Priskrig försenar Radeon RX 9070

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så ligger den i närheten av 5080, undrar om det priset är motiverat givet prestandan? Nåja, tester i verkligheten lär väl visa det sen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Om det stämmer så ligger den i närheten av 5080, undrar om det priset är motiverat givet prestandan? Nåja, tester i verkligheten lär väl visa det sen...

AMD har redan bekräftad att 9070XT kommer kosta långt under 1000$ så det priset är bara en "place holder"

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Låter mer troligt att AMD vill lägga sig precis under Nvidia prismässigt för samma prestanda.

När Nvidia lanserade sina "Retail Priser" så var de lägre än väntat. Vilket fick AMD att dra i handbromsen. Nu verkar tillgången till Nvidia GPUer vara dålig, så några "Retail Priser" lär vi inte få närmaste månaden.

Hade AMD velat ta marknadsandelar och bredda kundkretsen så vore det kanske bra att börja sälja de grafikkort som ligger hos återförsäljare idag. I alla fall kanske de kan komma med ett lansersingsdatum/event så man slipper undra om marknadsförarna slagit knut på sig själva.

Klart det är prisfix, AMD CEO och Nvidia CEO är ju kusiner, sitter säkerligen o smider planer ihop för maximal utdelning. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Klart det är prisfix, AMD CEO och Nvidia CEO är ju kusiner, sitter säkerligen o smider planer ihop för maximal utdelning. 🤣

Har hört att dem kallar den här planen för..
"kapitalism"

Permalänk
Medlem

Oavsett så verkar priset enligt rykte från MLD hamna under 600$ enligt Tweak Town, vilket då skulle placera RX 9070 XT runt 150$ under RTX 5070 Ti.

Som vanligt så får det tas med en nypa salt, även om AMD verkar vilja ha en prissättning som undergräver Nvidias priser från start.

Oavsett, så är priskrig till fördel för konsumenten, oavsett vilket läger man bekänner sig till

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Osäker på vad du menar att AMD påstår?
AMD har ju i sina slides sagt rakt ut att 9070-serien är positionerad direkt mot 4070 och 4070ti korten.
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/36961?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzM2OTYxIiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiIzODkxRTRFQi0zMzdDLTQ2MEItQjNCMy02RDRGMDFGRDdFNTAifSwia2V5IjoiYmRhODYxMjFjOThiODVhMjhjOGRlODQ2YjBiYzAyNjUifQ%3D%3D
Dvs den lär normalt inte nå upp till 4080-prestanda...
Om den gjort det så hade de lyft det och prismatchat utifrån de förutsättningarna.

Jag tycker AMD säljer in 7000-serien lite kort här, 7900XTX ligger över 4080Super enligt techpowerup, så jag gissar att det är med strålspårning PÅ.
9070 XT verkar dock hamna nånstans 7900 GRE-7900XT, vilket borde göra det hack häl på 5070 Ti, så ett pris på $599-649 känns som en bra plan, medans 9070 nog kommer vara ännu närmare 5070 i prestanda, $478-499 som ryktats känns dock lite för mycket för att det ska sälja bra, så $399-449 vore nog klokare, men kommer nog dra ner priset på 7800XT.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig tidigare sett sån Nvidia-hype, så jag tror tyvärr AMD kommer få det svårt denna generation oavsett pris eller prestanda

Då ser vi helt olika på det här, jag tycker att många ser det som en mycket blek uppdatering. Prestandaökningen verkar ju vara mkt liten. Se t ex r/Nvidia https://www.reddit.com/r/nvidia/s/R5OZeUIkUg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tydligen förmodad 6 månader för återbetalning. Hade du velat ligga ute med X antal tusen i ett halvår? När dessutom amd gpuer inte direkt har haft bäst försäljning

Det är en ren bokföringsdetalj som inte påverkar årsresultatet för ett företag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av teejee:

Det är en ren bokföringsdetalj som inte påverkar årsresultatet för ett företag.

Problemet för återförsäljaren är praktiskt, inte bokföringstekniskt.

