Ska man vänta på Windows 12 eller ska man köpa Windows 11?

Permalänk

Ska man vänta på Windows 12 eller ska man köpa Windows 11?

Hej. Jag har hört att Windows kommer sluta supporta Windows 10 det här året, någon gång i Oktober-November om jag inte minns fel. Sen samtidigt har jag fått höra att Windows 12 kan vara på gång nu 2025/2026. Frågan är om man ska härda ut med Windows 10 tills Windows 12 släpps eller ska man kanske köpa Windows 11 för uppdateringarnas skull?

Permalänk
Medlem

Hade köpt W11, men uppgradering 10 till 11 är väl dessutom alltjämt gratis vad jag vet https://www.pcmag.com/how-to/how-to-upgrade-to-windows-11-for...

Jag har uppgraderat några av alla mina W10 licenser för inte så länge sen

Permalänk
Medlem

Windows 11 är bara bättre än Windows 10.

Du behöver inte lägga några hutlösa summor heller, PMa om du vill ha länk.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Hej. Jag har hört att Windows kommer sluta supporta Windows 10 det här året, någon gång i Oktober-November om jag inte minns fel. Sen samtidigt har jag fått höra att Windows 12 kan vara på gång nu 2025/2026. Frågan är om man ska härda ut med Windows 10 tills Windows 12 släpps eller ska man kanske köpa Windows 11 för uppdateringarnas skull?

Har du Windows 10 idag så är det en gratis uppgradering till Windows 11, du behöver inte betala för det om du uppgraderar en aktiv Windows 10 licens idag. Sedan så har Microsoft inte annonserat Windows 12 utan all information du kan hitta är rykten/spekulationer än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du behöver inte lägga några hutlösa summor heller, PMa om du vill ha länk.

Man behöver inte betala överhuvudtaget om man har en Windows 10 licens idag då det är en gratis uppgradering till 11:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Man behöver inte betala överhuvudtaget om man har en Windows 10 licens idag då det är en gratis uppgradering till 11:an

Sedär. Man får inga ads & sånt skit när man gör denna gratis uppgradering då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Inte mer än någon annan får, iaf...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Windows 12 är ju än så länge ett obekräftat rykte, har inte nämnts av Microsoft ännu.
Väldigt svårt att bedöma sannolikheten vad gäller någons spekulation om ett släppdatum då.

Om 11 blir en långkörare precis som 10 så lär ju ett förmodat 12 ligga långt bort

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

du får samma microsoft ads plus lite bloat som kommer med win 11 förinstallerat typ cadycrush och några andra spel som går att avinstallera oavsett om du köper en ny nyckel eller uppgraderar från win 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Reklam osv så har man bara gjort fel vid installation och det går att ta bort (dock osäker på hur) då jag aldrig någonsin upplevt reklam i Windows på någon av familjens 5 datorer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Som @evil penguin skrev så är det ingen skillnad på gratis uppgradering vs att köpa en licens gällande ev. reklam eller liknande. Jag får ingen reklam i mitt Windows. Jag har dock stängt av 3 bockrutor i Inställningar -> System -> Notifikationer -> Fler inställningar (vet inte helt vad den sista heter på svenska). (På mitt engelska Windows 11 heter det Settings -> System - > Notifications -> Additional settings) Och stängt av alla 3 rutor där. Har alltid varit en gratis uppdatering så förstår nästan inte hur du missat det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Reklam osv så har man bara gjort fel vid installation och det går att ta bort (dock osäker på hur) då jag aldrig någonsin upplevt reklam i Windows på någon av familjens 5 datorer.

nä ja tror reklamen är lite överdriven allt man ser är typ lite reklam för office 365 i startmenyn och i settings fönstret efter man avinstallerat allt förinstallerat bloat man inte vill ha (högerklick -> uninstall så inga obskyra powershell script äns)

sen är väl lite telemetry (skickar data till microsoft) fortfarande igång men det kvittar ju oavsett om man köper en ny nyckel eller uppgraderar det är per default igång på win 11 dock kräver det obskyrt powershellscript för att stänga av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Se mitt inlägg innan detta, på en nyinstallerad Windows 11 dator jag fixade nyss så fick jag en notis (som vissa skulle kunna klassa som reklam) men efter det så stängde jag av de de som jag skrev om i mitt inlägg ovanför detta och jag har inte fått någon reklam på någon dator vad jag kunnat se iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att förtydliga: Jag har/får *INGEN* reklam i min köpta nyckel. Då har jag inte moddat eller på något sätt förändrat min installation mer än någon annan.

Jag får inga candycrush reklamer, office reklamer eller någonting som liknar reklam som *GRATIS* versionen av windows få

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Vi har mycket mindre av reklamgrejerna inom EU än vad en användare i exempelvis USA kan se i Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte mer än någon annan får, iaf...

A/B testing.

Så jodå, det är mycket sannolikt att ett datadrivet företag som Microsoft har olika beteenden för olika användare. Speciellt i en produkt som är ökänd för sina påtvingade uppdateringar och sin telemetri, där det finns goda möjligheter att starta olika tester och mäta resultatet.

Samma fenomen som finns i alla Youtube-trådar. Skräpet beter sig i bästa fall konsekvent för en viss användare, men garanterat inte över en skara av användare med på ytan samma förutsättningar.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

För att förtydliga: Jag har/får *INGEN* reklam i min köpta nyckel. Då har jag inte moddat eller på något sätt förändrat min installation mer än någon annan.

Jag får inga candycrush reklamer, office reklamer eller någonting som liknar reklam som *GRATIS* versionen av windows få

jag fick samma office 365 reklam på plus candycrush förinstallerat även på min ej grånyckel (~1700:-) köpta win 11 nyckel när jag körde in win 11 på en ny dator senast så har inget att göra med om det är köpt eller uppgraderat.

troligen mer att göra med vad man väljer under installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du bor också i europa, microsoft har lite andra lagar att förhålla sig mot européer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

Windows 11. Njut av att använda Windows lokalt och gratis (i jämförelse) medan du kan. Windows 12 ryktas bli ett helt molnbaserat operativsystem (källa 1 & källa 2) och kan skaffas högst troligt via en månadsprenumeration. Detta är Microsofts våta dröm. Kolla bara på Windows 365 som redan har släppts, så får du en försmak på vad Microsoft drömmer om.

Och nu till "godiset". Microsoft älskar att samla in så mycket data om dig som det bara går. Allt loggas från och med Windows 10, och Windows 11 tar steget längre, vilket gör det till ett renodlat spionprogram. Keyloggers är den "nya" normen för Microsoft och alla ens knapptryckningar skickas till deras servrar, till och med inloggningsuppgifter. Pratar du med Windows, till exempel säger en sökfras istället för att skriva den? Då får Microsoft veta hur du låter och vad du vill. De lagrar även var du befinner dig (GPS), inklusive vilka WiFi hotspots och mobilmaster du är i närheten av. Microsoft lagrar även personlig information om dig: ditt kön, din ålder, var du bor, och mer.

Källa: https://www.microsoft.com/en-us/privacy/privacystatement

Tänk dig allt det, och lägg nu till vad Microsoft kan lagra mer om dig och vad du gör i "ditt" operativsystem (kom ihåg: du är produkten, inte användaren), när (om) Windows går över till en helt molnbaserad mjukvara.

Man vill ju bli av med sabotageprogram (där spionprogram tillhör) - inte betala sjukt mycket pengar för att använda ett.

Varför betala för ett operativsystem och sumpa ens integritet i processen, när man kan få ett helt gratis som inte spionerar på en (Linux)? Detta gäller även mjukvarorna. Det finns gratisalternativa mjukvaror till de största mjukvarorna:

Skrivet av gurkburk92:

Smaken är som baken: delad.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gurkburk92:

Du får ingen reklam alls egentligen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får ingen reklam alls egentligen:)

Genvägar/länkar till "office"/"word" (som inte är intallerad) osv är fortfarande reklam, om än ganska dolt variant.

Permalänk
Avstängd

köpte windows 11 pro igår för 37kr

We have finished processing your order.
[Order #72767] (December 29, 2024)
Product Quantity Price
Windows 11 Pro (retail) 3.24€

verkar vara lite olika dagspriser Windows 11 Pro (retail)
£2.35 (with tax)

https://key-wrld.com/product/windows-11-pro/

men det funkade direkt gjorde clean install skrev in nyckeln

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av VinterSolen:

Genvägar/länkar till "office"/"word" (som inte är intallerad) osv är fortfarande reklam, om än ganska dolt variant.

