Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Arc Battlemage owners club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

absolut, men hade gärna velat för upp fpsen lite.
då jag märker att den droppar lite sporadiskt.

Kanske blir stadigare om du ökar trycket på gpun och på så vis avlastar cpun?
Höjer inställningarna?
Värt att experimentera runt tror jag.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Kingdom deliverance

Någon som testat kingdom deliverance på arcen ännu?
Sugen på ny rigg men osäker på hur all in jag borde gå.
Kan säkert bygga för 25-30k men hade känts bättre som familjefar att inte lägga absolut max på en dator.

Antar att max max man kan förvänta sig av dagens tyngre spel är 1440p?

Är ju innerst inne väldigt sugen på att för en gång skull ha en maxad dator, men man kanske får ta de en annan gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Kan säkert bygga för 25-30k men hade känts bättre som familjefar att inte lägga absolut max på en dator.

Är ju innerst inne väldigt sugen på att för en gång skull ha en maxad dator, men man kanske får ta de en annan gång

Jag är också sugen på nya Kingdome come deliverance 2.
Men kan inte prioritera att lägga pengar på det just nu.

Men såg denna video:

https://youtu.be/KfkG0tklM-I?si=RJTZ8NPLFJUcrygO

Verkar funka fint.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Kanske blir stadigare om du ökar trycket på gpun och på så vis avlastar cpun?
Höjer inställningarna?
Värt att experimentera runt tror jag.

fast höjer så sjunker ju fpsen då det krävs mer av riggen.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Mitt tipps om du ska bygga ny burk är att köra på AM5 ialf.
Jag har ju en R5 7600 parad med ett Arc B580 och spelar i 1440p.
Tycker så här långt datorn levererar riktigt bra för vad det kostade att bygga.
Du kan se min burk i signaturen.
Kostade mig strax över 10000kr totalt, kändes vettigt.
Är trebarns familjefar jag, så förstår dig.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

fast höjer så sjunker ju fpsen då det krävs mer av riggen.

Lek runt med inställningarna, du sa ju att du ville få en mer stabil fps som jag förstod det.
Jag höll på och testade runt och har stannat vid de inställningar jag visade, känns butter smooth och ligger 59-64 fps stabilt.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Mitt tipps om du ska bygga ny burk är att köra på AM5 ialf.
Jag har ju en R5 7600 parad med ett Arc B580 och spelar i 1440p.
Tycker så här långt datorn levererar riktigt bra för vad det kostade att bygga.
Du kan se min burk i signaturen.
Kostade mig strax över 10000kr totalt, kändes vettigt.
Är trebarns familjefar jag, så förstår dig.

Ja am5 lär de bli. Hur är 7600 kontra en 7800x3d tror du? Pratar nu endast inom gaming.
Videon som länkades någon kommentar innan såg ju väldigt lovande ut. Men frågan är hur framtidssäker denna burk blir, tänker om man slår på lite större på övriga komponenter så kan man ju byta grafikkortet om ett par år igen bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag hade problem med Pubg först. Visade sig dock att det var den inbyggda grafiken i min Ryzen 5 7600 som spökade då spelet valde att köra med det istället för Arc kortet. Efter att jag avaktiverat den inbyggda grafiken så fungerade Pubg för mig.

Nu är de löst var jäkla skillnad att gå från 10 fps till 200-300 😅

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 5 7500F | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | 9070 XT Pulse | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Ja am5 lär de bli. Hur är 7600 kontra en 7800x3d tror du? Pratar nu endast inom gaming.
Videon som länkades någon kommentar innan såg ju väldigt lovande ut. Men frågan är hur framtidssäker denna burk blir, tänker om man slår på lite större på övriga komponenter så kan man ju byta grafikkortet om ett par år igen bara

Allt beror ju på vad du vill lägga ut.
En 7800x3d är ju en fantastisk gaming cpu, men kostar ju därefter också.
Min tanke är att uppgradera grafikkortet i min burk en gång ialf.
Kanske uppgraderar processorn med om AM5 får ett lika långt liv som AM4. Men det återstår ju att se.
Det är lätt att kostnaderna drar iväg om du inte bestämmer dig för en fast budget och håller dig till den.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Nu är de löst var jäkla skillnad att gå från 10 fps till 200-300 😅

Du ser!
Vet hur du kände, jag var också förbryllad innan jag kom på vad pubg höll på med.
Men inte något fel på Arc i detta fall.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Wow, häftig combo!
Hur upplever du prestandan?

I Windows funkar det super till det jag använder photo och video

I Linux något sämre men klart godkänt

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Du ser!
Vet hur du kände, jag var också förbryllad innan jag kom på vad pubg höll på med.
Men inte något fel på Arc i detta fall.

Såg lite på Youtube och tyckte han hade dålig prestanda men tror de är fixat i senare drivers när jag läste någon tråd på intel forum 🙂 kör med 9800x3d och 1440p allt very low 😄

Startade bara training och sådär blev ens förhoppningar bättre för detta kort , ska in lira nån riktig runda och kolla hur de ligger 🙂

Är här någon som har några bra OC inställningar eller undervolt med prestanda som stock ? Verkar ha höjt power limit till 20% ifrån 8% som man sett videos/bilder på OC inställningar?

Visa signatur

Lian Li Lancool 207 | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ryzen 5 7500F | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | 9070 XT Pulse | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Lek runt med inställningarna, du sa ju att du ville få en mer stabil fps som jag förstod det.
Jag höll på och testade runt och har stannat vid de inställningar jag visade, känns butter smooth och ligger 59-64 fps stabilt.

Mja, lite högre fps. men ska testa runt lite mer,

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

I Windows funkar det super till det jag använder photo och video

I Linux något sämre men klart godkänt

Trevligt!
Linux har jag inte lekt med på länge.
Kanske skulle skaffa en till m.2 och installera en distro på kul längre fram.
Är det enkelt att dualboota nuförtiden?

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Såg lite på Youtube och tyckte han hade dålig prestanda men tror de är fixat i senare drivers när jag läste någon tråd på intel forum 🙂 kör med 9800x3d och 1440p allt very low 😄

Startade bara training och sådär blev ens förhoppningar bättre för detta kort , ska in lira nån riktig runda och kolla hur de ligger 🙂

Är här någon som har några bra OC inställningar eller undervolt med prestanda som stock ? Verkar ha höjt power limit till 20% ifrån 8% som man sett videos/bilder på OC inställningar?

Ja, har hört att de som vet vad dom gör har fått en nice boost. Själv har jag inte vågat mig på detta ännu. Är ju ny med sånt här nörderi! 😅

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Hur har ni med coilwhine på era B580 kort, jag har ett limited edition ifrån Intel men jag har coilwhine på mitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Hur har ni med coilwhine på era B580 kort, jag har ett limited edition ifrån Intel men jag har coilwhine på mitt.

Jag har också ett B580 Limited Edition, men mitt är tyst, inget coilwhine.
Låter det mycket om ditt?

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag har också ett B580 Limited Edition, men mitt är tyst, inget coilwhine.
Låter det mycket om ditt?

Ja de är konstant coilwhine när jag provat olika spel. Mycket för ett kort som drar max 180W ish. Köpte som fyndvara hos inet så antar de var anledningen om de var därför den var som fyndvara. Vet inte om Inet kan byta mot en annan men de är alltid gråzon när de är till coilwhine för de är inget fel på kortet i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Ja de är konstant coilwhine när jag provat olika spel. Mycket för ett kort som drar max 180W ish. Köpte som fyndvara hos inet så antar de var anledningen om de var därför den var som fyndvara. Vet inte om Inet kan byta mot en annan men de är alltid gråzon när de är till coilwhine för de är inget fel på kortet i sig.

Vad trist! Men Inet brukar vara väldigt bra att ha att göra med. Så tycker definitivt att du ska prata med dom. Just nu har dom ju LE kort hemma i lager också.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Coilwhine är inget jag hört särskilt mycket om med B580 korten.
Men kan ju tänka mig att det förekommer, problemet förekommer ju tyvärr oavsett plattform. (Arc, Radeon. Geforce).
Hoppas verkligen Inet hjälper dig.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Coilwhine är inget jag hört särskilt mycket om med B580 korten.
Men kan ju tänka mig att det förekommer, problemet förekommer ju tyvärr oavsett plattform. (Arc, Radeon. Geforce).
Hoppas verkligen Inet hjälper dig.

Skall höra med de, lite synd för B580 funkar utmärkt annars i pubg med 1440p låga inställningar för se fienden lättare och får hög fps också ihop med 9800x3d🙂

Ja tyvärr gör de det men vissa jag haft i min ägo som varit olika tillverkare av high end nvidia kort har varit som natt och dag med coilwhine så de är olika från kort till kort 😊

På med hörlurar sen hörs de inte annars 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Skall höra med de, lite synd för B580 funkar utmärkt annars i pubg med 1440p låga inställningar för se fienden lättare och får hög fps också ihop med 9800x3d🙂

Ja tyvärr gör de det men vissa jag haft i min ägo som varit olika tillverkare av high end nvidia kort har varit som natt och dag med coilwhine så de är olika från kort till kort 😊

På med hörlurar sen hörs de inte annars 😅

Visst gör det, funkar fint för mig med min R5 7600 också i 1440p. Sen är jag ju casual gamer, så kräver så klart inte 300fps när jag spelar. Min skärm är dessutom 155hz.
Ska tilläggas att jag är totalt värdelös på pubg, men tycker det är kul att köra nån match då och då.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Börjat spela lite Avowed med min Arc burk, riktigt trevligt spel tycker jag.
Någon annan som testat detta.
Tycker det flyter på fint för mig i 1440p.
Har det genom Game pass.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Då jag har spelat mindre och mindre de senaste två åren har jag under en längre tid övervägt möjligheten att gå ner i formfaktor, effekt, osv då behovet inte riktigt finns där idag för de mest kraftfulla och exotiska lösningarna.

Efter Nvidias debacle med sin 5000 serie lansering och krångel med drivrutiner senaste året så bestämde jag mig slutligen för att sälja mitt RTX 4090. Jag har klarat mig bra på den integrerade grafiken sedan dess, men känner ändå att det hade varit skoj att ha ett grafikkort om jag vill spela något då och då med vänner och bekanta.

Så jag började titta på RTX 5070(Ti) men landade i att det är för dyrt för vad det är och hur jag använder datorn i nuläget, samt att jag ogillar hur Nvidia har agerat senaste tiden.

Blickade vidare mot AMD, men även där är jag skeptisk till hur de har börjat göra affärer och deras ständiga misslyckanden och besvikelser.

Av en ren och skär slump hittade jag en tråd på Reddit där en användare hade gått från RTX 4090 till Intel Arc B580, och det var så tanken föddes

Därför beställde jag imorse ett Intel Arc B580 Limited Edition, och förhoppningsvis så sitter allting i datorn imorgon och jag ska köra lite tester.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Då jag har spelat mindre och mindre de senaste två åren har jag under en längre tid övervägt möjligheten att gå ner i formfaktor, effekt, osv då behovet inte riktigt finns där idag för de mest kraftfulla och exotiska lösningarna.

Efter Nvidias debacle med sin 5000 serie lansering och krångel med drivrutiner senaste året så bestämde jag mig slutligen för att sälja mitt RTX 4090. Jag har klarat mig bra på den integrerade grafiken sedan dess, men känner ändå att det hade varit skoj att ha ett grafikkort om jag vill spela något då och då med vänner och bekanta.

Så jag började titta på RTX 5070(Ti) men landade i att det är för dyrt för vad det är och hur jag använder datorn i nuläget, samt att jag ogillar hur Nvidia har agerat senaste tiden.

Blickade vidare mot AMD, men även där är jag skeptisk till hur de har börjat göra affärer och deras ständiga misslyckanden och besvikelser.

Av en ren och skär slump hittade jag en tråd på Reddit där en användare hade gått från RTX 4090 till Intel Arc B580, och det var så tanken föddes

Därför beställde jag imorse ett Intel Arc B580 Limited Edition, och förhoppningsvis så sitter allting i datorn imorgon och jag ska köra lite tester.

