SweClockers klassiska musmattor återvänder!
Permalänk
Medlem

5g för sommarstuga?

Är lite i valet och kvalet om man ska dra fiber i stugan eller 5g. finns något vettigt 5g abb som man enkelt kan aktivera vissa månader och som har obegränsad surf?

Permalänk
Medlem

Snabb koll på respektive operatörs hemsida visar att Telia, Tre och Tele2 har obegränsad surf med möjlighet att köra utan bindningstid. Telenor var för jobbigt att klicka runt i för att jag ska orka.

Fiber är alltid bäst dock... Har man det valet så skulle jag aldrig välja nåt annat, om det inte är hutlöst pris såklart

Permalänk

Jag har ett extra simkort(datakort) till mitt obegränsade abonnemang på tele2 som sitter i routern på landet.
Tror det är svårt att komma undan billigare( fick det kostnadsfritt när jag ringde upp och tecknade abonnemanget och hade det som krav om jag skulle byta operatör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Är lite i valet och kvalet om man ska dra fiber i stugan eller 5g. finns något vettigt 5g abb som man enkelt kan aktivera vissa månader och som har obegränsad surf?

Du får börja med att kolla hur bra det funkar med 5g där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Abonnemang finns det gott om.
Om man inte låser sig så är det 1 månads uppsägning.

Problemet brukar vara att få tillräcklig med fart från någon operatör.
Täckningskartor är bara att glömma, det säger inget om hur det fungerar vid din stuga.

Det är dels avstånd och hinder på vägen till masten och belastning på masten som avgör om den är användbar.
För att få reda på detta så behöver man testa detta, testning skall ske runt 20 snåret eftersom belastning brukar vara störst då.
Är det stor variation på antalet användare mellan sommar och vinter går det inte att göra en vettig mätning nu.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Fiber har ju en massa fördelar som att du kan köra övervakning, exempelvis fuktlarm, brandlarm, templarm osv. Jag röstar alltid för kabel.