"reklam" på sin höjd, lite beroende på hur man definierar det. Jag tycker det är bloat.
I andra delar av världen och speciellt USA får man faktisk reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outcain:

köpte windows 11 pro igår för 37kr
[länk]

På webbsidan du länkade till: "Protection against next-generation viruses and malware. Tracking prevention. Biometric login methods. All integrated, continuously updated and at no additional cost to you."

"Tracking prevention"? Protection against next-generation viruses and malware"?

För det första. Datorvirus ingår i kategorin sabotageprogram (malware). Plus, om Windows antivirus-skydd skulle fungera korrekt, så skulle den varna direkt efter installationen, och försöka desinfektera hela Windows. Men Microsoft har ju lagt till ett rejält undantag för hela systemet så att man inte får ett system som kraschar hela tiden (eller nått sånt).

För det andra. Microsoft spårar en något så enormt, så "tracking protection" är inte korrekt här.

Vill ni ha bevis? Läs mitt förra inlägg i den här tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Windows 11. Njut av att använda Windows lokalt och gratis (i jämförelse) medan du kan. Windows 12 ryktas bli ett helt molnbaserat operativsystem (källa 1 & källa 2) och kan skaffas högst troligt via en månadsprenumeration. Detta är Microsofts våta dröm. Kolla bara på Windows 365 som redan har släppts, så får du en försmak på vad Microsoft drömmer om.

Och nu till "godiset". Microsoft älskar att samla in så mycket data om dig som det bara går. Allt loggas från och med Windows 10, och Windows 11 tar steget längre, vilket gör det till ett renodlat spionprogram. Keyloggers är den "nya" normen för Microsoft och alla ens knapptryckningar skickas till deras servrar, till och med inloggningsuppgifter. Pratar du med Windows, till exempel säger en sökfras istället för att skriva den? Då får Microsoft veta hur du låter och vad du vill. De lagrar även var du befinner dig (GPS), inklusive vilka WiFi hotspots och mobilmaster du är i närheten av. Microsoft lagrar även personlig information om dig: ditt kön, din ålder, var du bor, och mer.

Källa: https://www.microsoft.com/en-us/privacy/privacystatement

Tänk dig allt det, och lägg nu till vad Microsoft kan lagra mer om dig och vad du gör i "ditt" operativsystem (kom ihåg: du är produkten, inte användaren), när (om) Windows går över till en helt molnbaserad mjukvara.

Man vill ju bli av med sabotageprogram (där spionprogram tillhör) - inte betala sjukt mycket pengar för att använda ett.

Varför betala för ett operativsystem och sumpa ens integritet i processen, när man kan få ett helt gratis som inte spionerar på en (Linux)? Detta gäller även mjukvarorna. Det finns gratisalternativa mjukvaror till de största mjukvarorna:

Smaken är som baken: delad.

Alla dessa Linuxpågarna....

För att förtydliga:

Nej, Linux är inget för gemene man/kvinna. Procentenheten som spelar på steam med linux? 1.5-2%. Inte ens Valve bryr sig om denna lilla skara.

Varför ska man ge sig in i ett problematiskt system? Det går säkert, om man bryr sig tillräckligt, att hacka/cracka Windows 11 nog så att den inte spårar vad man gör.

Behåll du din foliehatt, nu spårar tråden helt åt fel riktning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergstromJ:

fortsätt använda win 10, ju fler som använder win 10 ju större chans att dem inte slutar supporta win 10 gratis för alla, man kan inte lägga ner win 10 om majoriteten av användare fortfarande använder det, då kommer aktien att störtdyka.

Permalänk
Medlem

Fel frågeställning.
Vill du fortsätta med 10 eller inte?
Edit: Alt vill du inte gå över till 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Alla dessa Linuxpågarna....

För att förtydliga:

Nej, Linux är inget för gemene man/kvinna. Procentenheten som spelar på steam med linux? 1.5-2%. Inte ens Valve bryr sig om denna lilla skara.

Varför ska man ge sig in i ett problematiskt system? Det går säkert, om man bryr sig tillräckligt, att hacka/cracka Windows 11 nog så att den inte spårar vad man gör.

Behåll du din foliehatt, nu spårar tråden helt åt fel riktning.

Det finns även kvinnliga Linuxanvändare. Jag vet flera.

Linux Mint Cinnamon är en Linux-distribution som passar allt fler Windows-vana användare, och de förbättrar och/eller förenklar systemet för var uppdatering som släpps.

Om Valve inte skulle bry sig om oss som använder Linux, så skulle de inte skapa Proton och inte heller släppa dess källkod på GitHub, så att fler kan ta del av kakan. De skulle inte heller göra så att alla deras spel (förutom Half-Life: Alyx (isch)) har stämpeln "native" i Linux på ProtonDB. De skulle inte heller skapa ett spelsystem (SteamOS) som är baserat på Linux. Jag kan spela allt fler spel (till och med äldre spel, som Black and White och Rally Trophy) på Linux med Proton för var uppdatering som sker, utan några som helst problem.

Sen finns det de som spelar utanför Steam (jag är en av dom) och använder sig av till exempel Lutris. Så 2,03% (som för övrigt har ökat med 0,03%) har ett stort mörkertal. Svår att gissa på den faktiska procenten, men jag gissar på 4%, som även ökar för var månad som går. GOG blir dessutom allt mer populärare då många personer vill främst äga deras spel och inte bara en licens.

Men Valve bryr sig om oss, så att säga att de inte bryr sig om oss med Linux, är bara jävligt.

Om man inte vill att Windows 11 ska vara ett renodlat spionprogram, så finns det bara en lösning på problemet: att sluta använda Windows. Det finns mjukvaror som tar bort nästan allt bloatskräp (Microsoft Edge Update går ej att avinstallera trots att Microsoft Edge är avinstallerat (det sistnämnda tack vare EU)) och som stänger ner mycket av telemetrin, men det går inte att få Windows 11 som vad Windows XP SP2 och äldre var (Microsoft började med telemetri i Service Pack 3 till Windows XP, och ökat på med skiten för var Windows-version som har släppts). Eller jo, det går: anslut aldrig till internet.

Det finns folk som bryr sig om sin integritet, medan andra skiter fullständigt i den. Det är helt upp till var och en. Jag gav er konkret fakta på vad som händer i bakgrunden och gav er tips om hur man kan gå till väga för att behålla sin integritet. Vi som ser allvaret i det hela, är inge foliehattar.

Nu kommer jag dra mig ur diskussionen i denna tråd, och om någon här (kanske du) vill fortsätta diskutera, skicka ett PM. Antingen det, eller starta en ny tråd och hänvisa till antingen det här inlägget, eller till mitt första inlägg i denna tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om Valve inte skulle bry sig om oss som använder Linux, så skulle de inte skapa Proton och inte heller släppa dess källkod på GitHub, så att fler kan ta del av kakan. De skulle inte heller göra så att alla deras spel (förutom Half-Life: Alyx (isch)) har stämpeln "native" i Linux på ProtonDB. De skulle inte heller skapa ett spelsystem (SteamOS) som är baserat på Linux. Jag kan spela allt fler spel (till och med äldre spel, som Black and White och Rally Trophy) på Linux med Proton för var uppdatering som sker, utan några som helst problem.

Sen finns det de som spelar utanför Steam (jag är en av dom) och använder sig av till exempel Lutris. Så 2,03% (som för övrigt har ökat med 0,03%) har ett stort mörkertal. Svår att gissa på den faktiska procenten, men jag gissar på 4%, som även ökar för var månad som går. GOG blir dessutom allt mer populärare då många personer vill främst äga deras spel och inte bara en licens.

Men Valve bryr sig om oss, så att säga att de inte bryr sig om oss med Linux, är bara jävligt.

Nu är jag i stort sätt 100% linuxanvändare sedan övergången från Windows 7 till 10 efter att varit deltidsmissbrukare av os:et sedan mitten av 90-talet, och Valve har, utan tvekan, hjälpt en hel del med att snabba upp utvecklingen av Wine för de som spelar.

Men med det sagt, Valve gör det inte för att de bryr sig linuxanvändare, de gör det för att de bryr sig om ha någon form av möjlighet att ta ut sina 30% även i eventuell framtid där Microsoft låser ner Windows (en annan av deras våta drömmar) och tvingar användarna att installera allt genom deras store, för användarnas säkerhetens skull (och Microsofts 30%...) Även om nu, tack vare EU, den drömmen har blivit något mer svajjig.

Gabe och söner behöver ju pengar i framtiden för att underhålla sin 11 miljarders lyxflotta....

https://luxurylaunches.com/transport/gabe-newell-luxury-yacht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Windows 11 har inget slutdatum.

Det hade å andra sidan inte Windows 10, "Den sista Windows-versionen", heller.