Alla fyndtips från mellandagsrean

Meta lägger ned faktagranskning på sina plattformar

Permalänk
Melding Plague

Meta lägger ned faktagranskning på sina plattformar

Bolaget testar nu community-anteckningar i USA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hej Allesammans! Vill i naturlig ordning bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Mer specifikt är det §1.7 som är viktig i det här sammanhanget. Ni får jättegärna diskutera artikelns ämne men alla sidospår in i andra politiska diskussioner kommer plockas bort.

Läs våra regler här.

Permalänk
Medlem

Mycket bra förändring, det är inget som kommer få mig att använda den övervakningsplattformen dock.

Permalänk
Medlem

Allt för att göra oligarkerna i vita huset glada. Kanske är dags att överge skräpet då det bara gör mig deppig ändå. Har trots allt Messenger och det kan man ha kvar ändå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så det blir nu okej att sprida hat mot minoriteter för "där finns ju en notis att läsa om hur hatet inte är baserat på forskning".

Ok Meta.. Ok.

Permalänk
Medlem

Bra att det tas bort så man bara får riktiga nyheter som man vet är sanna. Chaos är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Bra att det tas bort så man bara får riktiga nyheter som man vet är sanna. Chaos är bäst.

https://i.imgur.com/CS6Q7hG.png

Community notesen berättar att det stämmer så då är det sant.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

“Some people believe giving more people a voice is driving division rather than bringing us together. More people across the spectrum believe that achieving the political outcomes they think matter is more important than every person having a voice. I think that’s dangerous.”

😂

Det här säger alltså ett företag vars affärsidé är att skapa drama (engagement) och göda group-think. Vem tror att han verkligen bryr sig om att skapa en bättre värld?

Om de hade gått ut med att alla inlägg skulle komma i kronologisk ordning enbart hade jag kanske kunnat tro på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

https://i.imgur.com/CS6Q7hG.png

Haha, om jag fortfarande hade haft FB hade jag lagt upp massvis med sådana inlägg. 😄

I alla fall tre eller nåt, för sen hade jag nog inte orkat mer. Har trots allt ett liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Allt för att göra oligarkerna i vita huset glada. Kanske är dags att överge skräpet då det bara gör mig deppig ändå. Har trots allt Messenger och det kan man ha kvar ändå.

Tog diskussionerna, förklarade fakta förut... men i (des)informationsbubblorna så försvinner folks förmåga att tänka kritiskt och det går i sådan rasande takt att man går under om man vill försöka hjälpa till att påverka det.

Slutade logga in för ca fyra år sedan och har aldrig mått så bra och hela världen upplevs mer positiv

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på vad som släppts igenom och vilken reklam de tillåter så upplever jag det som att det har varit väldigt stora hål i deras filter.

Tror detta inte kommer leda till nån direkt förbättring eller förändring som gagnar någon.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Positivt.
Men att vända kappan efter vinden, är och kommer alltid att vara ynkligt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Klarspråkarn:

“Some people believe giving more people a voice is driving division rather than bringing us together. More people across the spectrum believe that achieving the political outcomes they think matter is more important than every person having a voice. I think that’s dangerous.”

😂

Det här säger alltså ett företag vars affärsidé är att skapa drama (engagement) och göda group-think. Vem tror att han verkligen bryr sig om att skapa en bättre värld?

Om de hade gått ut med att alla inlägg skulle komma i kronologisk ordning enbart hade jag kanske kunnat tro på det...

Verkligen. Facebooks och numera Metas affärsidé är absolut inte att skapa en bättre värld. Precis som alla andra sociala nätverk vill de hålla folk aktiva så mycket och länge som möjligt och de algoritmer som finns gör susen för detta. Det är rätt läskigt hur utstuderat det är för att spela på psykologiska mekanismer. Ju mer engagemang ju bättre blir det för Meta.

Lyssnar händelsevis just nu på P3 Dystopias senaste avsnitt om dead internet theory och även om det ursprungligen var en konspirationsteori får den rätt starkt fäste med hur såna här tjänster är uppbyggda idag. Vi får inte innehåll vi är intresserade av, vi får innehåll vi ska bli upprörda över, dumheter, saker som får en att spendera så mycket tid som möjligt med nonsens och dylikt. Samt självklart reklam, eller helst en blandning av reklam och det andra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Håller med om att ingen skall behöva vara rädda att slängas i fängelse för att de tex uttrycker missnöje med en stadsminister. Det är viktigt för en fungerande demokrati att fritt kunna uttrycka olika åsikter och idéer.
För att skydda en fungerande demokrati är det dock också viktigt att skilja på det och att sprida desinformation och lögner.
Det ena är otroligt viktigt för att vi fredligt skall kunna samtala om olika idéer och hitta gemensamma vägar framåt. Det andra är direkt skadligt och hotar att förstöra och slita isär samhällen och nationer.

Att blanda ihop de två är farligt och öppnar upp för aktörer med onda avsikter att utnyttja demokratins nobla önskan att ge alla möjligheten att dela sina idéer till att attackera och bryta ner. Det kan vara inhemska aktörer som inte delar vår demokratiska grund, externa aktörer som vill destabilisera oss för egen vinnings skull.

Så den ena tycker jag absolut att vi alla tillsammans skall försvara... och den andra skall vi alla gemensamt försvara oss emot.

Svar på § 11 - MOD
Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Min bild av facebook idag är att folk inte skriver ett skit känsligt då det är för riskabelt. Vad folk skriver dessa saker vet jag ej, jag är ej där..
Den finns en poäng att kunna diskutera saker som öppettider på bibliotek anonymt på nätet, men det har blivit en för känslig fråga.

Permalänk

Helt rätt! Många galna personer gråter över detta beslutet precis som de gjorde när X gjorde liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Så det blir nu okej att sprida hat mot minoriteter för "där finns ju en notis att läsa om hur hatet inte är baserat på forskning".

Ok Meta.. Ok.

Det är alltid okej att hata minoriteter så länge minoriteterna inte passar in i narrativet. Vet inte varför jag tänker på ryssar...

Att censurera och övervaka åsikter samt att påstå att deras sanningen är den äkta har inget med att sprida hat att göra.

Det borde aldrig ha funnits från början, vansinnigt att låta en techjätte bestämma sanningar med mutade sanningssägare.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Ja att behöva faktagranska sina användare genererar ju inga intäkter och gör att dom användarna hellre frångår plattformen till en annan.

Facebook blir en plattform i mängden som hellre gräver sig ner i dyngan likt X.

Permalänk
Medlem

Bra, då kan jag själv se vilka idioterna är. Behöver ingen anonym tredjepartsgranskare som censurerar dem och döljer idioterna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det som händer nu med Meta och X är en backlash på att Svenska och Västerländska politiker slutat debattera med medborgarna Svt är ett praktexempel på problemet, inga debatter man får inte ens prata om politiker eller partier om de inte vill försvara sig på plats? Enligt Svt får Svenska folket inte utrycka sina åsikter? Om inte en politiker bjudits in och kommit för att få försvara sig??

Permalänk
Medlem

Men vadå faktagranskning? Sådant ska ju bara ske mot större källor som nyhetssidor och dylikt.
Använder man det mot folket så blir det censur, och visar dom någonsin upp ett facit så att man kan faktagranska faktagranskningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra, då kan jag själv se vilka idioterna är. Behöver ingen anonym tredjepartsgranskare som censurerar dem och döljer idioterna.

Ingen idiot har blivit dold på Facebook 🤣

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur man balanserar att släppa igenom allt och "folk får bestämma själva vad som är sant eller falskt" och vad som måste stoppas för att sprida lögner kan få samhället att ska kollapsa när folk inte vet vad som är sant eller falskt.

Jag tycker social media och spridningen av information som det är idag är ett stort problem som bara kommer bli värre i framtiden och det gäller inte bara Facebook, det är samma på Reddit och Twitter.

Allt är så otroligt negativt och du blir bombad av bara negativa nyheter för det är det som får "engagement" och inget annat spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ingen idiot har blivit dold på Facebook 🤣

Ehm... Jo. Det är vad nyheten handlar om ifall du missat det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tog diskussionerna, förklarade fakta förut... men i (des)informationsbubblorna så försvinner folks förmåga att tänka kritiskt och det går i sådan rasande takt att man går under om man vill försöka hjälpa till att påverka det.

Slutade logga in för ca fyra år sedan och har aldrig mått så bra och hela världen upplevs mer positiv

Grattis broder! Vi har tagit samma beslut och fått samma resultat

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Frågan är ju hur man balanserar att släppa igenom allt och "folk får bestämma själva vad som är sant eller falskt" och vad som måste stoppas för att sprida lögner kan få samhället att ska kollapsa när folk inte vet vad som är sant eller falskt.

Jag tycker social media och spridningen av information som det är idag är ett stort problem som bara kommer bli värre i framtiden och det gäller inte bara Facebook, det är samma på Reddit och Twitter.

Allt är så otroligt negativt och du blir bombad av bara negativa nyheter för det är det som får "engagement" och inget annat spelar någon roll.

Har inte folk ett eget ansvar att vara kritiska? Ska vi behandla hela mänskligheten som barn som inte vet bättre? Ska en liten elit bestämma vad vi får ta del av för information och inte, vad vi får och inte får tänka och prata om? För det är det som är alternativet till ett fritt forum.

Permalänk
Medlem

Jag som är nära på befriad från osociala medier kan ju bara gissa.

Tipping point inträffade väl för några år sedan, då tillräckligt många anslutits och började (miss)bruka systemen. Back in the days hade dem flesta hyffs och uppträdde efter netikett, men en ständig tillströmning av kreti och pleti har skapat en parallell värld där man enligt många kan säga och bete sig hur man vill och inte behöver stå för det.

Så klart finns det grader i helvetet, men det märks tydligt även här på Sweclockers.

Därför var det roligt att se den här artikeln:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/matilda-valjer-bort-social...

Det finns iaf ett litet hopp för mänskligheten 🙂❤️

Permalänk
Medlem

Har inaktiverat mitt konto. Död plattform. Mest bottar och AI genererat skit.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har inte folk ett eget ansvar att vara kritiska? Ska vi behandla hela mänskligheten som barn som inte vet bättre? Ska en liten elit bestämma vad vi får ta del av för information och inte, vad vi får och inte får tänka och prata om? För det är det som är alternativet till ett fritt forum.

Folk är inte kritiska längre. Det är den snälla versionen. Är jag elak påstår jag att en skrämmande stor del av befolkningen aktivt tar avstånd från "MSM" av rena principer eller så har man en förkärlek till "nyheter" som vore mer intressanta och/eller tjänar egna intressen och värderingar - skitsamma om det stämmer eller inte. Stephen Colbert myntade "Truthiness" och det stämmer rätt bra.

Sedan har vi en hel generation som baserar sina livsval på Tik Tok trender men de är förmodligen harmlösa. Den gamla filmen Idiotrepubliken rekommenderas om man inte sett den.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Bra. Sakta men säkert tvingas folket att ta det röda pillret.

Det blir allt svårare för överheten att kontrollera och manipulera informationen.

Riktigt positiv utveckling överlag.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |