PC-spelande större än alla konsoler tillsammans

Permalänk
Melding Plague

PC-spelande större än alla konsoler tillsammans

Spelindustrin växer sakta men säkert och mängden PC-spelare blir allt fler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när folk påstod för typ 10-15 år sedan att PC var på väg att dö? Det gör jag

Permalänk
Medlem

PCMR <3

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

Well no shit...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kommer ni ihåg när folk påstod för typ 10-15 år sedan att PC var på väg att dö? Det gör jag

Det var innan Xbox One dödade konsolmarknaden.

Hade det istället blivit samma succé som med Xbox 360, så hade konsolerna haft en chans.

Edit: Kan tillägga att komponentbristen under Corona inte direkt hellre hjälpte konsolmarknaden, då skalpers även trissade upp de redan höga priserna.

Vad sägs om 8995:- för en PS5 för att spela i 1080p@60Hz?

Permalänk
Medlem

Det var kanske inte helt överraskande, detta trots tämligen höga priser på komponenter och färdiga datorer, Men hur man än vänder vrider på prisbilen, så är pc-gaming en förhållandevis billig hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min upplevelse har varit att det påståendet i högsta grad fortfarande är levande, i alla fall för mig som varit lite orolig över att speltillverkarna skulle börja börja behandla PC styvmoderligt och lägga ner all energi på konsoller. Så detta var ju en glädjande nyhet.

Permalänk
Medlem

Konsoller levererar riktigt usel spelupplevelse idag jämfört med pc. Går inte ens att jämföra hur jävulskt smooth 140-240fps är jämfört med konsollernas nedskalade 60fps och 30fps för grafikpreset.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Spel till tv-spelen är ju ruskigt dyra med dåliga rabatter också jämförelse med Steam och Epic Store.
Och iaf jag upplever att det är rätt få spel nuförtiden som är designat exklusivt för tv-spelande, kanske främst för att det blivit lite de facto standarder att använda handkontroller från Playstation/Xbox till datorn om man nu ska spela spel designade för handkontroll, istället för att spela någon märklig handkontrollkopia. Samt att både xbox och ps5 är ju vanliga x86-maskiner, så spel fungerar på alla plattformarna då optimering för mer exoktisk hw likt PowerPC/Cell/MIPS etc. inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det var kanske inte helt överraskande, detta trots tämligen höga priser på komponenter och färdiga datorer, Men hur man än vänder vrider på prisbilen, så är pc-gaming en förhållandevis billig hobby.

Nytt är dyrt men fungerande OK presterande behöver inte heller vara dyrt. En 10 år gammal dator kan driva runt esport titlar och många populära spel utan problem. Tex min labbdator kör en Ivy Bridge som är 13 år gammal arkitektur nu men klarar av rätt mycket. Har provspelat även tyngre tex Horizon Forbidden West och Avatar Frontiers of Pandora.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Positiv överraskning för mig, är så van att höra påståenden om motsatsen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det jag gillar med datorspelande gamers är att det är framförallt dessa som har drivit på persondatorutvecklingen, då skaran icke gamers som köper dyr dator hårdvara för att själv montera ihop inte är så stor.

Men det är väl mobilspel med pay2win konceptet som har störst andel? Där utvecklingen i spel går emot, min hälsa och amno är slut, inga problem med är endast switcha in lite pengar och så har man fullt av de båda. Och switchar man 100kr så minskas bossens hälsa med 50%.

Permalänk
Medlem

Roblox, Fortnite och Minecraft går ju att spela på alla skol- och jobbdatorer, så där har du ett par miljoner spelare bara i Sverige.

Permalänk
Medlem

Slutsats: spel är bäst på mobil, näst bäst på pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men det är väl mobilspel med pay2win konceptet som har störst andel? Där utvecklingen i spel går emot, min hälsa och amno är slut, inga problem med är endast switcha in lite pengar och så har man fullt av de båda. Och switchar man 100kr så minskas bossens hälsa med 50%.

Tycker också det är det intressanta i grafen. Mobilerna har dubbelt upp mot konsoler och PC tillsammans. Konstigt inte detta nämns alls i artikeln. Kanske för att Sweclockers har väldigt lite fokus allmänt på mobilspel? Kanske vore en ny inriktning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Slutsats: spel är bäst på mobil, näst bäst på pc?

Nja, knappast baserat på detta (pengar spenderade per plattform). Det skulle ju betyda att PC skulle bli mycket bättre om det fanns långt mer mikrotransaktioner, så att intäkterna ökar ännu mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, knappast baserat på detta (pengar spenderade per plattform). Det skulle ju betyda att PC skulle bli mycket bättre om det fanns långt mer mikrotransaktioner, så att intäkterna ökar ännu mer.

Det är ju hela poängen med mitt raljant inlägg. Om detta används som argument för att pc-gaming är ”bäst” (men vad betyder det ens?), kan ju detsamma användas om mobilspel.

