Svårt att hålla fokus med Ultrawide

Permalänk
Medlem

Svårt att hålla fokus med Ultrawide

Jag har i 2-3 år använt en 34" Ultrawide (34GN850P). Det är en otrolig skärm på alla sätt - men jag tänker mer och mer på att jag har svårt att fokusera på grund av det.

Oftast blir det att jag har två fullstora browserfönster bredvid varandra, och det är inte sällan jag tittar på en youtubevideo i ena fönstret samtidigt som jag gör något annat i det andra.

Självklart kommer det väl till syvende och sist ned till självdiciplin, men jag har ändå mer börjat tänka på att den stora skärmytan lite uppmuntrat till sådant splittrat fokus.

Är det någon som känner igen sig i detta?

Överväger att byta till 2st 27 tums 1440p-skärmar, eller kanske enbart en större 4k-monitor.

Känner ni igen er i detta? Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Nja, är inte riktigt med, 2st 27" 16:9 skärmar kommer ju bara ge dig mer skärmyta än 1st 34" 21:9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nja, är inte riktigt med, 2st 27" 16:9 skärmar kommer ju bara ge dig mer skärmyta än 1st 34" 21:9?

Ja, det är ju logiskt, men upplever att jag har lättare att fokusera på kontoret med två stycken 24". Blir lite större mentalt hopp mellan att fokusera från en till en annan, I suppose.

Permalänk
Medlem

Sätt en tunn svart tejpremsa i mitten??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Håller med. Tycker det är lättare att hålla fokus med multiskärm jämfört med en ultrawide.

Beror ju säkert på vad man gör. Frugan har inga större problem med sin ultrawide verkar det som. Men jag sitter hellre vid någon av mina 3 och 2 skärmssystem. Lättare att fokusera på skärmen i mitten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, det är ju logiskt, men upplever att jag har lättare att fokusera på kontoret med två stycken 24". Blir lite större mentalt hopp mellan att fokusera från en till en annan, I suppose.

Det är inte så att det är lättare att koncentrera sig på jobbet just på grund av att du är på jobbet då?
Du har specifika uppgifter som du ska utföra kontra låta hjärnan "vandra fritt" när du är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är inte så att det är lättare att koncentrera sig på jobbet just på grund av att du är på jobbet då?
Du har specifika uppgifter som du ska utföra kontra låta hjärnan "vandra fritt" när du är hemma.

Nja, jobbar hemma ungefär hälften av tiden.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är just ett ultrawide problem för jag har samma problem med två separata skärmar!

Har ibland testat köra med bara 1 skärm och finner då att jag kan fokusera mycket bättre på spel. Annars vill jag typ alltid ha igång Youtube eller någon TV-serie samtidigt som jag spelar.

När det gäller jobb så tycker jag inte det är så stor skillnad. Ibland jobbar jag bara med min Macbooks skärm om jag sitter någon annanstans. Lite extra alt-tabbande, sure, men jag tror det är ungefär lika produktivt.

Jag är allmänt kluven om att ha >1 skärm. Det ser mycket snyggare ut med bara 1 skärm på skrivbordet tycker jag. Fördelen med två är ju om man tex streamar, då måste man ju mer eller mindre ha det för att spela på 1 skärm och ha uppe OBS/sin chatt på andra. Eller om man tex benchmarkar sin hårdvara är det ju väldigt mycket lättare att ha framme HWInfo på andra skärmen än att försöka visa det i en OSD.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har ibland testat köra med bara 1 skärm och finner då att jag kan fokusera mycket bättre på spel. Annars vill jag typ alltid ha igång Youtube eller någon TV-serie samtidigt som jag spelar.

Försöker inte låta präktig nu, men just detta har jag aldrig förstått, om ett spel eller TV-Serie inte är värd 100% av min uppmärksamhet är det inget jag lägger tid på, känns menlöst?

Har 1x 42" 16:9 4k hemma för nöje och jobb, funkar fint, men skulle vilja haft 21:9 med motsvarande storlek och upplösning, skulle kunna gå ner lite i vertikalt utrymme men det funkar inte, har relativt stora högtalare på vardera sida om skärmen så 42" 16:9 är max skärmyta jag kan få in nu, måste gå ner för mycket i storlek för 21:9 eller 32:9
På kontoret (när jag är där...) är det 2x 24" 16:10 1200p skärmar och jag hatar det, inte för att det är två skärmar utan för att det är en sån sjuk nedgradering i både upplösning och skärmyta. Jobbar klart effektivare hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag vet inte om det är just ett ultrawide problem för jag har samma problem med två separata skärmar!

När det gäller jobb så tycker jag inte det är så stor skillnad. Ibland jobbar jag bara med min Macbooks skärm om jag sitter någon annanstans. Lite extra alt-tabbande, sure, men jag tror det är ungefär lika produktivt.

Jag är allmänt kluven om att ha >1 skärm. Det ser mycket snyggare ut med bara 1 skärm på skrivbordet tycker jag. Fördelen med två är ju om man tex streamar, då måste man ju mer eller mindre ha det för att spela på 1 skärm och ha uppe OBS/sin chatt på andra. Eller om man tex benchmarkar sin hårdvara är det ju väldigt mycket lättare att ha framme HWInfo på andra skärmen än att försöka visa det i en OSD.

Ja, det är lurigt. Kanske köper en vanlig billig skärm och testar ett tag innan jag bestämmer mig.

Skrivet av Bjirn:

Försöker inte låta präktig nu, men just detta har jag aldrig förstått, om ett spel eller TV-Serie inte är värd 100% av min uppmärksamhet är det inget jag lägger tid på, känns menlöst?

Har 1x 42" 16:9 4k hemma för nöje och jobb, funkar fint, men skulle vilja haft 21:9 med motsvarande storlek och upplösning, skulle kunna gå ner lite i vertikalt utrymme men det funkar inte, har relativt stora högtalare på vardera sida om skärmen så 42" 16:9 är max skärmyta jag kan få in nu, måste gå ner för mycket i storlek för 21:9 eller 32:9
På kontoret (när jag är där...) är det 2x 24" 16:10 1200p skärmar och jag hatar det, inte för att det är två skärmar utan för att det är en sån sjuk nedgradering i både upplösning och skärmyta. Jobbar klart effektivare hemma.

Många hanterar väl det typ som poddar; något man har i bakgrunden. Jag har ofta på långa videor, typ piloter som flyger i realtid osv.