Tillverkare skyddar ström­kontakten på RTX 5090

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare skyddar ström­kontakten på RTX 5090

Kort från Asus och MSI har värme­avledande kuddar på utsidan av 12V‑2x6-kontakten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mysigt att elsäkerhet nu förpassats till ett tillfälle att öka vinsten och få folk att köpa dyrare modeller

Oklart hur en värme överföringskudde ska hjälpa, men det spelar ju på folks känslor om säkerhet och att kunna sova i lugn och ro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mysigt att elsäkerhet nu förpassats till ett tillfälle att öka vinsten och få folk att köpa dyrare modeller

Oklart hur en värme överföringskudde ska hjälpa, men det spelar ju på folks känslor om säkerhet och att kunna sova i lugn och ro

Exakt, låter som en gimmick som spelar på folks känslor för att sälja mer.

Permalänk
Medlem

Aahh, utveckling. Tur att Nvidia inte snålar med alla miljarder de tjänat de senaste åren!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Aahh, utveckling. Tur att Nvidia inte snålar med alla miljarder de tjänat de senaste åren!

Detta har 0 med Nvidia att göra, det vissa partnertillverkare som gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta har 0 med Nvidia att göra, det vissa partnertillverkare som gör detta.

Ok, jag tolkade det som att det är vissa partnertillverkare som försöker fixa Nvidias värdelösa kontakt, men det är alltså partnertillverkare som ändrat i Nvidias design som stått för problemen med överhettade strömkontakter? Har jag förstått det rätt då?

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gillar Zotac’s approach.

Det är lite som en stickkontakt som inte sitter helt i, som gjort för problem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är klart det blir svalare av att man leder bort värme. Eller är kuddarna inte kopplade till någon kylfläns menar du?

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser om 5090 ju mindre vill jag ha det.
Tanken var ju ett Suprim men med ett pris på 38k får det nog vara..

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 5090, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Zotac har gått ännu längre – kabeln måste vara ansluten ordentligt för att kortet alls ska starta.

Låter ju som en suverän lösning som borde vara standard. Hur kommer det sig att man bara sett en board partner göra detta?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Ok, jag tolkade det som att det är vissa partnertillverkare som försöker fixa Nvidias värdelösa kontakt, men det är alltså partnertillverkare som ändrat i Nvidias design som stått för problemen med överhettade strömkontakter? Har jag förstått det rätt då?

Nej det stämmer som du sa, Nvidia har tagit fram ett koncept på en kontakt som är helt befängt.
Partnertillverkare bryr sig om sitt rykte och vill helst inte bränna upp folks datorer så då försöker dem sig på olika lösningar för att minska problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ju mer jag läser om 5090 ju mindre vill jag ha det.
Tanken var ju ett Suprim men med ett pris på 38k får det nog vara..

Det låter sunt av dig att avstå.

Jag känner likadant, hade planerat för ett RTX 5090 på alla sätt och vis då jag gärna tar bättre flyt i olika titlar i 3440p, men ju mer detaljer som framkommer desto mindre attraktivt blir det.

Det som jag anser mest problematiskt är just strömförbrukningen tillsammans med en enda strömkontakt, det är inte något jag hade kunnat låta bli att tänka på samtidigt som jag spelar eller använder kortet, vilket förstör upplevelsen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det låter sunt av dig att avstå.

Jag känner likadant, hade planerat för ett RTX 5090 på alla sätt och vis då jag gärna tar bättre flyt i olika titlar i 3440p, men ju mer detaljer som framkommer desto mindre attraktivt blir det.

Det som jag anser mest problematiskt är just strömförbrukningen tillsammans med en enda strömkontakt, det är inte något jag hade kunnat låta bli att tänka på samtidigt som jag spelar eller använder kortet, vilket förstör upplevelsen.

Mvh

Strömförbrukning, nu det här, fake frames med hög PCL och framför allt priset. Ångrar lite nu att man inte snatchade ett 4090 under Black Friday för 19k

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, RTX 5090, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att vi kommer få se fler smälta kontakter med denna serie.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Strömförbrukning, nu det här, fake frames med hög PCL och framför allt priset. Ångrar lite nu att man inte snatchade ett 4090 under Black Friday för 19k

@fieskmask
Jag tog ett Asus 4090 tuf häromveckan när det såldes ut för 18k

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@fieskmask
Jag tog ett Asus 4090 tuf häromveckan när det såldes ut för 18k

Hur många ex hade dem, vilken butik var det?

Fantastiskt pris

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hur många ex hade dem, vilken butik var det?

Fantastiskt pris

Mvh

@Aeig

Webhallen, ingen aning hur många det va, jag velade några dagar innan jag köpte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Zotac har gått ännu längre – kabeln måste vara ansluten ordentligt för att kortet alls ska starta.

Låter ju som en suverän lösning som borde vara standard. Hur kommer det sig att man bara sett en board partner göra detta?

