Bör jag köra mina M2 diskar i raid? Fördelar/nackdelar?

Permalänk
Medlem

Bör jag köra mina M2 diskar i raid? Fördelar/nackdelar?

Jag kör med 4st m2 diskar i min PC.
2st 2TB
2st 1TB

På en sticka finns egentligen enbart operativsystemet. De resterande är spel och annat. Jag undrar om det är värt att köra resterande 3 i raid? Eller är det onödigt?

De är olika gen, två av dom gen 4 och en gen 3.

Vad finna det fördelar/nackdelar med raid? Har aldrig kört det innan nämligen.

Permalänk
Medlem

För gemene man så är dagens ssd:er tillräckligt snabba, så raid är i den aspekten oftast onödig.

Vill du köra raid där du behåller datan trots att en eller två diskar kraschar, kan det vara värt att kika på. Men raid är inte backup så du måste ändå ha backup på all data på annat sätt och ställe.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Typ inga fördelar en hel del nackdelar att köra ssder i raidläge.

Raid var sånt man höll på med för att få lite fart på gamla snurrisar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Sammanfattningsvis så kan man säga att RAID innebär att du lagrar samma data utspritt över flera lagringsenheter, vilket gör det möjligt att rekonstruera en trasig hårddisks data för ökad redundans. Såvida din dator i fråga inte är en server är det mer eller mindre onödigt att sätta upp RAID på dina SSD:s eftersom att det är mer för servrar som alltid måste ha viss viktig data tillgänglig.
Så sålänge du har en/flera backups av viktiga filer (& ev. data sparad i molnet) kommer du inte få ut något av att köra RAID på diskarna.

Visa signatur

PC: i5 12400F || RTX 3060 12GB || 16GB (2x8) 3600MT/s DDR4 || 500GB M.2 NVMe SSD || Kingston SATA SSD:s (1x 480GB, 1x 960GB)||

Permalänk
Medlem

Tack snälla för era svar. Jag behåller hårddiskarna som de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exploctopus:

Sammanfattningsvis så kan man säga att RAID innebär att du lagrar samma data utspritt över flera lagringsenheter, vilket gör det möjligt att rekonstruera en trasig hårddisks data för ökad redundans.

Nej!
Det beror på vilken typ av RAID det handlar om tex RAID0 så ja du har data på fler diskar men det finns ingen redundans alls utan det är bara till för att snabba upp läs/skrivningar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exploctopus:

Sammanfattningsvis så kan man säga att RAID innebär att du lagrar samma data utspritt över flera lagringsenheter, vilket gör det möjligt att rekonstruera en trasig hårddisks data för ökad redundans. Såvida din dator i fråga inte är en server är det mer eller mindre onödigt att sätta upp RAID på dina SSD:s eftersom att det är mer för servrar som alltid måste ha viss viktig data tillgänglig.
Så sålänge du har en/flera backups av viktiga filer (& ev. data sparad i molnet) kommer du inte få ut något av att köra RAID på diskarna.

Du behöver en disk till för att få den säkerheten

Visa signatur

En trött jäkel.