SweClockers klassiska musmattor återvänder!

GlobalConnect kommer införa databränsningar mot slutkund

Permalänk
Medlem

GlobalConnect kommer införa databränsningar mot slutkund

Jag har hört rykten här på forumet att GlobalConnect en stor komminaktionsoperatör i nordeuropa och sverige kommer införa en ny trafikmodell med databegränsningar mot slutkund vilket är vanligt i USA t ex.

Globalconnect driver många stadsnät runtom i sverige idag. Operatörerna i detta fall Bahnhof hotar att kraftigt höja priserna mot slutkund om detta blir verklighet.

Hur ska man som kund kunna påverka detta så detta inte blir verklighet? Som om inte dessa kommikationsoperatörer är giriga nog mer giriga än operatörena själva och vi läser ju ständigt nyheter om att bredbandspriserna höjts kraftigt senaste året och åren.

Mer om detta nedan:

https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503768604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har hört rykten här på forumet att GlobalConnect en stor komminaktionsoperatör i nordeuropa och sverige kommer införa en ny trafikmodell med databegränsningar mot slutkund vilket är vanligt i USA t ex.

Globalconnect driver många stadsnät runtom i sverige idag. Operatörerna i detta fall Bahnhof hotar att kraftigt höja priserna mot slutkund om detta blir verklighet.

Hur ska man som kund kunna påverka detta så detta inte blir verklighet? Som om inte dessa kommikationsoperatörer är giriga nog mer giriga än operatörena själva och vi läser ju ständigt nyheter om att bredbandspriserna höjts kraftigt senaste året och åren.

Mer om detta nedan:

https://telekomnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=1729503768604

Artikeln är i dåtid. Det skulle ju ha införts 1 dec förra året i så fall. Har det hänt?

Undrar om man kan se om man är kopplad genom dem?
En sökning på deras sida ger i alla fall svaret att de inte kan erbjuda tjänster på min adress, så det lär väl betyda att jag inte är ansluten via dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Men vad trevligt, de köper upp konkurrenterna (De köpte ju Open Universe "nyligen") och sedan som marknadsledande och genom monopolställning kan man göra i stort sett vad som helst....

Tyvärr hade jag Open Universe här innan som nu är Global Connect, låter ju rent av lysande att kostnaderna kan sticka iväg så pass mycket då.... och de digitala spelen är ju så "små" nu för tiden...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

GlobalConnect driftar stadsnätet här i stan men det är kommunen som äger nätet så vitt jag vet. Skulle det bli datatariffer så skulle man ju göra allt för att undvika det, inkl att flytta.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”