Använda Unifi switch som POE injector til Mokrotik SXTR-LTE samt management VLAN

Permalänk
Medlem

Använda Unifi switch som POE injector til Mokrotik SXTR-LTE samt management VLAN

Hej,

Har precis skaffat en Mikrotik SXTR-LTE som jag tänkte ha som WAN2/failover på min UDM Pro. SXT ska drivas med POE från min US-48-500W, men jag vill ju inte ha in den på nätverket på "insidan" av brandväggen. Jag vill alltså använda min Unifi switch som en POE injector utan att ge SXT tillgång till något annat. Det ska alltså kopplas: SXT - Port48(POE)-Port47 - UDM Port 8.

Jag har skapat ett nytt VLAN(101) för detta men osäker på vilka inställningar som ska användas för att isolera dessa två portar.

Nästa fråga är när jag ska sätta SXT i bridge mode så behöver jag skapa ett management vlan för att kunna komma åt den, hur ska detta vlan kofigureras upp mot unifi switch och udm pro?

Det bästa jag hittat så långt är två YT videor från Mikrotik.

Video LTE Passthrough
Video LTE Passthrough part 2

Visa signatur

Nätverk: Ubiquit: UDM-Pro, USW-Aggregation, 3x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2. Mikrotik: SXTR-LTE