Huvudnumret i övergången till 12V‑2x6-kontakten (del av ATX 3.1) är ju att sense-kontaktblecken gjorts (ytterligare) kortare än kontaktblecken för själva strömmatningen i den uppdaterade versionen av kontaktdonet just så att kortet inte ska kunna känna av kontakten som ikopplad förrän den är itryckt hela vägen.
Det är väl detta som Nvidia själva hänvisar till när de säger att problemet inte längre ska kunna hända.

Jag vet inte om Zotacs lösning innebär någon avgörande skillnad säkerhetsmässigt jämfört detta (utöver då att de, vilket namnet de givit sin lösning antyder, tydligen har någon lysdiod som indikerar status). Vore intressant att veta exakt vad som skiljer och om det påverkar säkerheten.

Skrivet av medbor:

Skrivet av dlq84:

Exakt, låter som en gimmick som spelar på folks känslor för att sälja mer.

Just det där låter ytterst tveksamt om det fyller ett faktiskt syfte. Spontant känns det som meningslöst PR-hittepå.
Möjligen då om man inte ska se det som en säkerhetsfunktion i relation till problemen som i vissa fall uppstod med 12VHPWR, på det sätt som artikeln antyder att man ska tolka det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om jag har ett 3.0 nätagg med 12VHPWR hur fungerar det då med nya 12V-2x6 kontakten ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Idioti att sätta värmekuddar istället för att öka på det ledande godset i kontakten.
Problemet är inte löst, värmekuddar hjälper kanske lite, men när det blir överhettning så hjälper de inte alls.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ännu aktiv pc-gamer även om jag dragit ned lite budgeten, och skriver inte detta främst för att gnälla och klaga.
Även om det nu sannolikt är så, att det främst är ett handhavande fel som kan ligga bakom eventuell brandfara.

Men för knappt 30 000, så känns det lite så där, att man dels får deltaga i coil whine lotteriet samt även dras med en risk för brandfara, även den risken är mycket låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Nej det stämmer som du sa, Nvidia har tagit fram ett koncept på en kontakt som är helt befängt.
Partnertillverkare bryr sig om sitt rykte och vill helst inte bränna upp folks datorer så då försöker dem sig på olika lösningar för att minska problemet.

Då har det väl en hel del med Nvidia att göra, hade de haft en vettig design från början så hade partnertillverkarna inte behövt fixa skiten.....

Visa signatur

StoppaCopySwede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är klart det blir svalare av att man leder bort värme. Eller är kuddarna inte kopplade till någon kylfläns menar du?

Det brukar sällan vara en bra ide att "kyla ner" plastdelar. Ska det avledas mer värme är det mer koppar i kontakten som gäller.
Blir kopparn i kontakten för het så smälter plasten innifrån och värmeledningen till kylkuddar på utsidan hjälper minimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om jag har ett 3.0 nätagg med 12VHPWR hur fungerar det då med nya 12V-2x6 kontakten ?

Du får se till att kontakten är fullt inkopplad på PSU-sidan, vilket inte brukar vara så svårt eftersom man generellt inte böjer kabel där på samma sätt som på grafikkortssidan.

Eftersom skillnaden vad jag förstått i praktiken inte är i kabeln utan bara på respektive sida där den kopplas in så drar du rimligen nytta av förbättringarna i 12V-2x6 på den sida där det spelar mest roll.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Nvidia försöker fokusera på att få ner strömbudgeten i framtiden, DLSS gör mycke av jobbet som tex skala upp saker och göra det mer lättdrivet som krävde mer hårdvara förr. Vi får se vad DLSS 5 och 6 kan göra i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag hoppas Nvidia försöker fokusera på att få ner strömbudgeten i framtiden, DLSS gör mycke av jobbet som tex skala upp saker och göra det mer lättdrivet som krävde mer hårdvara förr. Vi får se vad DLSS 5 och 6 kan göra i framtiden.

Är väl på samma nivåer som tidigare halo produkter?
Förr var ju sli populärt bland de som ville ha, ibland, de lilla extra?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl på samma nivåer som tidigare halo produkter?
Förr var ju sli populärt bland de som ville ha, ibland, de lilla extra?

Jag tycker 600 watt är ganska mycke för ett grafikkort, jag vet inte vilka spel som kommer kräva så mycke kraft, kanske dom som vill ha oändligt med fps i 4K.

Själv är jag rätt nöjd om jag kan köra allt i 1440p och 60/120 fps och kortet drar mellan 200-300 watt

Men jag gissar att framtidens DLSS + AI kommer kunna göra mycket mjukvarumässigt som inte kräver så enorm råstyrka i hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Sån jävla ultra-fail med dessa nya kontakter. Svälj stoltheten o gå tillbaka till 8-pin nvidia.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Så när får vi se vattenkylda kontakter? Helst med massa RGB-fläktar också....

Permalänk
Medlem

Haha värmekuddar? Snacka om att försöka lösa problemet från fel håll.
Blir det varmt är något felkonstruerat fusk hjälper sällan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9