Återförsäljaren betalar för de kort de köper, med förväntan att priset skall sättas på en specifik nivå angiven av AMD. AMD säger sedan att "näe, nu har vi bestämt att priset skall vara si och så mycket under den nivå ni förväntade er och vad vi tidigare angav - men ni får tillbaka mellanskillnaden 'före jul™'". Återförsäljaren har nu köpt in en produkt de inte längre kan sälja till konsument för det pris som angavs vid inköp, och de får bära mellanskillnaden tills AMD betalar ut. Det är knappast en särskilt populär situation i en bransch med små marginaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker AMD säljer in 7000-serien lite kort här, 7900XTX ligger över 4080Super enligt techpowerup, så jag gissar att det är med strålspårning PÅ.

Sant, där att 7900XTX ligger rätt lågt nere i listan.
Kan vara med raytracing eller typ generellt sett på helheten.
Eller så får man väl i och för sig ta höjd för att inbördes position mellan korten inte är exakt
(så prutmån för gissningarna finns ju)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var det inte alltid planerat att RX 9070 korten skulle släppas i mars resten var väl bara rykten baserade på någon återförsäljare som hade listat att det skulle släppas 24 januari?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har aldrig tidigare sett sån Nvidia-hype, så jag tror tyvärr AMD kommer få det svårt denna generation oavsett pris eller prestanda

Antar att du inte var där för 30-serien.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet för återförsäljaren är praktiskt, inte bokföringstekniskt.

Återförsäljaren betalar för de kort de köper, med förväntan att priset skall sättas på en specifik nivå angiven av AMD. AMD säger sedan att "näe, nu har vi bestämt att priset skall vara si och så mycket under den nivå ni förväntade er och vad vi tidigare angav - men ni får tillbaka mellanskillnaden 'före jul™'". Återförsäljaren har nu köpt in en produkt de inte längre kan sälja till konsument för det pris som angavs vid inköp, och de får bära mellanskillnaden tills AMD betalar ut. Det är knappast en särskilt populär situation i en bransch med små marginaler.

Det ändrar inget jag skrev, så fort AMD lovar att de får kompensation är det en innestående fordran i bokföringen som gör att de omedelbart kan sänka priset som om de redan hade fått pengarna. Att pengarna i praktiken kommer med fördröjning är bara en bokföringsdetalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det ändrar inget jag skrev, så fort AMD lovar att de får kompensation är det en innestående fordran i bokföringen som gör att de omedelbart kan sänka priset som om de redan hade fått pengarna. Att pengarna i praktiken kommer med fördröjning är bara en bokföringsdetalj.

Det påverkar kassaflödet, vilket bl.a används för att betala löpande utgifter som ex. löner.
Att du får pengar om 6 månader hjälper inte när du skall betala ut varje månad fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nja, du har rätt när det kommer till bokföringen men såna här manövrar kan leda till likviditetsproblem istället. Sure, det kan täckas upp av diverse krediter och annat men sånt kostar. Det är alltså inte på något sätt gratis för en återförsäljare när det här sker. De kommer få bära en del av kostanden under tiden tills de kompenseras i faktiska pengar.

Permalänk
Medlem

Utöver alla YouTubers rekommenderar jag att följa soppan på X

Man vet ju inte vad som är sant, men det är i alla fall två återförsäljare som har korten i lager och som säger samma sak. Det stora problemet ligger i att när de köpte in korten var det med ett tänkt pris på $699 för 9070 XT och $599 för 9070. Nu kommer de inte överens med AMD som vill sänka priset eftersom Nvidia la sig betydligt lägre mot vad de trodde och samtidigt inte ta hela den minskade marginalen själva utan att återförsäljarna ska ta en del av den ”smällen”.

Man brukar ju prata om att många önskar AMD framgång för att konkurrensen sänker priset på den Nvidia-GPU man ändå tänkt köpa. Helt plötsligt är vi i ett läge som är tvärtom, nu är det Nvidia som gör att vi får billigare AMD-kort

För övrigt tror jag att många här inne hade blivit grymt besvikna på om AMD verkligen hade gått med $700 respektive $600 så på något lustigt sätt kommer konsumenterna förmodligen vara vinnarna i detta till slut iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

AMD har redan bekräftad att 9070XT kommer kosta långt under 1000$ så det priset är bara en "place holder"

Aha ok,