer eller mindre hela tiden

Permalänk
Medlem

Långa fördröjningar händer mer eller mindre hela tiden

Hejsan

Sen vi flyttade till ett nytt hus har vi fått problem med långa fördröjningar i nätverket. Dvs att ping till servrar kan gå upp helt random, vilket händer på alla enheter i huset, även med nätverkskabel. Väldigt märkligt eftersom vi har kvar samma router och samma isp som tidigare och vi hade inga problem alls. Allting funkade felfritt.

Vi fick ändrad hastighet i huset. Så det gick ner ifrån 500/500 till 150/150. Signalen är stabil så vi får ut full hastighet vart man än är. Men pingen kan gå ifrån att vara 15-30 ms som verkar normalt och helt plötsligt sjukter det upp till 150, 200 i värsta fall 300 ms.

Kan det ha med hastigheten att göra? Jag tycker det låter konstigt men har inte 100% koll
Eller skulle det kunna vara fibern som inte är helt hundra?

Eller finns det någon annan rimlig förklaring på problemet. Det sker även för andra som försöker connecta till min egna server från andra nätverk

Permalänk
Medlem

Vad har ni för leverantör samt ev stadsnät?

Har du testat att köra pingplotter för att ge indikation på vart felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Trådat eller trådlöst?

Testa alltid med tråd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

behöver inte vara erat nätverk eller fibern eran ISP´s ansluter er via som är problemet speciellt mot utländska servrar.

är ganska många olika nät man kan pasera på vägen och alla har inte skitbra routing.

t.ex. Blizzards EU servrar i frankfurt och paris brukar ha en extremt dålig routing från sverige brukar pinga runt 7-14ms fram till landsgränsen ungefär sen genom tyskland eller om det är danmark/nederländerna så kan pingen skena upp till typ 70+ direkt till nästa nod på vägen mot målet.

vad är det för server du mäter mot?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Trådat eller trådlöst?

Testa alltid med tråd.

Testat båda som jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

behöver inte vara erat nätverk eller fibern eran ISP´s ansluter er via som är problemet speciellt mot utländska servrar.

är ganska många olika nät man kan pasera på vägen och alla har inte skitbra routing.

t.ex. Blizzards EU servrar i frankfurt och paris brukar ha en extremt dålig routing från sverige brukar pinga runt 7-14ms fram till landsgränsen ungefär sen genom tyskland eller om det är danmark/nederländerna så kan pingen skena upp till typ 70+ direkt till nästa nod på vägen mot målet.

vad är det för server du mäter mot?

Det har hänt både mot utlänska servrar, men också emot stockholms servrar samt min egen server som ligger på samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vad har ni för leverantör samt ev stadsnät?

Har du testat att köra pingplotter för att ge indikation på vart felet kan vara?

Telenor har vi och hade tidigare också

Har testat men är inte säker på att jag använt rätt tool för det

Permalänk
Medlem

Det gäller att ringa in problemet.
Är det ditt nätverk, stadsnätet eller ISP?

Testa med pingplotter från en kabel kopplad enhet.
Börja med routern sedan en server som är nära dig, t.ex. bredbandskollen.se.
Om allt ser bra ut så fortsätter man längre bort.

Efter ha gjort detta så är det lättare att veta vad som behöver åtgärdas.
Om det routern ligger felet hos dig i övriga fall så är din ISP du behöver kontakta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Det har hänt både mot utlänska servrar, men också emot stockholms servrar samt min egen server som ligger på samma nätverk

Samma nätverk låter väldigt intressant... Då trafiken bör gå direkt mellan enheterna. Såvida du använder den lokala IPn alltså och båda ligger på samma subnät. Det indikerar för mig att det är din dator som är problemet. Har du Antivirus, VPN, brandväggar från tredjepart igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det gäller att ringa in problemet.
Är det ditt nätverk, stadsnätet eller ISP?

Testa med pingplotter från en kabel kopplad enhet.
Börja med routern sedan en server som är nära dig, t.ex. bredbandskollen.se.
Om allt ser bra ut så fortsätter man längre bort.

Efter ha gjort detta så är det lättare att veta vad som behöver åtgärdas.
Om det routern ligger felet hos dig i övriga fall så är din ISP du behöver kontakta.

Ja precis, det låter som en bra ide. Visste inte om Pingplotter sen tidgare men ska testa det och se mer exakt vart problemet verkar ligga. Routern har fungerat felfritt tidigare så den bör inte börjat strula nu men det måste såklart också testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Samma nätverk låter väldigt intressant... Då trafiken bör gå direkt mellan enheterna. Såvida du använder den lokala IPn alltså och båda ligger på samma subnät. Det indikerar för mig att det är din dator som är problemet. Har du Antivirus, VPN, brandväggar från tredjepart igång?

Tyckte också det lät väldigt intressant först men nu när jag tänker efter är jag inte säker på att jag använt den lokala IPn. Bör inte vara min dator då jag inte har något antivirus, vpn eller brandväggar ifrån tredjepart just nu. Och nätverkskorte är helt nytt i både min dator och servern samt att problemet ser exakt likadant ut på alla enheter och fördröjningen sker exakt samtidigt

Permalänk
Medlem

Märke och modell på router? Har du mesh (även om du kör trådat rätt in i routern).

edit. Har du kollat vilka tider det uppstår, eller är det mer random?

Visa signatur

Dator

Permalänk
Skrivet av SENvob:

om du uplever felet även innom lokala nätverket så bör du iaf börja där.

Skrivet av SENvob:

Tyckte också det lät väldigt intressant först men nu när jag tänker efter är jag inte säker på att jag använt den lokala IPn. Bör inte vara min dator då jag inte har något antivirus, vpn eller brandväggar ifrån tredjepart just nu. Och nätverkskorte är helt nytt i både min dator och servern samt att problemet ser exakt likadant ut på alla enheter och fördröjningen sker exakt samtidigt

sätt datorn att pinga din server på lokala adressen i nån timme eller ett par och se om du får paketförluster eller nått.

ping "serveradress t.ex 192.168.0.100" -t > C:\Pinglog.txt

borde pinga tills du stänger av den och logga pingningarna i ett textdokument på C:

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows