Kommer RTX 5090 få problem med bara en 12VHPWR-kontakt?
Kollade igenom reviews för RTX5090 då jag är sugen på nytt grafikkort.
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-astr...
Men när man kommer till Power Consumption så är detta jättefarligt grafikkort att gamea med. Det är verkligen att kasta pengarna i sjön.
RTX5090 har 12VHPWR som har ett max uttag på 600w.
Problemet är att detta grafikkort ligger på 620w hela tiden under gaming och har bara ett uttag för 12VHPWR. Spelar man 6-8-10 timmars sessioner under några månader kommer dessa kontakter att smältas om inte värre.
Vi har redan sett dessa problem en hel del på reddit med 4090 efter något år som "bara" nyttjar ca 411w under gaming. Det finns absolut 0% chans att RTX5090 överlever mer än 1 år för gamers när den drar över 600w (600w som dessutom är max safetly limit för 12VHPWR). Detta är ett superfarligt kort för gaming.
Det enda som kommer i närheten var 3090TI på 529w under gaming men den hade dubbla uttag. Så det var lugnt när det bara var 265w per uttag. Men alla som kommer ihåg 3090TI vet att rummet som man spelade i var en bastu redan efter en timma.
Dessutom har den 643w spikes under 20ms intervaller. Det innnebär att strikare dyrare nätagg som tom Corsair och Seasonic på 1000w, speciellt äldre modeller kommer att slå av sig själv titt som tätt utan att någon fattar varför (OCP). Nätaggen gillar verkligen inte spikes på upp emot 650w.
Att mata ett grafikkort konstant med över 600w är fullständigt vansinnigt. Rummet kommer bli kokhett och kablarna och uttagen kommer så småningom att smälta efter några månader. När gamers kört många 6-8 timmars sessioner i MMORPG, Elden Ring eller Call of Duty. Det motsvarar i effekt nästan som att ha igång en mikrovågsugn på max 7 timmar i streck.
Jag kommer aldrig våga köpa detta grafikkort. Förutom att det blir lökigt i lägenheten så finns det ingen chans att detta plastuttag håller i flera år under 600w+ tryck. Dom får helt enkelt installera 2 uttag på grafikkortet om jag ska vara intresserad.
Inom 1-2 år så jag övertygad om att det kommer det hagla in gruppstämningar mot Nvidia över detta. Vi har som sagt redan sett smälta portar på RTX5090 över ca 410w på en och samma port. Men här höjer man ribban 200w utan att ha 2 uttag. Vansinne!