Finns det mer mikrotransaltioner på pc än mobil? Utan statistik så tror jag inte för ett ögonblick på det.

Permalänk
Medlem

Spelen är på tok för dyra, vem i sitt rätta sinne tycker att 800kr är ett vettigt pris för ett spel?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EdvinR:

Om detta används som argument för att pc-gaming är ”bäst”

... fast vem använder det som argument för att pc-gaming är "bäst"?
Jag ser det som ett bra tecken på att marknaden för pc-gaming är hälsosam, men varken rubrik, artikel eller inlägg i tråden verkar antyda att PC är "bäst" pga detta, så jag förstår inte riktigt vad du svarade på till en början.

Skrivet av EdvinR:

Finns det mer mikrotransaltioner på pc än mobil? Utan statistik så tror jag inte för ett ögonblick på det.

Nä, det var ju också lite raljant menat: om mobil är bättre än PC för att det drar in mera pengar så måste mikrotransaktioner vara något som gör en plattform bra.
Utan mikrotransaktioner har jag svårt att se att mobilmarknaden skulle dra in så pass mycket pengar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Spelen är på tok för dyra, vem i sitt rätta sinne tycker att 800kr är ett vettigt pris för ett spel?

Jag är inte helt säker på att det är så dyrt, om man får ut 15-40 timmar ur ett spel, en biobilljer ligger mellan 150-180 kr för ca två timmar.
Det som kanske gör att det upplevs som dyrt, är kanske att många spel säljs som digitala kopior, därmed är andrahands marknaden mer begränsad numer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Heter spelet GTA 6 så ser jag inget problem med priset, annars så jo 800+ är för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag väntar väldigt ofta på att de har sänkt priset till 1/3, man måste inte lira alla spel samma dag det släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag väntar väldigt ofta på att de har sänkt priset till 1/3, man måste inte lira alla spel samma dag det släpps.

Väldigt sant, jag vet inte när jag köpte ett spel för fullpris senast.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Spel kostade ju 600-800kr när jag köpte mina första spel runt 98. Så de har ju stagnerat i skillnad mot resten av världen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det snacket har varit ständigt återkommande sedan typ de första konsolerna. Jag vet inte hur många gånger jag hört PC-spelandets död förutspås.

Skrivet av walkir:

Det var innan Xbox One dödade konsolmarknaden.

Hade det istället blivit samma succé som med Xbox 360, så hade konsolerna haft en chans.

Edit: Kan tillägga att komponentbristen under Corona inte direkt hellre hjälpte konsolmarknaden, då skalpers även trissade upp de redan höga priserna.

Vad sägs om 8995:- för en PS5 för att spela i 1080p@60Hz?

På vilket sätt dödade Xbox One konsolmarknaden?

Permalänk
Medlem

PC är bäst, ingen protest!

Permalänk
Medlem

Generationsfriheten på PC gör ju att en potatis kan spela alla vettiga spel som är mer än fem år gamla, inklusive emulera de flesta konsolerna som inte är de absolut senaste

Det finns bokstavligen hundratusentals spel med många av spelvärldens bästa spel genom tiderna, på nästan vilken dator som helst

Dessutom öppen plattform som gör att nästan ingen kan ta det från dig

Steam Deck eller godtyckligt annat system spelar i en helt annan liga, i alla falls ett till single player

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det och att AMD skulle gå i konkurs. 😂

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SuperSverker:

Skrivet av Megacrash:

Heter spelet GTA 6 så ser jag inget problem med priset, annars så jo 800+ är för dyrt

800 kronor för ett valfritt AAA-spel är egentligen inte särskilt dyrt.

Om vi till exempel tittar på lanseringspriset för Battlefield 3, låg det på ungefär 500 kronor. Justerat för inflation borde ett spel som Battlefield idag kosta cirka 670 kronor som grundpris. Ju längre tillbaka vi går i tiden för att jämföra spelpriser, desto tydligare blir mönstret. Till exempel skulle Ocarina of Time med dagens penningvärde kosta närmare 810 kronor.

Dessa beräkningar är dock baserade enbart på inflation och tar inte hänsyn till andra faktorer som ökade kostnader för personal, lokaler eller andra aspekter som drivit upp spelutvecklingskostnaderna kraftigt. Ocarina of Time hade exempelvis en budget på omkring 12 miljoner USD, vilket är litet i jämförelse med Breath of the Wild som kostade över 120 miljoner USD att utveckla – en tiodubbling.

Man kan alltså argumentera för att spel faktiskt blivit billigare över tid, åtminstone relativt sett. Grundpriset i euro eller USD har stått still i nästan 20 år. Det är först under den här konsolgenerationen vi börjat se tydliga prisökningar, men även dessa har knappt hållit jämna steg med inflationen.

Putsade till fetfinger-skrivande för enklare läsning.
Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

10-15 år sedan? Jag hade en diskussion i förrgår på detta forum om detta.