Moddare skapar Steam Deck utan skärm eller knappar

Permalänk
Melding Plague

Moddare skapar Steam Deck utan skärm eller knappar

"Steam Brick" har endast en strömknapp och en USB-port.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2025: Year of the Steam Machine

Permalänk
Medlem

För en oinsatt, vad är den "nödvändiga hårdvaran" i en Steam Deck om inte skärm och knappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

För en oinsatt, vad är den "nödvändiga hårdvaran" i en Steam Deck om inte skärm och knappar?

Det var nog mest för utmaningen och se om det gick.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se vad folk har för sig och vad de testar bara för att de kan

Men med det sagt... jag vill ha en mini-pc men jag köpte en steamdeck, så jag bygger om den till en mini-pc

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Modermodemet, själva hjärtat i steam deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Han har plockat bort allt som inte behövs när man spelar med den dockad till en TV. Så moderkort, cpu, gpu, hdd, ram, nätverkskort etc är kvar. Men de är förpackad utan skärm och kontroller så den blir så liten som möjligt, men fortfarande fungerar när den är kopplad till en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Modermodemet, själva hjärtat i steam deck.

Jag förstår att detta är ett skämt. Men när det skrivs som svar till någon som försöker lära sig, och du inte lägger till ett riktigt svar, så framkommer det som otroligt drygt och elitistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag förstår att detta är ett skämt. Men när det skrivs som svar till någon som försöker lära sig, och du inte lägger till ett riktigt svar, så framkommer det som otroligt drygt och elitistiskt.

Tror faktiskt @Gurrrra som reggade konto 2002 har koll på den referensen och kan ta en sådan kommentar med glimten i ögat 👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tycker mer du framstår som dryg och elitistiskt med ditt white knight-svar. Lite humor skadar aldrig och det är inget trollande heller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gör det till en officiell Steam Machine nu, ta pengarna som gick till skärm, batteri och kontroll/knappar och sätt i lite kraftigare cpu/gpu. Samt DP/HDMI, RJ45 och några USB portar

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gör det till en officiell Steam Machine nu, ta pengarna som gick till skärm, batteri och kontroll/knappar och sätt i lite kraftigare cpu/gpu. Samt DP/HDMI, RJ45 och några USB portar

detta... jag tror fan att det hade sålt extremt bra som en budget speldator för nya pc gamers. Biffa upp kylningen lite, bort med all onödigt (skärm, batteri, kontrollers osv), skruva upp prestandan, lite io-portar och kanske wifi för den som inte kan dra ethernet.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

detta... jag tror fan att det hade sålt extremt bra som en budget speldator för nya pc gamers. Biffa upp kylningen lite, bort med all onödigt (skärm, batteri, kontrollers osv), skruva upp prestandan, lite io-portar och kanske wifi för den som inte kan dra ethernet.

Var det inte det de försökte med förut när de skapade Steam Machine? Har inte stenkoll på den men vill minnas att det var samma koncept om jag inte är helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

Prototyp till nutidens Sony Walkman?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Kan med lätthet säga att jag hade varit i målgruppen för en sådan maskin, perfekt att ha vid tv'n

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt faktiskt, borde bli något de säljer! Säg 299€ och jag hade köpt på uppstuds.

Har då och då funderat på en Mac Mini, den nya varianten, då den är exakt det man vill ha, men lite dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan med lätthet säga att jag hade varit i målgruppen för en sådan maskin, perfekt att ha vid tv'n

Köp valfri barebone med bra AMD-grafik, smacka in Bazzite OS, klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Man lär få ett rätt snarlikt resultat med ett Framework stationärt chassi + en AMD CPU bräda. Lite lättare för gemene man, och mindre slöseri med resurser.

Men, häftigt är det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skulle ärligt köpa en officiell sån om det såldes för lägre pris och bara koppla till en tv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Jemil:

Var det inte det de försökte med förut när de skapade Steam Machine? Har inte stenkoll på den men vill minnas att det var samma koncept om jag inte är helt ute och cyklar.

Mnja.. Det var oftast i princip vanliga datorer. (Även om det fanns några superminiultrakompakt som såg ut som små godisbutkar typ) Med ett Steam OS som inte alls är vad det är idag. Då fungerade nästan inget, idag funkar nästan allt.

Och med det problemet åtgärdat så skulle det såklart gå betydligt bättre att försöka igen, utan övriga skillnader.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Samtidigt står det i artikeln vilka delar det handlar om. Vi får hoppas att han inte är överkänslig

Permalänk

Funderat på göra en exakt likadan grej. Köpa en trasig steamdeck med trasig skärm och ha en 3d printer för delarna. Sen bygga in den officiella dockan i lådan så har man en superfin bazzite maskin.

Har bytt windows 11 för bazzite älskar det och perfekt till teven.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Funderat på göra en exakt likadan grej. Köpa en trasig steamdeck med trasig skärm och ha en 3d printer för delarna. Sen bygga in den officiella dockan i lådan så har man en superfin bazzite maskin.

Har bytt windows 11 för bazzite älskar det och perfekt till teven.

Behövs ens dockan? Den är väl inte mer än ett ställ med en USB-hubb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Ja, det finns tyvärr ingen riktig dockfunktion i någon av Switchmodellerna. Förhoppningsvis så är det fixat till nästa version / generation.

Det går alltså att istället använda vilken portexpansionsdongel som helst. Bara den klarar strömförsörjningen såklart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känns som en extern skärm tar betydligt mer plats i ryggsäcken?

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Hdmi, ethernet usb portar ungefär som man har i en dator

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Hdmi, ethernet usb portar ungefär som man har i en dator

Och en vanlig hubb. Det behövs väl ingen officiell docka?