Permalänk
Medlem

Gpu-z Rendertest hjälp

Tjenare folket! Det är såhär att jag försöker förstå mig på om jag har något som stryper mitt grafikkort och blev ombedd att testa Gpu-Z och köra Rendertest. Tappade tyvärr bort personen som hjälpte mig så tänkte om någon här sitter på lite kunskap.

Precis när jag startar testat så hoppar den till 4.0 först för att sedan gå ner till 1.1 och sedan hoppar den mellan 1.1 och 2.0

Betyder detta att jag har något som bråkar med kortet eller är allting i sin ordning?

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

Vad är det för övrig hårdvara? Presterar kortet dåligt i spel jämfört mot andra?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad är det för övrig hårdvara? Presterar kortet dåligt i spel jämfört mot andra?

AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
Gigabyte B650 UD AX
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Ja precis jag har lite problem i Poe2.
Dock även extremt många fler med liknande problem men det som är lite störigt är att rätt många skriver att dom inte har problem alls. Tror dock inte allt för mycket på dessa personer samt så kan det vara så att dom inte spelar på samma nivå som mig.
Man kan manipulera spelet rätt mycket så i princip hela skärmen fylls med monsters vilket självklart bidrar till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Ja precis jag har lite problem i Poe2.
Dock även extremt många fler med liknande problem men det som är lite störigt är att rätt många skriver att dom inte har problem alls. Tror dock inte allt för mycket på dessa personer samt så kan det vara så att dom inte spelar på samma nivå som mig.
Man kan manipulera spelet rätt mycket så i princip hela skärmen fylls med monsters vilket självklart bidrar till problemet.

Är prestandan okej i andra spel, eller om du har/kan testa i t.ex 3DMark?

PoE2 är väl också i early access så det kan ju vara möjligt att spelet inte är så optimerat (ännu).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Är prestandan okej i andra spel, eller om du har/kan testa i t.ex 3DMark?

PoE2 är väl också i early access så det kan ju vara möjligt att spelet inte är så optimerat (ännu).

Oja datorn kör på utan problem, Benchmarkar väldigt bra på alla delar.
Grafikkortet I default settings ger poäng över medel.

Har även kört program som CMSS och Prime95 och får inga errors.

Är väl idiotiskt egentligen att lägga tid på att försöka optimera spelet men ser det samtidigt som lite lärorikt & kul.. drömmen vore ju att hitta den perfekta lösningen och spela helt laggfritt även om det förmodligen inte går

Har formaterat om datorn säkert 5 gånger senaste veckorna för när jag testat massa saker känner jag mig aldrig trygg på att allt återställs till default..

Mycket folk pratar om att windows11 nyaste uppdatering skapar problemet men jag testade att installera windows10 Ghost eller vad det hette och det gjorde spelet bara 5 gånger värre.. men skulle vara kul att kunna få tag på den tidigare windows versionen innan 24H2. Dock ska jag spendera några veckor nu i Diablo4 som har ny season om bara ett par minutr! Så hoppas jag att det kommer någon uppdatering tills jag tröttnat på det..
Diablo4 flyter på som smör I max fps utan minsta drop någonsin.

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Oja datorn kör på utan problem, Benchmarkar väldigt bra på alla delar.
Grafikkortet I default settings ger poäng över medel.

Har även kört program som CMSS och Prime95 och får inga errors.

Är väl idiotiskt egentligen att lägga tid på att försöka optimera spelet men ser det samtidigt som lite lärorikt & kul.. drömmen vore ju att hitta den perfekta lösningen och spela helt laggfritt även om det förmodligen inte går

Har formaterat om datorn säkert 5 gånger senaste veckorna för när jag testat massa saker känner jag mig aldrig trygg på att allt återställs till default..

Mycket folk pratar om att windows11 nyaste uppdatering skapar problemet men jag testade att installera windows10 Ghost eller vad det hette och det gjorde spelet bara 5 gånger värre.. men skulle vara kul att kunna få tag på den tidigare windows versionen innan 24H2. Dock ska jag spendera några veckor nu i Diablo4 som har ny season om bara ett par minutr! Så hoppas jag att det kommer någon uppdatering tills jag tröttnat på det..
Diablo4 flyter på som smör I max fps utan minsta drop någonsin.

Är nog inte mycket du kan göra mer än vänta på att de ska fixa poekoden att fungera ok.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det hjälper men jag körde Rendertest också och den låg stabilt på 4.0 hela tiden. Dock så kör jag 23H2 på burken...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag vet inte om det hjälper men jag körde Rendertest också och den låg stabilt på 4.0 hela tiden. Dock så kör jag 23H2 på burken...

Ja precis! Men då har jag lite att gå på.. får testa lite inställningar se om jag kan få min att hålla samma som vänstra fältet!

Det tog inte lång tid alls.. aktiverade bara Föredra max prestanda i Nvidia settings så vart den stabil på 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Det låter som det är specifikt PoE2 som presterar dåligt. Antagligen behöver utvecklarna mer tid (och data?) om prestandaproblemen för att förhoppningsvis förbättra det innan spelet når en full release.

Du som användare kanske kan experimentera med olika inställningar, både spelinställningar och utanför spelet, även testa i olika områden o.s.v., för att se om du kan reproducera när och hur du får sämre prestanda, och om det finns en möjlighet att rapportera det till utvecklarna. Vissa spel har inbyggda verktyg som bland annat skickar med information om ditt system och inställningar vid bugg- och prestandarapporter, men jag vet inte hur PoE2 hanterar det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Ja precis! Men då har jag lite att gå på.. får testa lite inställningar se om jag kan få min att hålla samma som vänstra fältet!

Det tog inte lång tid alls.. aktiverade bara Föredra max prestanda i Nvidia settings så vart den stabil på 4.0

Att den åker upp och ner när du inte forcera max klocka konstant oavsett last är att den anpassar sig efter behövd bandbredd genom pci-e porten för att spara lite ström.

Så att den åker upp och ner mellan versionerna är normalt om man inte forcerat permanent maxklocka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Att den åker upp och ner när du inte forcera max klocka konstant oavsett last är att den anpassar sig efter behövd bandbredd genom pci-e porten för att spara lite ström.

Så att den åker upp och ner mellan versionerna är normalt om man inte forcerat permanent maxklocka.

Tack då har jag lite bättre koll på detta!

Jag generellt har känslan av att spel blir sämre när man mixtrar med energialternativ som detta och har alltid kört på default.
Men 99% av alla man pratar med säger ju att man ska spela med Föredra maximal prestanda.. så blir att testa lite till nu medans jag ändå har det igång!