"Äldre" chassi till nytt bygge ?

Permalänk

"Äldre" chassi till nytt bygge ?

Bryr mig inte direkt om utseendet eller storleken på ett chassi, utan temperatur är det viktigaste, så har spanat in Fractal's Torrent, förstår att det är ett chassi som har några år på nacken, men är det något som begränsar ett nytt bygge ?
870/870e-mb, NH-D15 G2, 5080 osv.
Lite osäker på det där med storlekar när det kommer till ATX, E-ATX osv.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Bryr mig inte direkt om utseendet eller storleken på ett chassi, utan temperatur är det viktigaste, så har spanat in Fractal's Torrent, förstår att det är ett chassi som har några år på nacken, men är det något som begränsar ett nytt bygge ?

Inga problem. har själv ett sånt. Har en 4090 i det, Noctua NH-D15 cpu kylare. Finns bra med plats
ska inte vara några problem med moderkort storlekar.

Permalänk
Medlem

jag hade gått på https://www.inet.se/produkt/6903915/fractal-design-define-7-s...
Fractal Design Define 7 Svart

ljuddämpad, billigare

Permalänk
Medlem

Det är ett utmärkt chassi. Tror det fortfarande toppar gamers nexus chassi reviews gällande just kylningskapacitet. Här är deras review

Permalänk
Skrivet av robin_nerf:

generellt så är ATX standarden samma idag som för 20 år sedan när det kommer till montering i chassi.

så generellt säger specarna att det stödjer specifik atx standard så kommer alla komponenter som följer den standarden att passa oavsett om de är sprillans nya eller 20 år gamla.

med ev undantag vissa nätagg t.ex Corsair shift med kontakterna på sidan modulärkontakterna på nätagg är inte med i atx standarden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt så är ATX standarden samma idag som för 20 år sedan när det kommer till montering i chassi.

så generellt säger specarna att det stödjer specifik atx standard så kommer alla komponenter som följer den standarden att passa oavsett om de är sprillans nya eller 20 år gamla.

30 år i år!

Kanske det första ATX chassit:

Och om dagens modekort följer standarden så skall det gå att montera dom i det chassit.

OT, men lite kul

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

30 år i år!

Kanske det första ATX chassit:
<Uppladdad bildlänk>

Och om dagens modekort följer standarden så skall det gå att montera dom i det chassit.

OT, men lite kul

högg mest till med 20 år sannolikheten att någon köper ett nytt chassi för att montera 20+ år gamla komponenter i det lär inte vara gigantisk...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

med ev undantag vissa nätagg t.ex Corsair shift med kontakterna på sidan modulärkontakterna på nätagg är inte med i atx standarden

Det stämmer inte riktigt.
1. Moderkort idag har samma mått, men bygger mer på höjden än tidigare. Det gör att äldre cpu-kylare med fläktar kanske inte får plats. Detsamma med en del kylflänsar för RAM-minnen. Har stött sådana problem själv och vid bygge för anhörig.
2. Det finns många äldre ATX-chassin (även stora sådana) som inte är byggda för att kunna montera fläktar för AIO-kylning. Det saknas helt hål/ öppning i chassits tak eller baksida för det. Och en del chassin som har sådana ventileringshål har ingen anpassning så att man kan skruva fast fläktarna för AIO.
Har upplevt dessa problem med flera chassin som är ca 10 år gamla.

Permalänk
Hedersmedlem

högg mest till med 20 år sannolikheten att någon köper ett nytt chassi för att montera 20+ år gamla komponenter i det lär inte vara gigantisk...

Det finns några historieförvanskande retronördar som köper nya moderna chassin till sina datorbyggen från mitten av 90-talet.

Jag gjorde tvärtom, min senast byggda moderna dator sitter i ett chassi från tidigt 90-tal. Det krävde dock en hel del jobb med sticksågen för att få det att passa

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Just chassin gör ju inget om det har några år på nacken, inte som att chassit håller ihop sämre med tiden (såvida man inte misshandlat den under åren)

Torrent är jättefint chassi, jag hade nog kört på den om jag byggde nytt ATX idag. Den ska svälja allt du listar.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP