Permalänk

Problemet löst, tack för hjälpen.

Min gamla dator har fungerat fint för mig tills jag testa sätta i ett nytt grafikkort från ett geforce GTX 1060 till ett RTX 2060,
Men då fick datorn nog, den startar inte längre Dram och cpu led blinkar nu.
Testade också att byta tillbaka till gamla kortet, fortfarande samma problem.

Tips på vad som kan ha gått fel och hur jag löser problemet ?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Börja med att försöka dra ut och sätta tillbaka RAM-minnena. Väldigt lätt hänt att de rubbas och får dålig kontakt, när man är inne och mekar.

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Börja med att försöka dra ut och sätta tillbaka RAM-minnena. Väldigt lätt hänt att de rubbas och får dålig kontakt, när man är inne och mekar.

Vad har du för moderkort?

Msi tomahawk z270
Kollade ramminnena check på den, var nån som var ur.
Nu lyser vga.

Permalänk
Medlem

Har du anslutit strömkabel till nya GPU? Hur hög Watt har ditt nätagg?

Permalänk

Fungerar det om du stoppar in 1060-kortet igen?

Nvm läste ej ordentligt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Har du anslutit strömkabel till nya GPU? Hur hög Watt har ditt nätagg?

Ja strömkabeln är på plats, 650w kanske för svagt nätaggregat, kan det vara nättagget som ger upp om man överbelastar den?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för cpu, men även om du har bland de mest strömkrävande så ska 650w räcka tillsammans med ditt grafikkort.

Överlåter input gällande felsökning till övriga bättre lämpade än mig här på forumet.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk

Tack för hjälpen, problemet löst 🤟

Permalänk
Skrivet av Lurvpöse:

Tack för hjälpen, problemet löst 🤟

Hur löstes det? ^^

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Det fick bli en ny dator, men nu har jag ett projekt på sidan av 😅