Varför rekommenderas inte "GeForce NOW" oftare ?

Permalänk
Medlem

Sist jag testade var latensen helt enkelt för hög för att vara ett bra alternativ. inputlag är det värsta jag vet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Min burk är från 2011 och jag kan inte motivera att spendera 25k för en ny när jag spelar 1-2h i veckan. Jag har inte det hela tiden då jag oftast spelar gamla spel. Men ibland finns det något nytt storspel så då betalar jag för nån månad eller så för att spela det lite. Spelar uteslutande SP och går sällan tillbaka och spelar om samma spel. Tycker det är en toppen tjänst! Såklart det finns nackdelar, så är det ju alltid.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag körde GeForce Now rätt länge under en period men i slutändan valde jag ändå att istället uppgradera datorn jag hade. På skrivbordet hade jag en Macbook Air, så jag tyckte att det var ett bra komplement med GeForce Now.

Jag hade en gammal dator som jag anslöt till TVn efter att ha köpt ett begagnat GTX 1650 då det krävs minst ett GTX 1650 för att få VRR-stöd med GeForce Now. Detta sänker input latens rejält, speciellt i spelen man inte nådde 120fps med.

Det fungerade för det mesta alldeles utmärkt och till en början kändes det bara korkat att ens fundera på att köpa dyra grafikkort.

Men allt eftersom det tydligt visades saknas enormt många spel, både indie-spel och stora nysläpp så slutade det ändå med att jag bytte ut CPU, moderkort, GPU (RTX 4070 Super) och RAM och upplevelsen är så mycket bättre lokalt.

Det blir förstås extra tråkigt när utvecklare inte klarar av att optimera sina spel ordentligt. Som med Monster Hunter World så tog det ungefär en månad innan dom fixade allt "hackande" när man snabbt vände sig om. Jag kunde byta ut DirectStorage-filen manuellt efter några dagar och få bättre prestanda medan jag hade varit tvungen att vänta en månad om jag hade haft GeForce Now.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det blir förstås extra tråkigt när utvecklare inte klarar av att optimera sina spel ordentligt. Som med Monster Hunter World så tog det ungefär en månad innan dom fixade allt "hackande" när man snabbt vände sig om. Jag kunde byta ut DirectStorage-filen manuellt efter några dagar och få bättre prestanda medan jag hade varit tvungen att vänta en månad om jag hade haft GeForce Now.

Som koncept förstår jag vad du menar men det måste väl ändå vara ett extremt ovanligt fall där man själv ska editera i filerna lokalt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

Som koncept förstår jag vad du menar men det måste väl ändå vara ett extremt ovanligt fall där man själv ska editera i filerna lokalt?

Det beror väl enormt på vem det gäller. Vissa hatar mods, vissa bryr sig inte, vissa kör nästan enbart med mods.
Bland de senaste spelen jag kört är väl om jag inte missminner ordningen Horizon: Zero Dawn, Baldur's Gate 3, Dead Cells, Slay the Spire, Noita, The Last of Us, Celeste.

Bland dem så har jag gjort någon slags mod på en majoritet.

Horizon: Kamerafix (centrerad kamera), ReShade för att ta bort en effekt
BG3: 30+ mods av olika typer
Dead Cells: inget
Slay the Spire: typ 10 mods
The Last of Us: inget
Celeste: egenutvecklad grafikmodd

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Som ett alternativ om man inte har råd med en burk för 15-25k är det en bra tjänst, jag skulle även slänga in Gamepass Ultimate där som man kan lira direkt i tv'n (Samsung i alla fall) och bara plugga in valfri kontroller/mus/tangentbord.

Någon nämnde att deras priser inte är garanterade i x antal år och säkerligen kommer höjas med åren och därav var beräkningen åt fanders... personen kanske glömde att priserna på datorer och komponenter också går upp *rolling eyes*

Jag skulle definitivt nyttja tjänsten om det inte vore så att både mitt bibliotek på steam och epic är för stort och de spel jag fortfarande spelar inte finns hos någon av dem. Med det sagt är väl tanken att faktiskt (om jag kommer till skott ha ha) köpa en "sista dator" som kan hantera dessa spel och det mesta annat nytt får gå genom Geforce Now eller Gamepass Ultimate.

Att man faktiskt kan "styra" sina kostnader och "pausa" när man inte spelar etc ser jag som en stor fördel dock, det är lite svårare när man slänger ut väldigt mycket pengar på en speldator

Så definitivt något att rekommendera till människor som kanske har ett spelintresse men sitter i en sådan ekonomisk sits att de helt enkelt inte har råd att slänga ut dessa pengar på ett bräde... speciellt barnfamiljer eller ensamstående föräldrar med barn etc.

Är man intresserad av datorer, hårdvara och göra andra saker med sina maskiner är det väl inget man rekommenderar, men det är ju knappast för dem dessa tjänster existerar riktigt. Dvs Sweclockers är väl inte dess målgrupp direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det beror väl enormt på vem det gäller. Vissa hatar mods, vissa bryr sig inte, vissa kör nästan enbart med mods.
Bland de senaste spelen jag kört är väl om jag inte missminner ordningen Horizon: Zero Dawn, Baldur's Gate 3, Dead Cells, Slay the Spire, Noita, The Last of Us, Celeste.

Bland dem så har jag gjort någon slags mod på en majoritet.

Horizon: Kamerafix (centrerad kamera), ReShade för att ta bort en effekt
BG3: 30+ mods av olika typer
Dead Cells: inget
Slay the Spire: typ 10 mods
The Last of Us: inget
Celeste: egenutvecklad grafikmodd

Menade inte speciellt mods utan snarare när utvecklaren gjort bort sig som i det nämnda fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av difi:

Menade inte speciellt mods utan snarare när utvecklaren gjort bort sig som i det nämnda fallet.

I minst 3 av 4 spel jag moddat måste man ha tillgång till lokala filer dock. Oklar på om Slay the Spire går att modda genom att bara köra Steam Workshop utan att ändra filer, men även det lär väl inte funka via Geforce Now det heller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Någon nämnde att deras priser inte är garanterade i x antal år och säkerligen kommer höjas med åren och därav var beräkningen åt fanders... personen kanske glömde att priserna på datorer och komponenter också går upp *rolling eyes*

TS gjorde prisjämförelse mellan att köpa ny hårdvara nu eller att prenumerera motsvarande prestanda i 10 år. Att priser ev stiger på hårdvara påverkar inte total investering för hårdvara eftersom den kostnadsposten redan är tagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

TS gjorde prisjämförelse mellan att köpa ny hårdvara nu eller att prenumerera motsvarande prestanda i 10 år. Att priser ev stiger på hårdvara påverkar inte total investering för hårdvara eftersom den kostnadsposten redan är tagen.

Bara medelavkastningen på 25 000 betalar halva prenumerationen. Förbrukningen i el för en dator är resten av prenumerationen. Vill man göra ett ekonomi-case av det hela är Geforce Now negativ kostnad dvs vinst sett till att man "måste" spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Bara medelavkastningen på 25 000 betalar halva prenumerationen. Förbrukningen i el för en dator är resten av prenumerationen. Vill man göra ett ekonomi-case av det hela är Geforce Now negativ kostnad dvs vinst sett till att man "måste" spela.

Medelavkastning på vadå? Det skriver du inget om i trådstart? 25000, är det summan för ett grafikkort du tänker då? Ditt resonemang, som jag skrev om första gången, tar inte höjd för att man behöver köpa en dator eller motsvarande även för Geforce NOW. Förbrukning av el är inte gigantisk skillnad mot en spelburk. (Schablon 3h/dag i speltid blir ca 50kr/mån i elkostnad, diskutera bla här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1714117-vad-kostade-er...

Ett argument jag köper är att man kan pausa sin prenumeration hur många gånger man vill och hur länge man vill, det gör att tjänsten motsvarar ännu längre tid kontra att investera i speldator på ett bräde.

Permalänk

Haha va, ska tråden tas bort bara för att inte alla höll med dig? Vad var ens syftet med frågeställningen då?
(Återställd. // MOD)

På ämnet så testade jag bara now under nån gratis period under beta till Shield tablet. Det var lite häftigt men biblioteket var undermåligt och inputlag märktes av.

Permalänk
Medlem

Personligen så ser jag GeforceNow som ett komplement, inte en ersättning till en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

jag kan inte motivera att spendera 25k för en ny när jag spelar 1-2h i veckan.

Inte jag heller. Men, de får timmar man unnar sig, fy fan va gött det då är att kunna skruva upp detaljerna till max och njuta av bildkvaliteten i 4K på en OLED 😄

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Inte jag heller. Men, de får timmar man unnar sig, fy fan va gött det då är att kunna skruva upp detaljerna till max och njuta av bildkvaliteten i 4K på en OLED 😄

Det kan man ju dock oftast med GeForce Now också. Det finns förstås flera undantagsfall där ett RTX 4080 inte räcker till men just grafikmässigt så är det oftast ganska lugnt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna tråden är jättebra och den borde vara på förstasidan @redaktionen

Den är bra för jag är ofta den som fixar datorer åt folk och det vore bra att veta precis vad detta är om jag ska rekommendera det.

Vore fint om fler kan ge sin beskrivning av sin upplevelse med Geforce now.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker denna tråden är jättebra och den borde vara på förstasidan @redaktionen

Den är bra för jag är ofta den som fixar datorer åt folk och det vore bra att veta precis vad detta är om jag ska rekommendera det.

Vore fint om fler kan ge sin beskrivning av sin upplevelse med Geforce now.

Nvidia har en dator står nånstans som streamar till din dator, så spelet drivs av deras hårdvara, medans du bara behöver en dator som orkar driva en skärm, typ, nått sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Nvidia har en dator står nånstans som streamar till din dator, så spelet drivs av deras hårdvara, medans du bara behöver en dator som orkar driva en skärm, typ, nått sånt.

Tack. Det där vet jag redan. Menar som det står lite om i tråden vad det kostar, hur det är att spela med det osv.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det må vara en riktig kass dator för att den ska få sämre upplevelse än GfNow
Vem här skulle inte föredra att sitta på typ ett 2700k system + enstaka dagars lön i GPU+SSD?

Urlöjligt att jämföra med PC tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Äsch, jag uppskattar inte sånt längre. Är nöjd med 720 på steam decken för det mesta. Orkar inte bry mig ärligg talat så länge det är duglig fps.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Det må vara en riktig kass dator för att den ska få sämre upplevelse än GfNow
Vem här skulle inte föredra att sitta på typ ett 2700k system + enstaka dagars lön i GPU+SSD?

Urlöjligt att jämföra med PC tycker jag

Japp, overlockad 2500k, 1060, 16 GB ram av olika sorter.

Funkar till allt jag behöver den till förutom nyare spel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det kan man ju dock oftast med GeForce Now också. Det finns förstås flera undantagsfall där ett RTX 4080 inte räcker till men just grafikmässigt så är det oftast ganska lugnt.

Jo, men komprimerat då, iom att det streamas.

Jag vill som sagt inte tumma på upplevelsen och kvalitén de få timmar jag kan unna mig lite gaming.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jo, men komprimerat då, iom att det streamas.

Jag vill som sagt inte tumma på upplevelsen och kvalitén de få timmar jag kan unna mig lite gaming.

Visst är det komprimerat, men det är i stil med bluray-filmer. GeForce Now kan nå upp till 90Mbit/s vilket till och med är högre bitrate än enormt många bluray-filmer. Bara för att det inte är helt rå data betyder inte att det är dåligt.

Jag håller också med om att lokalt är bättre, det är därför jag har en speldator kopplad till TVn. Tycker att GeForce Now har många nackdelar, men just kvalitet på strömmen är det inte något direkt fel på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade under en period bara Mac och då körde jag GeForce Now när jag skulle spela på något annat än konsol. Fungerade väldigt bra, jag blev överraskad över hur bra det flöt samtidigt som det såg riktigt snyggt ut. Har testat de flesta streamingtjänster som t.ex. Xcloud och nu senast Amazon Luna (köpte till och med deras handkontroll) men ingen av dessa tjänster är i närheten av GFN i mina ögon.

Nackdelarna har listats ett par gånger i tråden, men den största är förstås att spelen behöver ha ett stöd för spelet för att det ska fungera - och det har långt ifrån alla. Jag är ingen fantast av prenumerationstjänster eftersom de alltid ändrar förutsättningar (som deras gränser för speltid) och pris. Eftersom jag driver en spelpodcast kände jag till slut att jag behövde kunna spela PC-spel som inte hade GFN-stöd också, så det blev en reko speldator inköpt i slutändan. Men hade jag varit en sällanspelare eller spelat i olika omgångar under året hade jag definitivt kollat in en tjänst som GFN.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Det är väl en hel del spel som inte är tillgängliga där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Men under dessa år, om den dator du valt att köpa nu... bör du även räkna med att uppgradera grafikkortet 2 gånger, eller som minst en gång för att vara i närheten. Bara att uppgradera grafikkortet rent prismässigt kommer täcka (med råge och utan tvekan skapa minus åt Geforce Nows favör) ev prishöjningar i prenumerationen.

Bara där får man lägga på 10-14k för ett hyfsat kort som det ser ut idag, om fem år kanske de ligger på 15k. Speciellt om vi även bortser från att man inhandlar en datorskärm och pluggar in den direkt i sin 4k tv. Har man även en Samsung från 2021 (vissa 2020) så kan man ladda ned appen direkt i tv'n utan något annat.

Så rent ekonomiskt är det inte någon höjdare att köpa en ny dator över Geforce Now som det ser ut i nuläget. Men som jag nämnde är det inte en tjänst för alla, speciellt inte om man har datorer/hårdvara/spelande som ett stort intresse, eller väldigt många spel på andra bibliotek etc.

Men att rekommendera tjänsten över att sätta ihop en speldator för runt 25k för någon som har det lite ekonomiskt "jobbigt" eller är ensamstående förälder som har barn som vill spela... är enligt mig en utmärkt rekommendation. Eller för de som gillar att spela, men inte har gigantiska steam/epic bibliotek och "nöjer" sig med utbudet på Geforce Now och t ex Gamepass Ultra där de kan växla mellan tjänsterna beroende på vad de vill spela för tillfället

Även för människor som kanske bara spelar lite grand, ett par få timmar här och där. Men har man råd och inte vill tumma på kvalité NÄR man väl har tid att spela ett par få timmar (som någon nämnde) så skulle jag absolut inte rekommendera GeForce Now.

Det är definitivt ingen end-all-be-all tjänst som passar alla. Men jag håller med OP, tjänsten rekommenderas alldeles för sällan och istället ges dyra alternativ till datorer där Geforce Now t ex skulle vara ett bättre alternativ.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl en hel del spel som inte är tillgängliga där?

Om man har ett gediget bibliotek på Steam/Epic/"insert valfri här" så är det absolut ingen tjänst att rekommendera då det saknas väldigt mycket av den varan

Visa signatur

Official Necrophor Site