SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

Uppgradering från laptop

God releasedag!

Jag ska uppgradera ifrån min laptop:
I7-13700
16GB ram
RTX4070

Nu vill jag ha stationär och har plockat ihop följande.

Tillsammans med ett ROG Astral RTX5080

Jag har även kikat lite på denna men är osäker på vad jag ska välja? Vad anser proffsen?

Tacksam för alla svar och funderingar

Permalänk
Medlem

Vilken skärm tänkte du lira på? Är RT-prestanda viktigt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken skärm tänkte du lira på? Är RT-prestanda viktigt för dig?

Sorry glömde skärmen

Ray Tracing är mysigt. Men spelar en del med det avstängt endast p.g.a klen FPS.
Men jag vill gärna kunna ha det igång ja.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut med ett RTX 5080, vill du spara lite pengar går det att köpa den billigare CPU modellen (9700x), man får inte fler FPS i spel om du inte kör i 720p upplösning med låga inställningar, och det med ett 5090, och den modellen säljs för överpris för tillfället p.g.a brist på produkter från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

Sorry glömde skärmen

<Uppladdad bildlänk>

Ray Tracing är mysigt. Men spelar en del med det avstängt endast p.g.a klen FPS.
Men jag vill gärna kunna ha det igång ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Ser bra ut med ett RTX 5080, vill du spara lite pengar går det att köpa den billigare CPU modellen (9700x), man får inte fler FPS i spel om du inte kör i 720p upplösning med låga inställningar, och det med ett 5090, och den modellen säljs för överpris för tillfället p.g.a brist på produkter från tillverkaren.

Aaah ok. Där finns ju nån tusenlapp att spara ja. Man kan ju isåfall uppgradera sen om man känner för det.
Tack för tips!

Datorn med 4090 istället då? Är det något att satsa på. Ultra 9 processorn går ju att jämföra med 14900K i prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja ordentlig prisskillnad. Men gillar ASUS och det du byggt ihop är ju budgetvarianter av alla produkter. Det måste väl ligga nånting i att man får det man betalar för?

Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

Ja ordentlig prisskillnad. Men gillar ASUS och det du byggt ihop är ju budgetvarianter av alla produkter. Det måste väl ligga nånting i att man får det man betalar för?

Men tack för tipset!

Budgetvarianter?

Chassit jag valt är riktigt bra och har temperaturer i toppklassen.

Moderkortet jag valt har allt de flesta behöver och riktigt bra strömförsörjning vilket innebär att man kan uppgradera till en betydligt strömtörstigare processor om man vill.

RAM-modulerna är optimala för AM5 med 6 000 MHz och CL30.

Disken jag valt är en av de absolut snabbaste om man bortser från PCIe 5.0-diskar.

PSU:n jag valt är helmodulär, semi-passiv och har tio års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Budgetvarianter?

Chassit jag valt är riktigt bra och har temperaturer i toppklassen.

Moderkortet jag valt har allt de flesta behöver och riktigt bra strömförsörjning vilket innebär att man kan uppgradera till en betydligt strömtörstigare processor om man vill.

RAM-modulerna är optimala för AM5 med 6 000 MHz och CL30.

Disken jag valt är en av de absolut snabbaste om man bortser från PCIe 5.0-diskar.

PSU:n jag valt är helmodulär, semi-passiv och har tio års garanti.

Ja okej.
Men processorn går ju inte att jämföra riktigt.
Visst kan man komma billigare undan om man handlar hos flertalet olika leverantörer. Men värt det att ha allt hos samma tycker jag.

Ska man snåla in på allt annat så kan man ju istället välja ett 5090 kort. Men då känns det som att det blir flaskhalsar i resterande komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

Aaah ok. Där finns ju nån tusenlapp att spara ja. Man kan ju isåfall uppgradera sen om man känner för det.
Tack för tips!

Datorn med 4090 istället då? Är det något att satsa på. Ultra 9 processorn går ju att jämföra med 14900K i prestanda.

Beror helt på priset, skillnaden med 4090 är ju att du inte kan använda multi frame gen, som kan nära trippla eller fyrdubbla uppdateringsfrekvens, prestanda skillnaden är i linje med prisskillnaden, runt 25-30%.

Personligen hade jag varit nöjd med båda, men behöver mer info om pris och komponenter innan jag kan väga dom två mer specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Beror helt på priset, skillnaden med 4090 är ju att du inte kan använda multi frame gen, som kan nära trippla eller fyrdubbla uppdateringsfrekvens, prestanda skillnaden är i linje med prisskillnaden, runt 25-30%.

Personligen hade jag varit nöjd med båda, men behöver mer info om pris och komponenter innan jag kan väga dom två mer specifikt.

Det blev detta

Tror det blir bra faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skapligt:

Det blev detta

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tror det blir bra faktiskt!

Ser riktigt bra ut! Kul också att du tog beslutet om en 9800x3d! Stor tumme upp och hoppas du blir riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Ser riktigt bra ut! Kul också att du tog beslutet om en 9800x3d! Stor tumme upp och hoppas du blir riktigt nöjd!

Ja tänkte det var lika bra.
Synd att Inets sida balla ur vid release idag. Men fick tag på kortet på Komplett efter många om och men. Lite orolig att man får vänta ett tag på det dock. Vi får se imorgon. Inet är ju sjukt snabba så det kommer ju imorgon redan.