Köpråd för komponenter och skärm till stationär dator, exklusive grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpråd för komponenter och skärm till stationär dator, exklusive grafikkort?

Hej! Har nu efter en längre period lagt min ryzen 5 1600 och 1660 på hyllan och vill uppgradera.
Behöver nu hjälp utav er!
Moderkortet jag har för tillfället är : ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4
Ram för tillfället är : 16GB DDR4 2666mhz
PSU för tillfället är : något corsair 750W modulärt

Inget krav alls på att behålla något av de delarna men tänkte att det kunde vara värt att nämna!
Jag har redan lagt en beställning på mitt grafikkort och kommer köra på en intel ARC b580.

Budget hade jag gärna hållt mig under 8000 inte inräknat grafikkortet då. Men går de att dra ner på priset ytterligare så vore det nice då jag gärna vill få in en 144hz+ skärm

Tack på förhand!

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att jag ej har något emot begagnade delar men undviker helst tradera eller auktioner då jag ej har så mycket tid till att sitta och snipea priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaci:

Värt att nämna är att jag ej har något emot begagnade delar men undviker helst tradera eller auktioner då jag ej har så mycket tid till att sitta och snipea priser

Halloj!

Du får fundera lite över hur mycket du vill lägga, ett alternativ är en Ryzen 7 5700x3d, 32gb 3600MT/s ram och ett grafikkort. Cpun kostar runt 2500kr och 32gb 3600MT/s cl16 ram runt 750kr borde ge bra utrymme för gpu och monitor.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaci:

om du nu ska köra B580 och AM4 så är det bara 5700x3d/5800x3d som gäller enligt mig för att inte göra grafikkortet till ett sämre köp (istället för ett ok köp så länge man kan leva med risken att vissa spel kanske man får vänta med någon månad innan man kan spela dom).

Sen såklart 32gb 3200MT/s eller 3600MT/s minnen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Går att köra på medföljande kylare om du vill kapa en femhundring.
Annars kontrollera att ditt chassi klarar kylare på 157mm.

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS och släng in en 5600X. Brutalt bra uppgradering för 1 300 kr.

https://www.amazon.se/dp/B08166SLDF/

Riktigt bra pris på denna fyndvara nu.

https://www.netonnet.se/art/outlet/fyndvaror-datorkomponenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Håller med om att 1300 spänn för en 5600X är en rejält prisvärd uppdatering från en 1600, men eftersom att AM4 är EOL ändå, så hade jag nog lagt en tusing till och köpt en 5700x3d som ju är i princip det bästa end of the road alternativet. Den kommer spelmässigt vara relevant något år längre än en 5600X och därmed tror jag också att värdet per investerad krona blir högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

är det? tänk på att man med en 5600x tappar runt 17% i 1080p eller runt 10% i 1440p vilket mer eller mindre gör att 4060 ger mer prestanda per krona utan allt annat strul som intels gpuer innebär.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är det? tänk på att man med en 5600x tappar runt 17% i 1080p eller runt 10% i 1440p vilket mer eller mindre gör att 4060 ger mer prestanda per krona utan allt annat strul som intels gpuer innebär.

Intel GPU? Jag länkade till ett 7800 XT för 5 290 kr vilket ger mycket mer prestanda för pengarna än 4060.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här igen, Intel arc b580 kortet är redan beställt så grafikkortet är spikat haha

Beslutet nu är väl mer ifall det är värt att hoppa över till en AM5 Plattform som SUMITOMO rekommenderat eller att man bara slänger in en 5600X i mitt nuvarande moderkort.

Kan inte moderkortet i sig agera som en bottleneck fär det nya grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaci:

Hoppar in här igen, Intel arc b580 kortet är redan beställt så grafikkortet är spikat haha

Beslutet nu är väl mer ifall det är värt att hoppa över till en AM5 Plattform som SUMITOMO rekommenderat eller att man bara slänger in en 5600X i mitt nuvarande moderkort.

Kan inte moderkortet i sig agera som en bottleneck fär det nya grafikkortet?

Du borde inte tappa någon märkbar prestanda med PCIe 3.0 med B580.

Permalänk
Medlem

Bör man oroa sig över allt snack om att b580 presterar sämre med gamla processorer? eller r 5600x fortfarande safe bet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaci:

Bör man oroa sig över allt snack om att b580 presterar sämre med gamla processorer? eller r 5600x fortfarande safe bet

Hardware Unboxed har gjort en omrecension av Arc B580 just pga det snacket.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Tack! ska kika på videon. Detta med resizable bar verkar viktigt, har jag fel när jag antar att moderkortet har stöd för det om processorn stödjer det? hittar inte något om resizable bar för asus prime b350 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolaci:

Tack! ska kika på videon. Detta med resizable bar verkar viktigt, har jag fel när jag antar att moderkortet har stöd för det om processorn stödjer det? hittar inte något om resizable bar för asus prime b350 plus

Utan rebar så är korten värdelösa, problemet med äldre cpuer är att med en 5600x även en nyare 7600x så är b580 istället för likvärdig med amd rx 7600 snarare närmare om inte sämre än rtx 4060 sätt till fps per krona.

Med en 9800x3d så är b580 och rx 7600 mer eller mindre exakt lika bra sätt till fps per krona, rtx 4060 aningen sämre. Men så fort du kombinerar b580 med en "sämre" cpu så kommer du att tappa en hel del mer (ja amd tappar också men inte lika mycket)

Så lägg sen till allt annat strul med b580 och Intel gpuer överlag så är det inte ett vettigt köp om man inte absolut behöver 12gb vram.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ah attans, ibland kanske det är för bra för att vara sant haha
5600x har köpts iallafall, får kanske returnera den då och börja om