Mvh

Om nu hur företagen beter sig så är väll Intel minst lika illa som AMD om inte värre, med tanke på hur extremt uselt dom hanterade hela 13th/14th gen problemen?
I månader skyllde dom på moderkorts tillverkarna, sen när det framkom att felet låg hos intel så fixar dom det TRE gånger och sen får man nöja sig med vadå 2-3 år extra garanti..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Trevligt!
Välkommen in i klubben!
Hoppas du ska bli lika nöjd med ditt kort som jag är med mitt.
Blir kul att höra dina upplevelser sen.
Glöm inte att göra en ordentlig DDU innan, och när allt funkar, avaktivera den inbyggda grafiken, vissa spel kan annars välja att köra på den inbyggda och så tror du att det är fel på Arc.
Jag råkade ut för det med Pubg.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Om nu hur företagen beter sig så är väll Intel minst lika illa som AMD om inte värre, med tanke på hur extremt uselt dom hanterade hela 13th/14th gen problemen?
I månader skyllde dom på moderkorts tillverkarna, sen när det framkom att felet låg hos intel så fixar dom det TRE gånger och sen får man nöja sig med vadå 2-3 år extra garanti..

Jag instämmer helt När det gäller ett så stort bolag som Intel får man nog titta på olika delar av det också. Jag tycker GPU divisionen verkar vilja göra kunderna nöjda och levererar mer prestanda per krona än både AMD och Nvidia, det är tillräckligt för att jag åtminstone skall vilja testa.

Visar det sig att prestandan är för låg eller att det förekommer andra utmaningar som är för stora för att ignorera så får jag motvilligt byta tillbaka till team grön eller röd

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5070 Ti Prime - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Trevligt!
Välkommen in i klubben!
Hoppas du ska bli lika nöjd med ditt kort som jag är med mitt.
Blir kul att höra dina upplevelser sen.
Glöm inte att göra en ordentlig DDU innan, och när allt funkar, avaktivera den inbyggda grafiken, vissa spel kan annars välja att köra på den inbyggda och så tror du att det är fel på Arc.
Jag råkade ut för det med Pubg.

Tackar så mycket, ska bli spännande detta!

Jag har installerat in Windows 11 i förberedelse för detta och inte installerat några drivrutiner alls, den integrerade grafiken kör i nuläget på någon grundläggade mjukvara men ingen Radeon Settings osv.

Kan jag installera kortet först med drivrutiner och därefter avaktivera iGPU i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tackar så mycket, ska bli spännande detta!

Jag har installerat in Windows 11 i förberedelse för detta och inte installerat några drivrutiner alls, den integrerade grafiken kör i nuläget på någon grundläggade mjukvara men ingen Radeon Settings osv.

Kan jag installera kortet först med drivrutiner och därefter avaktivera iGPU i BIOS?

Mvh

Låter bra det, då borde allt rulla på.
Du kan avaktivera i Bios, men tror det räcker om du gör det i Windows bara, det är det jag gjort iaf och efter det har allt fungerat för mig.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag instämmer helt När det gäller ett så stort bolag som Intel får man nog titta på olika delar av det också. Jag tycker GPU divisionen verkar vilja göra kunderna nöjda och levererar mer prestanda per krona än både AMD och Nvidia, det är tillräckligt för att jag åtminstone skall vilja testa.

Visar det sig att prestandan är för låg eller att det förekommer andra utmaningar som är för stora för att ignorera så får jag motvilligt byta tillbaka till team grön eller röd

Mvh

Fast gör dom? Sure sitter man på en 9800x3d så gör dom det med dagens priser (vid lansering så va dom onpar med billigare rx 7600 då bara partnerkort gick att köpa)
Men sitter man med en äldre CPU, säg 5600x så är dom mer eller mindre onpar med nvidia när det kommer till fps per krona. Jag har då iallafall inte hört ett knyst om från Intel angående detta (om dom jobbar på att åtgärda det eller inte)

Visa signatur

here we go!