Här är ditt år på SweClockers!
Permalänk
Medlem

Tystaste kylning Fractal Design North

Morsning!

Har ett Fractal Design North där jag idag har 2x140mm fläktar i fronten (de som kommer med chassit), 1x120mm Artic P12 bak och Noctua NH-U12A som CPU-kylare.

CPU: 9800x3d
GPU: Msi 4090 gaming x slim
Mobo: Msi Tomahawk B650
PSU: Gigabyte 850

Har suttit och justerat fläktkurvorna en hel del, men tycker ändå att den låter lite väl mycket för
min smak. Funderar därför på byta frontfläktarna till 2x140mm Noctua NF-A14x25 G2 och 1x140mm Noctua NF-A14x25 G2 på toppen längst bak.

Är ute efter att den ska vara så tyst som möjligt, men samtidigt säkra ett bra flöde och kylning. Är min tilltänkta uppsättning bra nog eller har ni några andra tips?

Permalänk
Medlem

Eftersom kylaren kör 120mm-fläktar skulle jag börja med uppgradera kylaren till en Noctua variant som stödjer 140mm fläktar som t.ex NH-D15S/U14S. Då behöver du troligtvis inte heller köra push/pull då 140mm flyttar mer luft och ger lägre ludnivå.

https://ncc.noctua.at/cases/model/Fractal-Design-North-4287

Jag kör U14S/A14x25r G2. Denna kombo fungerar fint.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siffe:

Morsning!

Har ett Fractal Design North där jag idag har 2x140mm fläktar i fronten (de som kommer med chassit), 1x120mm Artic P12 bak och Noctua NH-U12A som CPU-kylare.

CPU: 9800x3d
GPU: Msi 4090 gaming x slim
Mobo: Msi Tomahawk B650
PSU: Gigabyte 850

Har suttit och justerat fläktkurvorna en hel del, men tycker ändå att den låter lite väl mycket för
min smak. Funderar därför på byta frontfläktarna till 2x140mm Noctua NF-A14x25 G2 och 1x140mm Noctua NF-A14x25 G2 på toppen längst bak.

Är ute efter att den ska vara så tyst som möjligt, men samtidigt säkra ett bra flöde och kylning. Är min tilltänkta uppsättning bra nog eller har ni några andra tips?

Sätt högre hysteres så slipper du högre ljud.

Noctua säger väl intag främre Top och båda fram sen ut bak och 2 bakre Top

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Eftersom kylaren kör 120mm-fläktar skulle jag börja med uppgradera kylaren till en Noctua variant som stödjer 140mm fläktar som t.ex NH-D15S/U14S. Då behöver du troligtvis inte heller köra push/pull då 140mm flyttar mer luft och ger lägre ludnivå.

https://ncc.noctua.at/cases/model/Fractal-Design-North-4287

Jag kör U14S/A14x25r G2. Denna kombo fungerar fint.

Köpte och byggde datorn för mindre än en månad sedan 😔 Är inte jättesugen på att byta ut CPU-kylaren.

Kylaren är också den jag upplever som låter absolut minst.

Permalänk

skulle tippa att grafikkokrtet troligen är det som låter mest när de börjar närma sig 3000rpm och ligger spikad på templimit eller över vilket inte är något ovanligt på moderna grafikkort.

orginalfläktarna till det är inte speciellt dåliga och chassit har mer ventilation än vad som faktiskt behövs och troligen skulle de flytta mer än tillräkligt även om du låser dem under 50%.

och 4090 är ju en riktig värmebölja dessutom så kan va att cirkulationen är dålig under grafikkortet om du har det monterat horisontellt iaf och du behöver extra värmeevakuering under grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gör en strut av ett papper och lyssna igenom den, för att höra exakt vilka fläktar som låter mest. Jag skulle säga att det är chassifläktarna & grafikkortet som kommer låta mest.

Noctua eller Be quiet-fläktar i chassit och sen kanske t.o.m. en undervolt på grafikkortet kan göra susen.

Har i tidigare datorer haft Noctua som chassifläktar och körde Silent Wings 4 i den nya datorn. Är sjukt nöjd med Silent Wings 4. De är väldigt tysta under 35%. De noctua-fläktarna jag hade i gamla chassit brummade lite mer. Fractal-fläktarna man får med tycker jag inte alls är bra, de byter jag alltid ut just p.g.a. ljudnivån.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Riktigt bra tips med struten... den ska jag använda då jag ibland hör ett konstigt vinande, gnisslande vid idle från någonting.

Jag använder phanteks T30 fläktar i intag x3, 1st bak, 1st bak, 1st bak topp och dessa fläktar är i 120mm-klassen de bäst presterande ljudnormaliserat, dock 30mm. tjocka så får inte plats överallt. PS120SE har en st phanteks och 1st av fläktarna som följde med (30mm får ej plats mellan tornen) Det är ganska tyst men då sidan är mesh så är den svår att få tyst som ett gammal klassiskt ljuddämpat chassi. 140 fläktar är generellt tystare och en 120 i botten ger inte mycket på en fd-north. Om man inte kör 5090 OC-tredjepartskort, då vill man faktiskt kyla kontakter och kablar nere vid PSU:t lutar det åt.

