Tävla och vinn värstingdator!

B650 AORUS ELITE AX V2 + Kingston Fury Beast Black 32GB

Permalänk
Medlem

B650 AORUS ELITE AX V2 + Kingston Fury Beast Black 32GB

Hallå!

Har nyligen köpt lite nya delar, väntar på dem sista.
Har köpt ett B650 AORUS ELITE AX V2 moderkort och köpte Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) EXPO / 6000MHz / CL30 (KF560C30BBEK2-32) ram-minnen.
Minnena finns inte med på QVL listan, men hade hittat några som kört på den kombon och det ska ha fungerat.

Någon som sitter med den setupen, eller vet att det lirar bra?

Eller ska man beställa ett par andra minnen som finns på listan? Tycker att just dem minnena finns på allas listor förutom här, så känns som att dem borde fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har tappat räkningen på hur många datorer jag har byggt genom åren och jag har aldrig kollat på QVL listan, så kör på.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har tappat räkningen på hur många datorer jag har byggt genom åren och jag har aldrig kollat på QVL listan, så kör på.

Okej låter bra!
Känns som det är dem populäraste ram minnena och finns i dem flesta listorna så bör vara lugnt! 😁

Permalänk
Medlem

Dessa stickor är praktiskt taget alltid Hynix A-die såvitt jag vet, vilket alla moderkorten hanterar bra. I värsta fall får du sätta vissa timings manuellt, men att det inte skulle fungera alls skulle förvåna mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag sitter med den kombon just nu

Permalänk
Medlem

Bland de mest populära minnena och som verkar ha riktigt brett stöd. Därav även toppbetyg av köpare på Inet. Jag har dessa också.

Mina fungerar även stabilt med Memory Context Restore Enable så jag skippar den dagliga minnesträningen. Datorn kallstartar till loginskärmen på ca 21 sekunder vilket är bra för att vara DDR5

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Dessa stickor är praktiskt taget alltid Hynix A-die såvitt jag vet, vilket alla moderkorten hanterar bra. I värsta fall får du sätta vissa timings manuellt, men att det inte skulle fungera alls skulle förvåna mig.

Okej, nu är jag lugn då. Bara tills att smacka in stickorna när dem kommer 😁

Skrivet av hyenan:

Jag sitter med den kombon just nu

Perfekt, då antar jag att det fungerar alldeles utmärkt? 🤩

Skrivet av Joppis:

Bland de mest populära minnena och som verkar ha riktigt brett stöd. Därav även toppbetyg av köpare på Inet. Jag har dessa också.

Mina fungerar även stabilt med Memory Context Restore Enable så jag skippar den dagliga minnesträningen. Datorn kallstartar till loginskärmen på ca 21 sekunder vilket är bra för att vara DDR5

Perfekt! Är det att föredra? Eller är det bara för att få snabbare uppstart, men bättre utan? Googlade bara lite snabbt, får kolla lite närmre på det sen 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Perfekt! Är det att föredra? Eller är det bara för att få snabbare uppstart, men bättre utan? Googlade bara lite snabbt, får kolla lite närmre på det sen 😁

Jag prioriterar egentligen stabilitet högt men gav det en chans och det har fungerar finfint i 4 månader. Samma prestanda men kortare uppstartstid. Är ingen direkt "show stopper" om det visar sig skapa instabilitet senare. Då är det bara att stänga av det. Kan leva med den längre uppstarttiden också.

Lycka till med bygget!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz