Ladda upp Blu-ray-filmer på OneDrive?

Permalänk

Ladda upp Blu-ray-filmer på OneDrive?

Är det tillåtet att ladda upp Blu-ray-filmer som jag har på OneDrive för privat bruk?

Permalänk
Medlem

När du laddar upp privatkopierat material till en molntjänst utanför ditt hem (i det här fallet, OneDrive), kommer det att räknas som delning av piratkopierat material.

Förutsatt att jag inte har missförstått det hela. Om någon här vet till 100% att jag har fel, snälla, rätta mig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Sweclockers hade en artikel om detta 2012 men det verkar som att saker rör sig i snigelfart. Någon regering presenterade en utredning SOU 2022:20 "Privatkopieringsersättningen i framtiden" där de nämner molnlagring. Däri finns också resultatet av en användarundersökning.

https://www.sweclockers.com/nyhet/15940-eu-diskuterar-kopieri...
https://www.regeringen.se/contentassets/bc9bf0e69e7d4bf6850f8...

Varning för att texten är tungrodd byråkratisvenska, men om ni söker på "molntjänster" så hittar ni följande stycke:

Citat:

En ytterligare förändring i förhållande till hittillsvarande ordning
är till vilka anordningar ersättningsplikten ska knytas. Hittills har
endast anordningar som varit särskilt ägnade för privatkopiering och
som ljud eller rörliga bilder har kunnat tas upp på omfattats. Enligt
den nya bestämmelsen är utgångspunkten i stället att ersättningen
ska kunna kopplas till alla fysiska anordningar som kan användas för
privatkopiering. Det innebär att inte bara olika former av lagrings-
media (som t.ex. usb-minnen, hårddiskar, mobiltelefoner, surfplattor
och datorer) ska kunna medföra ersättningsskyldighet. Även andra
typer av anordningar och hjälpmedel av teknisk karaktär – exempelvis
kopiatorer, skannrar och skrivare – genom vilka t.ex. stillbilder eller
text kan privatkopieras ska i sig kunna omfattas av ersättningsord-
ningen. Däremot ska tjänster, t.ex. olika former av molntjänster för
lagring av material, inte avgiftsbeläggas särskilt.

Suckar djupt... "kopiatorer, skannrar och skrivare" skall avgiftbeläggas! Är det skatt på kopieringspapper han tänker sig? Nåja, det verkar som att utredaren inte ville reta upp de stora IT-bolagen i onödan om molntjänsterna i alla fall.
Frågan är om det blev något riksdagsbeslut 2023 om detta, eller om det rann ut i sanden som de flesta utredningar? Den svenska statsförvaltningen är ju inte helt enkel att förståsigpå när saker läggs på hög.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

När du laddar upp privatkopierat material till en molntjänst utanför ditt hem (i det här fallet, OneDrive), kommer det att räknas som delning av piratkopierat material.

Förutsatt att jag inte har missförstått det hela. Om någon här vet till 100% att jag har fel, snälla, rätta mig.

Vad dåligt att det klassas som att man delar. Det är ju bara jag som har tillgång till molnet. Jag hade velat ha min Blu-ray/DVD-samling på min laptop, men jag har bara 128 GB lagring. Jag har ju 1 TB på molnet som jag tänkte man kunde utnyttja.

Permalänk
Medlem

Nordvpn har också tjänsten "nordlocker".
Alltså krypterad molnlagring, bara du har nyckeln och dom ingen aning om vad du sparar.
Kan vara ett alternativ för dig om du vill säkerhetskopiera utan riskera tjuvtittande aktörer.

Det bästa alternativet är nog dock att hålla det lokalt, Bluray äter ju utrymme och blir snabbt dyrt i molnet.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Vad dåligt att det klassas som att man delar. Det är ju bara jag som har tillgång till molnet. Jag hade velat ha min Blu-ray/DVD-samling på min laptop, men jag har bara 128 GB lagring. Jag har ju 1 TB på molnet som jag tänkte man kunde utnyttja.

Ingen kommer ju veta vad filerna faktiskt innehåller om du laddar upp det till din molnlagring om du inte delar med dig av den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ingen kommer ju veta vad filerna faktiskt innehåller om du laddar upp det till din molnlagring om du inte delar med dig av den.

Molntjänster skannar faktiskt det du laddar upp, så jag hade inte varit så säker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Köp en extern SSD? Billigare (i längden åtminstone) och enklare än molnet. Dessutom så spelar det ju ingen roll om du har nätverk eller ej på t.ex. ett flyg.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pine-orange:

Molntjänster skannar faktiskt det du laddar upp, så jag hade inte varit så säker på det.

Det är därför man hittar otroligt mycket musik och konserter på just Google Drive?

Man kan rippa och komprimera+sätta lösenord?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Nope. Det du laddar upp till (i detta fallet) Microsoft, delar du även med Microsoft (se citatet nedan). Man ska tänka på att en molntjänst är någon annans server, såvida du inte äger servern.

Citat:

viii. Don’t violate or infringe upon the rights of others (e.g., unauthorized sharing of copyrighted music or other copyrighted material, resale or other distribution of Bing maps, or taking photographs or video/audio recordings of others without their consent for processing of an individual’s biometric identifiers/information or any other purpose using any of the Services).

Översatt: viii. Inte kränka eller göra intrång i andras rättigheter (t.ex. obehörig delning av upphovsrättsskyddad musik eller annat upphovsrättsskyddat material, återförsäljning eller annan distribution av Bing-kartor eller fotografering eller video-/ljudupptagning av andra utan deras samtycke för behandling av en persons biometriska identifierare/information eller något annat syfte med hjälp av någon av tjänsterna).

Källa: https://microsoft.com/en/servicesagreement

Eftersom Microsoft lagrar alla dina filer i klartext (ej krypterade) i en krypterad hårddisk, där de äger krypteringsnycklarna (inte du), kan de när som helst kunna gå in och bläddra bland dina filer. Det enda som "stoppar" dom, är deras integritetspolicy och användarvillkor.

Du kan för övrigt dela dina privatkopierade material till Big Tech (som Microsoft ingår i), genom att lägga dom i krypterade kontainrar med till exempel Cryptomator, och sen ladda upp dessa krypterade filer till molnet. På så sätt får inte Microsoft veta att du faktiskt laddar upp privatkopierat material.

Värt att notera är att jag har dålig koll på om deras användarvillkor gäller trots detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Nope. Det du laddar upp till (i detta fallet) Microsoft, delar du även med Microsoft (se citatet nedan). Man ska tänka på att en molntjänst är någon annans server, såvida du inte äger servern.

Eftersom Microsoft lagrar alla dina filer i klartext (ej krypterade) i en krypterad hårddisk, där de äger krypteringsnycklarna (inte du), kan de när som helst kunna gå in och bläddra bland dina filer. Det enda som "stoppar" dom, är deras integritetspolicy och användarvillkor.

Du kan för övrigt dela dina privatkopierade material till Big Tech (som Microsoft ingår i), genom att lägga dom i krypterade kontainrar med till exempel Cryptomator, och sen ladda upp dessa krypterade filer till molnet. På så sätt får inte Microsoft veta att du faktiskt laddar upp privatkopierat material.

Värt att notera är att jag har dålig koll på om deras användarvillkor gäller trots detta.

Microsoft har ingen aning om ifall du har rätt att "dela med dig" av innehållet eller inte, så det finns inte mycket dom kan göra mer än att fråga eller, i absolut värsta fall, automatiskt radera filen utan påföljder. Dom kommer inte driva något vidare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Microsoft har ingen aning om ifall du har rätt att "dela med dig" av innehållet eller inte, så det finns inte mycket dom kan göra mer än att fråga eller, i absolut värsta fall, automatiskt radera filen utan påföljder. Dom kommer inte driva något vidare.

Uppehovsrätt (copyright) är ett brett och svårhanterligt ämne. Allt jag säger, är att

1. jag skulle inte överföra något privatkopierat material till ett land som kanske finner sånt olagligt (om datacentralen för svenska användare inte ligger i Sverige),

2. och att man kan mycket enkelt dela oavsett fil till vem som helst, via en molntjänst, vilket resulterar i fildelning av privatkopierat material (vilket går under fildelningslagen (IPRED-lagen)).

Om trådskaparen väljer att ladda upp privatkopierat material till OneDrive och därmed riskera att låta materialet hamna i en eller flera servrar i något land som klassar detta som olagligt, är helt upp till hen.

Personligen skulle jag vara väldigt aktsam och lägga in allt i en krypterad kontainer, om inte strunta i det helt. Det finns bättre alternativ (som inte kräver filthy Amazon, NetOnNet är ett mycket bättre alternativ).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tallem:

Köp en extern SSD? Billigare (i längden åtminstone) och enklare än molnet. Dessutom så spelar det ju ingen roll om du har nätverk eller ej på t.ex. ett flyg.

Jag har en SSD-disk på 500 GB i TV:n för att kunna spela in. Men jag spelar aldrig in nu för tiden, så funderar på att ha den till datorn istället.

Skrivet av Airikr:

Kan jag skapa lösenordsskyddade rar-filer i WinRAR och lägga filmerna i? Då kan dom väl inte se vad som är i filerna?

Edit: Jag tar SSD-disken jag har i TV:n istället. Jag vill inte riskera att bli bannad från OneDrive, då blir jag ju av med alla bilder och videoklipp jag laddat upp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Kan jag skapa lösenordsskyddade rar-filer i WinRAR och lägga filmerna i? Då kan dom väl inte se vad som är i filerna?

Kryptering där du äger krypteringsnyckeln är mycket viktigt, främst när man ska handskas med Big Tech (USA i övrigt för den delen). Om WinRAR erbjuder att kryptera filerna när du vill lösenordsskydda RAR-filen, så är svaret till 90% säkerhet ett ja.

WinRAR är dock ingen mjukvara jag skulle lita på gällande sånt, då källkoden är stängd (förutom extraheringsbiten). Man vet därmed inte vad för krypteringsmetod de faktiskt använder, eller hur de krypterar filerna, och om det finns några säkerhetshål i källkoden.

Cryptomators källkod är offentlig och deras krypteringsmetod har testats och godkänts.

Skrivet av Pruttmuff:

Edit: Jag tar SSD-disken jag har i TV:n istället. Jag vill inte riskera att bli bannad från OneDrive, då blir jag ju av med alla bilder och videoklipp jag laddat upp där.

Suveränt!

Visa signatur