Det som i mina ögon var lite dåligt på fd-north är att brackets för 120mm stör en 140mm vid intag så jag var orolig för turbulensljud kring dessa, därför blev det 120mm fläktar. Önskar man hade optimerat fronten för 140mm som phanteks nya chassi t.ex.

Jag litar inte så mycket på andras upplevelser av ljud, då jag är ganska petig så var svårt innan att forska fram vad som är tystast men samtidigt svalt på en fd-north.

Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle tippa att grafikkokrtet troligen är det som låter mest när de börjar närma sig 3000rpm och ligger spikad på templimit eller över vilket inte är något ovanligt på moderna grafikkort.

orginalfläktarna till det är inte speciellt dåliga och chassit har mer ventilation än vad som faktiskt behövs och troligen skulle de flytta mer än tillräkligt även om du låser dem under 50%.

och 4090 är ju en riktig värmebölja dessutom så kan va att cirkulationen är dålig under grafikkortet om du har det monterat horisontellt iaf och du behöver extra värmeevakuering under grafikkortet.

Mitt grafikkort låter nog mest i lådan redan vid 1500-1600rpm. Är riktigt sugen på en deshroud och montera lite kvalitetsfläktar istället, men i fd-north får man ej plats med 3x120mm där vilket hade behövts. Om någon vet ej bra 100mm fläkt mottages tips gärna.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Ja, det kanske blir be quiet! 2x140mm i fronten och 1x140mm bak top.

Permalänk
Medlem

Vilken sidopanel har du? Glas eller med lufthål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Vilken sidopanel har du? Glas eller med lufthål?

Glas-varianten

Permalänk
Medlem

Mina stock fläktar låter riktigt mycket jämfört med mina Noctua jag satt in. Det låter ett riktigt irriterande "woo, woo, woo" från front fläktarna. De låter betydligt mer under högre varv också.

Permalänk
Medlem

När jag tänker tillbaka på all tid jag lagt på att läsa på om fläktar, just med fokus på ljudnivå så känns det som jag hade kunnat skaffa en kandidatexamen istället.

- En större fläkt flyttar mer luft på samma RPM, eller samma luft i lägre hastighet (RPM) jämfört en mindre fläkt.
- 2 Fläktar flyttar mer luft än 1 fläkt.

Mer eller mindre vill du sätta in så många fläktar du kan, och sen köra dem på lägre nivå. Byt ut alla original fläktarna då de låter mycket. Där det får plats 140mm kör på det, annars 120mm. Noctua är bäst helt klart, men du får nästan samma resultat med Arctic som kostar 1/5 så mycket.

4090 producerar ju en del värme, går inte komma ifrån. Men kan tänka mig du kan köra fläktarna runt 1000-1200 RPM om du följer ovan råd. Chassifläktarna kommer troligen vara tystare än grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

När jag tänker tillbaka på all tid jag lagt på att läsa på om fläktar, just med fokus på ljudnivå så känns det som jag hade kunnat skaffa en kandidatexamen istället.

- En större fläkt flyttar mer luft på samma RPM, eller samma luft i lägre hastighet (RPM) jämfört en mindre fläkt.
- 2 Fläktar flyttar mer luft än 1 fläkt.

Mer eller mindre vill du sätta in så många fläktar du kan, och sen köra dem på lägre nivå. Byt ut alla original fläktarna då de låter mycket. Där det får plats 140mm kör på det, annars 120mm. Noctua är bäst helt klart, men du får nästan samma resultat med Arctic som kostar 1/5 så mycket.

4090 producerar ju en del värme, går inte komma ifrån. Men kan tänka mig du kan köra fläktarna runt 1000-1200 RPM om du följer ovan råd. Chassifläktarna kommer troligen vara tystare än grafikkortet.

nu har jag inget north chassi utan ett define R3 men min erfarenhet så känns chassifläkt hypen när det kommer till antal fläktar lite överdriven.

jag har 3 p12 fläktar (41.1cfm 300-2100rpm) 2 insug i fronten och ett utsug i baken resten av hålen i chassit pluggade.

sen har jag visserligen mitt nätagg vänt vad många anser uppåtner och fel så det hjälper till att dra ut varmluft under gpu (dålig cirkulation under gpu pga chassidesign)

och skillnaden att köra min p12 fläktar på max eller typ <500rpm är försumbar typ 1-2°c på cpu/gpu på sin höjd och iom att cfm brukar genrellt röra sig relativt linjärt med rpm så borde 500rpm motsvara ~9.5cfm vid 500rpm lite grovt räknat per fläkt.

så skillnaden mellan 19cfm insug/9.5cfm utsug och 82.2cfm insug och 41.1cfm utsug är mer eller mindre bara att fläktarna genrererar mer ljud.

däremot att ha nätagget vänt så det drar varmjuft under gpu eller inte för mig gör i runda slängar ~10°c skillnad på gputemp på mit 3070ti.

så handlar mer om att placera fläktarna där de faktiskt behövs än att faktiskt ha många eller verkligen ösa på så mycket cfm som möjligt för uppenbarligen så är iaf i mitt fall runt 20cfm cirkulation tillräckligt för att cirkulera in tillräckligt med kalluft.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows