Vilka webbläsartillägg för lagom balans mellan säkerhet och komfort?

Permalänk
Medlem

Vilka webbläsartillägg för lagom balans mellan säkerhet och komfort?

Jag är lite orolig för vad jag släpper lös med denna fråga för det finns såklart en enorm vidd vad gäller nivån olika människor anser vara en basal säkerhetsnivå men jag gör ett försök.

Jag använder för det första lösenordshanterare till alla lösenord, med MFA i form av en YubiKey. Det jag undrar är om jag ligger på lagom nivå mellan komfort och säkerhet vad gäller webbläsaren. Eftersom det har tillkommit grejer i min setup under årens lopp kanske det finns ett visst överlapp som bara krånglar till det utan att ge ökad säkerhet?

Allt på hemnätverket går via egenhostad AdGuard Home med ett gäng DNS-blocklistor och här filtreras ju mycket skräp och annonser bort innan det ens når mina klienter på nätverket. Jag har även AdGuard-klienten installerad lokalt på datorn sedan tidigare. Tillför det något sedan jag installerade AdGuard Home eller är det helt meninglöst att ha dem båda parallellt?

Jag kör Windows på datorn och Android på mobilen, men det finns även iPhones i hushållet.

I Firefox kör jag följande tillägg:

• Malwarebytes Browser Guard

• uBlock Origin

• NoScript

• Privacy Badger

• AdBlock Plus

• I dont' care about cookies

Förutom ordningssinnet (har jag onödiga komponenter som överlappar varandra?) är det också så att jag upplever att det relativt ofta är saker som inte fungerar på webbplatser jag besöker. NoScript är ju by design att jag aktivt måste tillåta nya domäner i, och det kan vara lite tjatigt men det är kanske en smäll man får ta. Däremot när jag t.ex. ska göra köp på webbsidor har det hänt ett antal ggr att själva betalningsförfarandet fastnar någonstans mitt i processen och då börjar ett frenetiskt klickande för att se vilken av alla tillägg som sätter käppar i hjulet. Den upplevelsen gör också att jag undrar om jag kan banta ned faunan av tillägg utan att öppna upp mig för all skit på det livsfarliga internetet

VPN vet jag vad det är, och det används vid behov men inget jag känner behövs till vardagssurfen.

Vad har ni för förslag på en lagom nivå av säkerhetsmekanismer som ändå gör vardagssurfen hyfsat bekymmerslös och underhållsfri? Blev tyvärr wall of text.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en rad inställningar i webbläsaren själv som du kan kika på också. Jag har ändrat på dussintals genom åren, och jag minns inte längre alltid varför, men varje gång för att lösa ett konkret problem eller irritationsmoment, ibland säkerhetsaspekter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja, jag följde någon "recommended security settings" för Firefox när jag gick över till den från Chrome för ett par år sedan. Men kanske finns fräschare rekommendationer nu.

Skippade citat då det är uppenbart vem jag svarar :-)